Nekromanti [Kutulu] Psykologi? Återigen med expertiserna...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Enligt det nuvarande rollformuläret har Kutulu följande expertisområden:
  • Antropologi
  • Arkeologi
  • Bibliotek och arkiv
  • Ekonomi
  • Flora och fauna
  • Fotografi
  • Historia
  • Juridik
  • Konst och hantverk
  • Kriminalteknik
  • Medicin
  • Mekanik
  • Naturvetenskap
  • Ockultism
  • Språk
  • Teologi
Ett expertisområde är alltså en i princip binär få-reda-på-info-om-ledatrådar-färdighet man aldrig rullar mot; man har 0-3 och har man 1 eller mer så får man information från ledtråden man hittat Ledtrådar hittar man genom att beskriva att rollpersonen letar på rätt ställe, utan varken värde eller slag eller något annat.

Hursomhelst har ovanstående lista varit i flux ungefär lika länge som Kutulu varit under utveckling, och nu funderar jag på följande förändringar:
  • Ta bort Flora och fauna / baka in i naturvetenskapen. Spontant har jag svårt att se att botanik och biologi och sånt kommer att bli såpass användbart att det behöver sitt egna expertisområde.
  • Lägga till Psykologi. Den skulle kunna användas för att t.ex. avgöra personers mentala hälsa utifrån samtal, dagboksanteckningar eller annat. Kanske också litegrann som en bullshit detector? Eller borde jag isf ha en separat expertis för att känna av om folk verkar osäkra, dölja något, ha inre konflikter?
Jag sitter också och funderar på antropologi, arkeologi, historia samt konst och hantverk. Är det motiverat att ha dem som fyra separata? Kan ni komma på självständiga exempel på ledtrådar för vart och ett av dessa?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
antropologi är kontemporära studier av i synnerhet utomeuropeiska ursprungsbefolkningar. Sånt som relationer, makthierarkier, släktskap och överlag vad det innebär att vara människa. Det är alltså ett samhällsvetenskapligt ämne, även om det finns en del drag av humaniora. Då ligger arkeologi och historia betydligt närmre varandra, även om det finns skillnader.

Nu har jag ju läst både antropologi, arkeologi och historia så för mig finns det ganska tydliga skillnader dem emellan. Konst och hantverk tycker jag också är två helt olika saker.

Jag utan problem komma på olika ledtrådar, men i verkligheten är ju folk som mig, dvs de kan en del om massa saker. En arkeolog har ex. Knappast 0% i historia.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Med det sagt så tycker jag att det passar Kutulu, oavsett stavning, att ha en ganska akademisk syn på kunskap. Det säger ju även en del om vilken fakultet du tillhör på Miscatonic Uni :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
När jag för ett tag sedan lekte med ett CoC-system såg min färdighetslista ut sp här (men då var tanken att det var färdigheterna med • framför som var primära, och övriga mest färg):

• Naturvetenskap
Fysik
Kemi
Biologi
Geologi
Astronomi
Medicin

• Humaniora
Arkeologi
Etnologi
Filosofi
Historia
Konstvetenskap
Retorik
Språk
Litteraturvetenskap
Teologi

• Samhällvetenskap
Antropologi
Ekonomi
Pedagogik
Psykologi
Geografi
Historia
Juridik
Lingvistik
Statsvetenskap
Sociologi
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Måns;n165672 said:
antropologi är kontemporära studier av i synnerhet utomeuropeiska ursprungsbefolkningar. Sånt som relationer, makthierarkier, släktskap och överlag vad det innebär att vara människa. Det är alltså ett samhällsvetenskapligt ämne, även om det finns en del drag av humaniora. Då ligger arkeologi och historia betydligt närmre varandra, även om det finns skillnader.

Nu har jag ju läst både antropologi, arkeologi och historia så för mig finns det ganska tydliga skillnader dem emellan. Konst och hantverk tycker jag också är två helt olika saker.

