Nekromanti [Kutulu] Namnlistor, mode, rekvisita?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och funderar på en del av de grejer jag stolpat upp i skissen till Kutulu. Min huvudsakliga fundering är om det är vettigt att ha med dem i en grundbok, eller om de på sin höjd kan lämpa sig som separata PDF-släpp.

Namnlistor från 1920-talets england, till exempel. Jag tänkte mig ett 20-tal kvinnoförnamn och lika många namnsnamn och efternamn. Är det rimligt att uppta utrymme i en annars hyfsat tunn regelbok, som inte ens har spelexempel eller exempeläventyr, med sådant? De flesta lär ju bli Richard och Anna och andra namn man lika gärna kan dra ur röven.

Kutulu är ju tänkt att vara ett komplement till Call of Cthulhu och Trails, ett regelsystem man enkelt kan konvertera undersökningsfokuserade äventyr till och spela med istället för originalen. Det finns nätt och jämnt exempel på rollpersonsskaparprocessen. Fokus just nu har legat på rollperson, spelmekanik, vansinne, scenariostruktur, ledtrådskonstruktion och inte så mycket annat. Ingen världsbeskrivning, inga monsterstats, ingen mytosbeskrivning.

Jag har också tänkt ha bilder på 1920-talets mode. Ett par varianter per kön, sådär. Men är det verkligen något som behövs? Precis som namnen kan man ju hitta sånt med en enkel googling om man inte har förkunskaperna.

Och det där kapitlet om rekvisita... Jag hade tänkt komma med hyfsat självklara tips som att det är skojjigt att skriva ut brev med handstilstypsnitt på lite dyrare papper och ha kuvert till dem, några tips om hur man gör papper "äldre", typsnittsval för tidsningsurklipp... Men återigen faller jag på att det här är grejer man lätt kan googla fram. Och som dessutom nog skulle passa bättre i separata pamfletter.

Samma sak med underrubriken "När stjärnorna står rätt" som beskriver hur man anpassar systemet till modern tid.

Hur känner ni? Är det här saker som borde finnas med i grundboken till Kutulu eller kan jag klippa bort dem med gott samvete?

Vimes

Sillkung
Vad är Kutulu? (alltså, jag vet att det är din take på CoC, men jag tror att du definierar vad det är så har du svaret på de här frågorna. Ryms rekvisitaavsnitt, namnlistor och mode i vad Kutulu är?)

McKatla

Utan titel
Klipp!

Jag läste utgåvan från GothCon, och gillade den skarpt - inte minst för att den var så nerskalad så att bara det nödvändiga finns med. Jag kommer att använda Kutulu som jag tror du har tänkt det - för att spela äventyr och kampanjer skrivna för CoC eller Trail. Det innebär att jag redan har all information jag behöver och vill ha angående tidsbakgrund i de böckerna. Av dig vill jag ha motorn för att spela. Inget mer, och just kortfattadheten är, utöver enkelheten, en stor sellingpoint.

Vimes

Sillkung
Såhär alltså: är Kutulu en alternativ process för att spela CoC? I så fall behöver du inte 20-talsmode, namnlistor och rekvisita. Men kanske istället riktlinjer för hur man konverterar CoC-äventyr till Kutulu istället.

krank

Vimes;n182239 said:
Men kanske istället riktlinjer för hur man konverterar CoC-äventyr till Kutulu istället.
Tanken är att det ska funka för både CoC och ToC.

Jag har funderat mycket på det här med konvertering. Hur mycket jag egentligen måste skriva.
  • Monsterstats faller ju bort typ helt; delvis för att Kutulu är fokuserat på mysterielösande snarare än strid. Om man nu måste strida så finns det riktlinjer för att improvisera värden, typ.
  • Vansinnet är ju en helt annan mekanik; alla SAN-slag och liknande faller bort per automatik.
  • Ledtrådsletande sker via passiva fasta värden istället för tärningsslag; vad behöver man skriva om det utom att det är så det funkar?
Jag har med en liten enkel guide för hur man kan anteckna äventyr i flödesschemaform och introducera ny komplexitet genom att tillföra ledtrådar eller personer/platser för att ge spelarna fler val, men annars kommer jag inte på så mycket som borde behövas, faktiskt.

Jag vet inte, jag har väl aldrig varit någon som använt system sådär på riktigt, som i att man bryr sig om systemen och faktiskt följer varje regel och tycker sånt är viktigt, så jag vet inte riktigt vad personer som gör sånt skulle tänkas behöva.

Kanske borde jag starta en ny tråd om det?

En tanke jag haft är ju "konverteringsguider" för specifika scenarier, men de lär jag ju aldrig kunna ge ut.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag är alltid supertacksam för namnlistor och mode skulle vara ännu bättre. Det viktigaste med modet är ju inte bilder; sån't kan man leva utan. Det viktigaste är ju namn på plagg. Svenska namn på plagg som användes i viktorianska England. Inte helt lättgooglat, och jag vill helst inte behöva googla fram grejor, layouta en lista och skriva ut bara för att kunna spela ett spel. Men så är jag ju ganska preppallergisk, också. :)

Namnlista känns överflödigt för min del. Men en halvsida eller så om modet på 20-talet hade jag uppskattat, kanske även lite om hur man pratade med varandra (att man tilltalade varandra med ni, Frun och så vidare)

krank

Swedish Chef;n182275 said:
Namnlista känns överflödigt för min del. Men en halvsida eller så om modet på 20-talet hade jag uppskattat, kanske även lite om hur man pratade med varandra (att man tilltalade varandra med ni, Frun och så vidare)

Tilltalet har jag en kort paragraf om. Inte om "jag" och "ni" visserligen, eftersom jag tänkt fokusera på england, men det är ju lätt ordnat.

Vad gäller modet så gillar jag tanken, men som det ser ut nu kommer jag nog mer satsa på att ha en separat pamflett i PDF-format som komplement och hålla regelboken mer "renodlad", typ.

Det finns ju nån dyr London-box ute som lär täcka allt det där med råge, så länkar till saker är bättre. Vad jag vill ha referenser till är 20-talets Sverige, med Mythos-kopplingar naturligtvis.

krank

Voldstagg13;n182334 said:
Det finns ju nån dyr London-box ute som lär täcka allt det där med råge, så länkar till saker är bättre. Vad jag vill ha referenser till är 20-talets Sverige, med Mythos-kopplingar naturligtvis.
Det tycker jag absolut vore en bra idé! Kanske blir det inte i grundboken, dock. Det vore dock fett att snacka ihop sig med historiker som faktiskt har lite koll på 20-talet och som skulle kunna hjälpa mig att förstå perioden ordentligt. Istället för att liksom bara samla ihop sånt jag kan googla mig till.

Lite samma som jag känner inför mode, egentligen. Jag skulle behöva samarbeta med nån som kan mode - både "mode"-mode och vardagskläder, typ. Det skulle kunna bli en awesome liten pamflett.