Jag kom på en idé för hur skador skulle kunna fungera i Kutulu.
Först, kort sammanfattning av den del av stridssystemet som berör skador:
Jag funderade på det där med permanenta men och människans skörhet. Jag tänker just nu att om man blir dödligt skadad så sänks också någon av de aktiva Egenskaperna (Närstrid, Skjutvapen, Rörlighet, Styrka) med 1. Eller kanske med 2 om man får 4 i skada och 1 om man får 2 i skada. Man läker, men det blir inte riktigt bra igen. Spelaren kan nog få välja vilken egenskap som ska ta smällen, tänker jag. Eller ska SL välja?
I samband med det funderade jag också lite på vad som skulle kunna sänka de passiva egenskaperna (Anseende, Börd, Kredit, Övertala). Där tänker jag att rollpersoners agerande i sig kan innebära sänkning, eller skada, på dem. Till exempel:
På så vis är spelarna medvetna om när de ger sig in i något som riskerar att slå tillbaks på dem, lite på samma sätt som när de ger sig in i en strid och är medvetna om att de riskerar bestående fysiska men.
Ibland kanske spelare även här kan få välja, iofs? SL varnar att det finns risk för social skada, spelarna agerar ändå, och får välja vilken egenskap som ska ta smällen. Kanske?
Först, kort sammanfattning av den del av stridssystemet som berör skador:
Egenskaperna Avståndsvapen och Närstrid har ett värde mellan 0 och 4. Vid anfall rullar man så många tärningar som värdet anger. 5 och 6 är "lyckade", antal lyckade anger hur mycket skada man utdelar. Vapen kan modifiera detta -- nästan alltid genom att ge +1 på egenskapsvärdet.
När man får 2 skador så börjar man få -1 på alla handlingar.
Människor tål normalt 4 skador; på den fjärde går de ner och har blivit dödligt skadade. Får de inte adekvat läkarhjälp inom kort (första hjälpen inom några minuter, riktig sjukvård inom nån timme eller så) dör de.
När man får 2 skador så börjar man få -1 på alla handlingar.
Människor tål normalt 4 skador; på den fjärde går de ner och har blivit dödligt skadade. Får de inte adekvat läkarhjälp inom kort (första hjälpen inom några minuter, riktig sjukvård inom nån timme eller så) dör de.
Jag funderade på det där med permanenta men och människans skörhet. Jag tänker just nu att om man blir dödligt skadad så sänks också någon av de aktiva Egenskaperna (Närstrid, Skjutvapen, Rörlighet, Styrka) med 1. Eller kanske med 2 om man får 4 i skada och 1 om man får 2 i skada. Man läker, men det blir inte riktigt bra igen. Spelaren kan nog få välja vilken egenskap som ska ta smällen, tänker jag. Eller ska SL välja?
I samband med det funderade jag också lite på vad som skulle kunna sänka de passiva egenskaperna (Anseende, Börd, Kredit, Övertala). Där tänker jag att rollpersoners agerande i sig kan innebära sänkning, eller skada, på dem. Till exempel:
- Anseende – bete dig irrationellt eller illa; bryt mot sociala normer.
- Övertala – bli förlöjligad offentligt, få ett hårt slag mot ditt ego.
- Börd – agera illa nog för att din familj ska börja ta avstånd från dig. Du blir mer och mer ett svart får.
- Kredit – ta på dig större skulder än du kan betala.
På så vis är spelarna medvetna om när de ger sig in i något som riskerar att slå tillbaks på dem, lite på samma sätt som när de ger sig in i en strid och är medvetna om att de riskerar bestående fysiska men.
Ibland kanske spelare även här kan få välja, iofs? SL varnar att det finns risk för social skada, spelarna agerar ändå, och får välja vilken egenskap som ska ta smällen. Kanske?