Jag utan problem komma på olika ledtrådar, men i verkligheten är ju folk som mig, dvs de kan en del om massa saker. En arkeolog har ex. Knappast 0% i historia.
Arkeologi och historia är nog de jag haft svårare att hitta ledtrådar som skiljer sig från varandra till, så de är nog först i ledet för sammanslagning isf.

Vad gäller konst och hantverk överväger jag att plocka bort "hantverk" helt, helt enkelt. Jag tänkte nog mest på vad man skulle kunna kalla konstnärligt hantverk snarare än praktiskt, och då täcks det ju in av "konst" likförbaskat. Hantverk kan få glida in i andra expertisområden...

Måns;n165675 said:
Med det sagt så tycker jag att det passar Kutulu, oavsett stavning, att ha en ganska akademisk syn på kunskap. Det säger ju även en del om vilken fakultet du tillhör på Miscatonic Uni :)
Troligen, även om jag inte utgår så mycket från MU eller så. Samtidigt vill jag gärna fokusera på expertiser som faktiskt blir användbara i spel. Jag kommer såklart aldrig att uppnå fullständig balans, men jag vill ändå ha lite känsla av att allt är användbart och hyfsat avgränsat...
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,299
krank;n165685 said:
Arkeologi och historia är nog de jag haft svårare att hitta ledtrådar som skiljer sig från varandra till, så de är nog först i ledet för sammanslagning isf.
Skillnaden mellan arkeologi och historia är väl (något förenklat) att en historiker utgår från skriftliga källor, medan en arkeolog gräver i marken efter föremål.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
krank;n165685 said:
Arkeologi och historia är nog de jag haft svårare att hitta ledtrådar som skiljer sig från varandra till, så de är nog först i ledet för sammanslagning isf.
Fast det är ju jättestor skillnad, som erikt påpekar. I alla fall om vi bortser ifrån medeltidsarkeologi, som komplicerar saker. Jag har investerat alla mina skill-points i historia, och kan alltså hitta ledtrådar som att hertig Willem av Brughes och den där mandarinen mördades ju med 300 års mellanrum på exakt samma sätt, märkligt nog samtidigt som komet FX 327 passerade jorden. Däremot vet jag inget om arkeologi, och skulle alltså helt missa att galne kung Ludwigs slott är byggda i en en annars bortglömd byggteknik som bara har använts av ett obskyrt folk i Centralasien (som vi ju numera vet hade kontakter med det the Elder Ones). Historiker = text; arkeologer = föremål.

Till detta ska läggas att en del arkeologer håller på med osteologi, dvs de kan titta på gamla benbitar och dra en massa slutsatser, och numismatik, dvs de kan titta på gamla mynt och dra en massa slutsatser. Detta kan inte historiker.

Och gällande psykologi så har jag väl ingen uppfattning, men jag tycker det kan räcka med en färdighet som inkluderar konsten att läsa av andra människor om man ska ha med den. (Själv gillar jag inte såna färdigheter, pga player skill och att vissa spelare behandlar sådana färdigheter som om de har en magisk förmåga att läsa tankar).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Skarpskytten;n166016 said:
Fast det är ju jättestor skillnad, som erikt påpekar. I alla fall om vi bortser ifrån medeltidsarkeologi, som komplicerar saker. Jag har investerat alla mina skill-points i historia, och kan alltså hitta ledtrådar som att hertig Willem av Brughes och den där mandarinen mördades ju med 300 års mellanrum på exakt samma sätt, märkligt nog samtidigt som komet FX 327 passerade jorden. Däremot vet jag inget om arkeologi, och skulle alltså helt missa att galne kung Ludwigs slott är byggda i en en annars bortglömd byggteknik som bara har använts av ett obskyrt folk i Centralasien (som vi ju numera vet hade kontakter med det the Elder Ones). Historiker = text; arkeologer = föremål.

