Nekromanti [Kutulu] Skadesystem

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kom på en idé för hur skador skulle kunna fungera i Kutulu.

Först, kort sammanfattning av den del av stridssystemet som berör skador:

Egenskaperna Avståndsvapen och Närstrid har ett värde mellan 0 och 4. Vid anfall rullar man så många tärningar som värdet anger. 5 och 6 är "lyckade", antal lyckade anger hur mycket skada man utdelar. Vapen kan modifiera detta -- nästan alltid genom att ge +1 på egenskapsvärdet.

När man får 2 skador så börjar man få -1 på alla handlingar.

Människor tål normalt 4 skador; på den fjärde går de ner och har blivit dödligt skadade. Får de inte adekvat läkarhjälp inom kort (första hjälpen inom några minuter, riktig sjukvård inom nån timme eller så) dör de.

Jag funderade på det där med permanenta men och människans skörhet. Jag tänker just nu att om man blir dödligt skadad så sänks också någon av de aktiva Egenskaperna (Närstrid, Skjutvapen, Rörlighet, Styrka) med 1. Eller kanske med 2 om man får 4 i skada och 1 om man får 2 i skada. Man läker, men det blir inte riktigt bra igen. Spelaren kan nog få välja vilken egenskap som ska ta smällen, tänker jag. Eller ska SL välja?

I samband med det funderade jag också lite på vad som skulle kunna sänka de passiva egenskaperna (Anseende, Börd, Kredit, Övertala). Där tänker jag att rollpersoners agerande i sig kan innebära sänkning, eller skada, på dem. Till exempel:
  • Anseende – bete dig irrationellt eller illa; bryt mot sociala normer.
  • Övertala – bli förlöjligad offentligt, få ett hårt slag mot ditt ego.
  • Börd – agera illa nog för att din familj ska börja ta avstånd från dig. Du blir mer och mer ett svart får.
  • Kredit – ta på dig större skulder än du kan betala.
De överlappar, givetvis. Jag tänker här att SL bör förvarna spelare som är på väg att göra något misstag i den stilen; typ "du är medveten om att det där riskerar att dra skam över både dig och din familj? Är du helt säker på att du vill anklaga Lord Lefthand för kätteri och svart magi offentligt?"

På så vis är spelarna medvetna om när de ger sig in i något som riskerar att slå tillbaks på dem, lite på samma sätt som när de ger sig in i en strid och är medvetna om att de riskerar bestående fysiska men.

Ibland kanske spelare även här kan få välja, iofs? SL varnar att det finns risk för social skada, spelarna agerar ändå, och får välja vilken egenskap som ska ta smällen. Kanske?

krank

(Jag är för övrigt inte 100% säker på att jag ens vill ha ett sånt här system, men det känns som att det kan vara ett bra sätt att gestalta det gradvisa nedbrytandet av de som ger sig på att söka mythosmysterier -- de kanske blir rika på kunskap, men de blir socialt utstötta och troligen lemlästade för besväret. Förutom då de psykiska problemen...)

Snow

Swashbuckler
Jag vill ge vapen mer än +1 på förmågan, men bara efter att man träffat.
Så rulla dina 0-4 tärningar. Om du får minst en träff så lägg till tärningar för vapnet. Vissa vapen kan ge tärningar även på första slaget (automateld eller hagel).
Pistol 0/+2
Gevär 0/+3
Tommygun burst +1/+1 autofire +2/+1
Hagel +1/+2

Det blir annars lite konstigt att man lättare träffar för att man använder ett större vapen.
Jag VET att det inte är tänkt som ett actionsystem, men ändå. :)

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Fysiska men passar för settingen, så det låter som en bra idé. Jag tycker det är lite väl snällt att låta spelarna välja fysiska men. Jag kan förstå att man som SL inte nödvändigtvis vill sitta och bestämma vad som ska drabba en given karaktär, och då kan man ju slå en tärning istället. Ett alternativ till att sänka grundegenskaper kan ju vara att ha en tabell med permanenta skador som är mindre mekaniska (arm avbiten, kan inte använda hagelbrakare; lunga punkterad, har svårt att fly snabbt, etc) - men det kanske inte passar i hur du tänker dig spelet?

Sociala konsekvenser passar också för settingen. Det kan hjälpa till att skapa en känsla av isolering, av att vi ju vet, men att vi inte kan berätta för någon eller be om någon hjälp. Jag spelade med en spelledare som var bra på att skapa den känslan runt 1990 och jag kan fortfarande minnas den. Jag tror att detta system bör kunna hjälpa till och skapa en sådan känsla. Här tycker jag att det passar bättre att sänka "grundegenskaper" - och här är det ju också något som spelarna har kontroll över.

krank

Snow;n112526 said:
Jag vill ge vapen mer än +1 på förmågan, men bara efter att man träffat.
Varför det?

"Första slaget" förresten? Det finns bara ett slag. Jag vägrar hantera separata skadeslag. Ditt träffslags resultat är hur bra du lyckades applicera stoppverkan; det är alltså ganska abstraherat. Lyckas du med 3 tärningar och din motståndare lyckas med 2 så gör du 3 i skada. Man rullar inte en andra gång. (Och alla anfallsslag är "tävlingsslag", det finns alltså inga separata försvarsslag heller, och allt sker samtidigt)

Vad menar du med att man "lättare träffar för att man använder ett större vapen"? Det blir lättare att applicera skada med vissa vapen (som hagelgevär och automatvapen) för att de täcker större område och så, men det är också enda anledningen jag ser till att ge mer än +1.

krank

Skarpskytten;n112548 said:
Fysiska men passar för settingen, så det låter som en bra idé. Jag tycker det är lite väl snällt att låta spelarna välja fysiska men. Jag kan förstå att man som SL inte nödvändigtvis vill sitta och bestämma vad som ska drabba en given karaktär, och då kan man ju slå en tärning istället. Ett alternativ till att sänka grundegenskaper kan ju vara att ha en tabell med permanenta skador som är mindre mekaniska (arm avbiten, kan inte använda hagelbrakare; lunga punkterad, har svårt att fly snabbt, etc) - men det kanske inte passar i hur du tänker dig spelet?
Nackdelen med sådana tabeller är att man antingen 1) måste läsa i tabeller under spel eller 2) måste lära sig tabeller utantill, och ingen av dem tilltalar mig speciellt mycket.

