Nekromanti [Kutulu] Smyga/Upptäcka?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I en annan diskussion om Kutulu hade jag anledning att kolla i CoC och ToC igen, och en sak slog mig - de har båda en eller flera värden för det här med att smyga och att upptäcka den som smyger.

Jag har nu börjat fundera på att lägga till något liknande i Kutulu. Ramverket finns ju; jag har redan fyra "aktiva egenskaper": Styrka, Rörlighet, Avståndsvapen, Närstrid. Det enda som behövs är egentligen att lägga till en femte. Det stör mig en smula att jag då får fem aktiva och fyra passiva (Övertala, Börd, Anseende, Kredit) men jag får väl överleva.

Det jag funderar på är namnet. Grejen med de andra fyra är ju att de normalt sett används som varandras motparter i konflikter -- i närkamp slår båda kombattanterna Närstrid, till exempel. Jag skulle därför vilja ha ett ord som kunde innefatta både att gömma sig och att upptäcka personer som gömmer sig. Jag vill samtidigt inte att egenskapen ska innefatta förmågan att gömma eller upptäcka föremål, då detta nog skulle skapa risken att SL får för sig att börja kräva egenskapsslag för ledtrådsletande.

Några bra ordförslag? Det är svårt att hitta ord som både innehåller letande och gömmande, känner jag. Och "Leta/Gömma" känns omständligt.

krank

Dessutom handlar det ju inte om smygande - det faller ju mer under Rörlighet - utan mer om att kunna hålla sig dold, veta hur man smälter in och är obemärkt. Kanske kan det också få innehålla till exempel förmågan att skapa trovärdiga masker och förklädnader?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag skulle kalla den för vaksamhet, ty smyga kräver att man är vaksam på sin omgivning, å¨sina rörelser samt på reaktionerna hos den man smyger på.

Dessutom tycker jag inte att ordet direkt för tankarna till att leta efter saker. Möjligen för att upptäcka en fälla.

clarence redd

FrostByte Books
Kan "Spana" fungera? Det är en handling som både kan innebära attt man letar och gömmer sig. Man spanar från skogsbrynet till exempel. Annars är ju "Speja" ett roligt ord som används alltför sällan.

Genesis

Ni dés ni maître
Det finns ju utmärkta ord, men de används för sällan på svenska. Du kanske kan bidra till att föra in dem i svenska rollspelares ordförråd?

* Döld
* Lönn
* Lönndom
* Lönnlighet

Jag tycker att du bör kalla det "Döld", men "Lönndom" är kanske bättre.Eller "Förstulenhet"?

Eller till och med "Försiktighet"? Det tycker jag är en bra term, som kan referera både till att hålla sig gömd och till att hålla korpgluggarna öppna. Det blir mitt förslag: Försiktighet.

JJoghans

Regelknackare
+1 på herr hamsters förslag. Att vara observant/vaksam är viktigt för både att smyga och för att smälta in. Dessutom är "vaksamhet" ett vanligt och lättolkat ord, vilket jag tycker är viktigt för att göra spelet intuitivt. :)

kwarnberg

Swordsman
Tänker "Uppmärksamhet" annars. Det är något som behövs både för att smyga/inte bli sedd, och för att försöka upptäcka någon/något. Vaksamhet kan ju visserligen fungera ungefär lika bra.

anth

Vetefan
Kurragömma. :)

Lite mer seriöst så tycker jag lönndom eller tjuvaktighet passar.

krank

Genesis;n183106 said:
Jag tycker att du bör kalla det "Döld", men "Lönndom" är kanske bättre.Eller "Förstulenhet"?

Eller till och med "Försiktighet"? Det tycker jag är en bra term, som kan referera både till att hålla sig gömd och till att hålla korpgluggarna öppna. Det blir mitt förslag: Försiktighet.
Jag tycker om både Försiktighet och Lönndom; just nu lutar jag nog mest åt det senare...

gizmo

temporary sunshine
Har inte lönn en bismak av att hålla någonting hemligt, dvs med lätt tvivelaktig underton? Tänker bara, man kan ju smyga för att t ex inte väcka bebisen, det kräver samma färdighet men är inte nödvändigtvis något hemligt eller förbjudet.
Men om lönn som ord är neutralt funkar det fint för allt.

Fridigern

Swordsman
Kan du inte baka in det i Rörlighet istället och kanske byta namn på denna? Om man tänker sig rörlighet som förmågan att hoppa undan stenras, undvika dödliga fällor, gå på lina osv så borde även en välutvecklad uppmärksamhet och att vara duktig på att smyga att falla in här. Även uppfattning av den egna kroppen vilket torde påverka Gömma sig. Det är alltid snyggare med symmetri i spelsystem. Om man delar upp ninja-grejorna på två grundegenskaper (Rörlighet och Vaksamhet) så blir det svårare att göra en ordentlig ninja.

Ett namn i stil med Twilight 2013:s OODA (Observe-Orient-Decide-Act) men mer skönklingande kanske. Hmmm... Närvaro? Precision? Snabbhet? Sinnen? Svårt hitta ett bra.

Rickard

Urverk speldesign
Spionera, skugga, bevaka. Det första betyder både att hålla sig gömd samtidigt som det betyder bevaka.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Diskretion. Kan använda till att spana obemärkt, smussla ner sömnmedel i professorns te eller att ha en dold affär med kaptenskan.

Genesis

Ni dés ni maître
Fridigern;n183267 said:
Ett namn i stil med Twilight 2013:s OODA (Observe-Orient-Decide-Act) men mer skönklingande kanske. Hmmm... Närvaro?
Ska man använda det för att gömma sig är det väl snarare frånvaro, höhö!