Nekromanti [Kutulu] Layouttest!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Så, i väntan på den sista stora leveransen av illustrationer så har jag börjat pilla med layouten av Kutulu.

Funkar wrnus bilage-system, tro? Det lär vi få reda på snart, för i så fall kommer det att finnas en pdf på 121 kb bifogad till det här inlägget.

Det här är alltså att betrakta som en lite småruff första version. Det finns inga egentliga illustrationer och därmed finns det en del omotiverade hålrum som senare ska fyllas med småbilder. Hålrummen uppstod när jag lite snabbt ville få texten att bli så sammanhängande som möjligt, slippa bryta listor i onödan etc.

Så. Jag tar gärna emot kommentarer på layout och typografi i det här läget. Helst konstruktiva kommentarer, givetvis.

Attachments

krank

Det verkar funka, men... 1203 kb är den verkligen inte på. Om inte Utforskaren ljuger, då. Men det känns mer troligt att vBulletin räknar fel...

krank

Uppdaterad version. Tydligare avgränsning av exemplen med horisontella streck, och lite småputs. Och ja, jag vet att exempelblocket går för långt ner på sida 8. Vi får se vad jag gör åt den saken framöver. Antingen får jag väl redigera texten något eller så får jag lösa det hela med en illustration.

Jag kommer ju att ha en hel del illustrationer, ska sägas. Fem bilder på prylar, fyra bilder på tidstypiskt mode, tolv SLP-porträtt och någonstans mellan 12 och 15 helsidesbilder. Många illustrationer per sida blir det nog med andra ord.

Attachments

Vimes

Sillkung
Jag torskar asmycket SAN av att du radbryter i of-
-ficerare

Osbjer

Warrior
Jag gillar det bättre när exemplen är avgränsade med linjer, men jag hade gärna sett ett exempel med snirkliga linjer också (som under "rollpersonen" på förstasidan). Det är mycket stiligt och lättläst med brödtext och punktlistor varvat. Punkterna kanske kan bytas mot något fräsigare tecken dock. De små "underrubrikerna" som är skrivna med små versaler tycker jag kan bli lite tydligare, kanske lite fetad still. Eller jag är inte säker när jag kollar igen. :/

Fundera på om det ska vara längre mellanrum mellan ett exempel och en omedelbart följande rubrik (sid 6). Sen ser det konstigt ut på första raden på sidan 3. Den meningen kanske kan bakas in i resten av stycket.

/j

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag tänker att du kan tjäna på mer systematik i bruket av vänsterställning och centrering. Det man inte brukar vilja är att rubriker och sidhuvud hamnar direkt ovanför varandra när rubriken inleder en sida. Så att t.ex. centrera sidhuvud och sidfot medan man vänsterställer rubriker -- eller tvärtom -- kan vara ett sätt att hantera det.

Som den minimalist du väl brukar vara kanske det också är överflödigt med streck före och efter samt indrag på båda sidor om exempel. Det är liksom en fyrdubbel markering av ett textelement. Ett enkelt fyrkantsindrag till vänster skulle räcka, och om det blir för tråkigt kan man göra en linje ovanför också.

På första sidan är sidnumrets placering i förhållande till resten av texten symbolisk för människans utsatthet i ett urgammalt och ondskefullt kosmos :).

Hälsar

Christian

clarence redd

FrostByte Books
Helheten ser väldigt bra ut. Fint format och tysnittet, med kapitäler, indrag odyl. känns helt rätt. Kanske skulle avståndet före en "kapitälrubrik" kunna vara lite större än ett vanligt radavstånd, för att spelledaren lättare ska hitta i boken. Jag skulle också synkat linjetjocklekarna mellan den dekorativa kringlan och de raka linjerna (antagligen minska de raka till 0.25-0.5). Kanske, som någon annan också nämnde, skulle det vara fint med en annan symbol för punktlistorna - som plockar upp den lite mer dekorativa känslan.

Det blir kul att se hur det blir med illustrationer.

Jarl

Hero
Kapitelrubriken är inte centrerad med krumeluren under. Det känns fel :)

soda

Warrior
Det ser helt fantastiskt ut, överlag. Bokigt och ändå användbart, tror jag.