Till detta ska läggas att en del arkeologer håller på med osteologi, dvs de kan titta på gamla benbitar och dra en massa slutsatser, och numismatik, dvs de kan titta på gamla mynt och dra en massa slutsatser. Detta kan inte historiker.
Alltså, jag fattar ju att för den som jobbar med det är det antagligen en värld av skillnad. Precis som det är mellan t.ex. film, skulptur och måleri (som alla samsas under "konst och hantverk" just nu). Det kommer ofrånkomligen att bli sammanslagningar som helt enkelt bygger på att jag inte tänker mig att man hittar ledtrådar av just en viss typ tillräckligt ofta för att motivera en helt egen expertis. Annars landar jag ju i BRP-träsket och hundratals specialiserade akademiska färdigheter.

Om det som skiljer arkeologer från historiker är text och föremål så känner jag nästan att det i sig är en anledning att slå ihop dem - eftersom de i övrigt är såpass lika, berör lite samma sorts perspektiv etc.



Jag funderar för övrigt också på om Teologi och Ockultism verkligen borde vara separata... Av ungefär samma anledning. De har ju med varandra att göra en hel del och jag har svårt att tänka mig att det dyker upp supermånga teologiska ledtrådar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag är för övrigt inte främmande för att kalla ihopslagningen "Historia och arkeologi", så att ingen av dem egentligen "försvinner".
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Kanske "Historia/Arkeologi"?

Överlag hade Chock en vettig färdighetslista som kan användas som inspiration.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
krank;n166020 said:
Jag är för övrigt inte främmande för att kalla ihopslagningen "Historia och arkeologi", så att ingen av dem egentligen "försvinner".
När man ser hur breda många av dina färdigheter är, så kan jag tycka att det är ett logiskt steg. Fast min inre historiker protesterar mot mitt förnuft när jag skriver detta.

Men å andra sida ser antropologi då lite "svag" ut i jämförelse. Du kanske ska göra om den till "Etnologi och antropologi"? Då blir det en färdighet som kan användas för att förstå "folk" i Europa och inte bara "andra" som tillhör "primitiva" kulturer. Folklore och slikt skulle också gå in i den (men då kanske den blir svår att avgränsa mot Ockult). Det är svårt med balansen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Skarpskytten;n166062 said:
Men å andra sida ser antropologi då lite "svag" ut i jämförelse. Du kanske ska göra om den till "Etnologi och antropologi"? Då blir det en färdighet som kan användas för att förstå "folk" i Europa och inte bara "andra" som tillhör "primitiva" kulturer. Folklore och slikt skulle också gå in i den (men då kanske den blir svår att avgränsa mot Ockult). Det är svårt med balansen.
Jag tycker om "Antropologi och etnologi" (eller vice versa)! Det var ungefär det jag ursprungligen tänkt mig ha den expertisen till, men jag hittade inget bra sammanfattande ord och gav upp. Tack!
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
OK, så den reviderade listan blir - for now - något i den här stilen:
  • Antropologi och etnologi
  • Bibliotek och arkiv
  • Ekonomi och bokföring
  • Fotografi
  • Historia och arkeologi
  • Juridik
  • Konst och hantverk
  • Kriminalteknik
  • Medicin
  • Mekanik
  • Naturvetenskap
  • Ockultism
  • Psykologi
  • Språk
Psykologi tillkommer, teologi och Flora och Fauna faller bort, Ekonomi får också bokföring, historia och arkeologi slås ihop, antropologi får etnologi.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Jag hade tänkt skriva ett långt inlägg om varför teologi går bort, men det behöver jag visst inte.

Det ser bra ut. Du kan nog skära bort mer färdigheter om du vill (tittar på Foto, Juridik och Psykologi), men å andra sidan blir kanske listan lite för kort i så fall. Rollfigurerna ska ju inte vara för lika och ha sina egna områden. (I mitt eget spel, ännu en av dessa DoD/BRP-fantays-rollspelen som världen aldrig kan få nog av, har jag lyckats banta ned färdighetslistan [strid undantaget] till just 14 färdigheter, och jag märker att jag nog inte kan gå längre ned; då blir "yrkena" för lika varandra; men med 14 färdigheter kan jag göra dem ganska olika, och ändå erbjuda ett visst mått av "niche protection").

Det blir bra detta. Som ToC, fast utan allt det dåliga. Kan nog bli ett bra intro-rollspel till skräckgenren.
 
Top