Min tanke med att låta spelare välja är att de ska få en känsla av (illusion av) att ha lite kontroll över sina rollpersoner och hur de utvecklas. Min tanke är alltså att man bestämmer permanenta men under downtime och snackar sig fram till något som passar rollpersonen, där SL kan lägga in veto.

Det finns ju en del av "degenereringen" av rollpersonerna som inte täcks här, som ju krossar sagda illusion istället - systemet för vansinne, där spelarna inte ens känner till parametrarna, vilka värden som är satta eller egentligen vilka effekter det har på spelet.

(I korthet bygger det alltså på att SL noterar och kategoriserar mythosrelaterade upplevelser rollpersonerna har, och förändrar sina beskrivningar av spelvärlden utifrån dessa - SL ljuger helt enkelt till spelarna om vad som finns i spelvärlden, spelarna vet inte vad av det deras rollpersoner ser som är verkligt och icke.)

Snow

Swashbuckler
Vad menar du med att man "lättare träffar för att man använder ett större vapen"? Det blir lättare att applicera skada med vissa vapen (som hagelgevär och automatvapen) för att de täcker större område och så, men det är också enda anledningen jag ser till att ge mer än +1.
Ok, jag har inte sett vapenlistan, trodde den var något lite mer finkornig än:
Skjutvapen: +1
Automatvapen eller hagel: +2

Det funkar absolut.

krank

Snow;n112558 said:
Ok, jag har inte sett vapenlistan, trodde den var något lite mer finkornig än:
Skjutvapen: +1
Automatvapen eller hagel: +2
Det ska sägas att redan det där +2 egentligen är lite mer finkornighet än jag föredrar. Ursprungligen ville jag helt enkelt ha +1 för beväpning oavsett vapen... Jag har inte riktigt bestämt mig ännu.

Rotsystem använder samma grundsystem och där ser vapenlistan ut såhär:

Pistol: Dessa mindre projektilvapen är fortfarande ett populärt och lättillgängligt val och är dessutom lätt att gömma.

Gevär: Projektilvapen med längre pipa kommer till sin rätt på större öppna ytor där de kan överglänsa pistolernas räckvidd.

Avsågat hagelgevär: Likt pistolen är dessa lätta att gömma och används ofta i trånga utrymmen. De uppskattas också eftersom det är lätt att ladda dem med egendesignad ammunition som till exempel fosforskott eller salthagel.

Kpist: Mindre, handhållna projektilvapen med större magasin och förmåga att skjuta automateld (s. XX). De kräver A-licens men det har inte hindrat dem från att bli populära hos många kriminella gäng.

Automatkarbin: Större och klumpigare automatvapen som ger +1 på skadan vid träff. De kan skjuta automateld (s.XX). De är otympliga och svåra att bära omkring på, kräver A-licens och kostar 5 E-kreds.

Minigun: En rejäl pjäs som måste monteras på något – till exempel en bil eller en byggnad – eller bäras av någon med full cyber (armar, ben, ryggrad) för att överhuvudtaget kunna användas. De ger +2 på skadan efter träffslaget och trasar lätt sönder det mesta vad gäller väggar och annat som råkar vara ivägen. De kräver A-licens och kostar 7 E-kreds.

Prickskyttegevär: Har ännu längre räckvidd än gevären och används väldigt sällan inuti arkologin eftersom ett gevär ofta duger bra med de avstånd som finns där. De ger +2 på skadan när de träffar och skjuter lätt genom de flesta väggar. Däremot måste de monteras isär för att kunna fraktas. De kräver A-licens och kostar 7 E-kreds.
Med andra ord: automatkarbiner, miniguns och pricksyttegevär får plus på skadan. Alla andra får bara +1 på anfallsslaget, punkt. Vapnens egenheter definieras huvudsakligen på andra sätt än genom strikt regelmekanik.

Nu blir jag lite sugen på att köra så i Kutulu också. Det är trots allt inget actionspel. Och Null State, som ÄR ett actionspel, kör också på en fast bonus för beväpning.

Och miniguns faller såklart bort; det är för fan 1920/30-tal, och man spelar akademiker och journalister och antikvariatägare. Jag tror egentligen att jag kan plocka bort automatkarbiner och prickskyttegevär också.

Kanske kan jag ha kvar +1 för automatvapen och hagel som frivillig regel =)

Cybot

Mest spelbar
krank;n112561 said:
Och miniguns faller såklart bort; det är för fan 1920/30-tal, och man spelar akademiker och journalister och antikvariatägare. Jag tror egentligen att jag kan plocka bort automatkarbiner och prickskyttegevär också.
Minigunnet ersätts ju av galningarna som öppnar upp med en M2 Browning från flaket på den lastbilen som du trodde innehöll smuggelgods.

Automatkarbiner finns dock inte, utan de enda automatvapnen är kulsprutor och kpistar.