Strecken runt exemplen är mycket bra, men kanske kunde de vara lite tunnare?

Punktlistepunkterna sitter högt upp, och borde sitta centrerat på raden tycker jag.

?När ett exempel står direkt i samband med en punktlista blir det "lite mycket", på något sätt. Det känns fel. Strecken hjälper (jämfört med versionen utan) men det ser ändå lite märkligt ut.

krank

Changelog:
  • Smalnat av strecken kring exemplen.
  • Justerat punkternas vertikala position.
  • Utökat utrymme under exemplen generellt.
  • Krumeluren är nu centrerad under kapitelrubriken.
  • Sidhuvudet är nu centrerat.
  • Några småjusteringar medelst hårda radbrytningar för att få bort några onödiga avstavningar. Denna sorts pillande kommer, enligt vetenskapliga beräkningar, att pågå tills korna kommer hem.
  • Alla raka citattecken utbytta mot vanliga citattecken.

Attachments

krank

Kul att flera av er plockat upp just bokigheten; den är ju högst medveten. Tanken är att undvika att göra en "rollspelsbok"; att bläddra i Kutulu ska, om jag får bestämma, snarare vara som att bläddra i en lite finare utgåva av någon av Narniaböckerna än som att bläddra i, säg Mutant Chronicles 3rd edition eller Trails of Cthulhu.

Also: Givetvis kommer även alla s.XX att bytas ut, men givet att InDesigns system för sidhänvisningar tenderar att krocka med DocsFlow som jag använder för att montera in och synka text från Google Docs så väntar jag med det. Dessutom finns inte de andra dokumenten ännu; jag vill få det här i presentabelt skick först.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Börjar se fint ut!

Jag tror att layouten skulle vinna på att

-- öka bottennarginalen
-- centrera sidnr (bra inte minst för digital visning på mobil)
-- minska avståndet mellan sidhuvudets löpare och brödtexten
-- öka avståndet mellan brödtext och sidnr något.

C

krank

Fiktionslek;n219590 said:
-- centrera sidnr (bra inte minst för digital visning på mobil)
Det som gör att jag rent generellt kämpar emot centrering är nog att jag tycker att det nästan alltid blir ganska fult. När jag bläddrar i böcker föredrar jag dessutom generellt när kapitelmarkör och sidnummer ligger ut mot kanten eftersom det då blir MYCKET lättare att bläddra och hitta.

Det nuvarande centrerade sidhuvudet är ett experiment, som jag inte vet om jag kommer att behålla. Centrering skapar obalans, i mitt tycke. Det är bara i undantagsfall det höjer, snarare än sänker, en layout.

(Och centrerade rubriker vägrar jag, såklart. Det ser alltid vedervärdigt ut, det gör det alltid svårare att skumläsa. Och det stör även djupläsning genom att tvinga ögonen att börja läsa på ett helt annat ställe än annars)

krank

Lite experimenterande.
Changelog:
  • Mer marginal och utrymme nertill.
  • Tre bilder med (tillfälliga) bildtexter inlagda.
  • En väldig massa flyttande av textblock.
Den stora utmaningen, känner jag, är att man ju ogärna vill dela upp listor så att de ligger på flera sidor. Alltså blir det rätt knepigt i listtunga avsnitt, som till exempel det med expertiserna.

Allt är fortfarande tillfälligt; jag försöker mest få en känsla för hur det skulle kunna fungera. Tanken är att först få den allmänna formen rätt i första kapitlet, därefter fixa de andra kapitlen någorlunda enligt samma modell, sedan få de slutgiltiga illustrationerna och börja infoga dessa. I det läget spikas exakt upplägg av varje sida och texten slutredigeras för att passa layout och så vidare. Det är ingen idé att försöka få allt 100% perfekt just nu. Horungar får jag jaga på riktigt senare, så att säga.

Attachments

clarence redd

FrostByte Books
Uppväxt som man är under modernismen så är det märkligt svårt att vänja sig vid att centrera. Men det är mest bara en vana tror jag.

Det börjar falla på plats med layouten. Tanken att det ska kännas mer som en bok är helt rätt tycker jag.