Nekromanti Kvällens TV-tips för rollspelsinspiration

seinet

Swashbuckler
Ikväll klockan 21.00 är det första delen av miniserien Avalons Dimmor på TV3. Ifall ni står ut med reklamen och har TV3 så bör ni sitta bänkade vid TVn denna tid, det kan även vara av intresse för syskon, barn och föräldrar.

/Seinet Wintermute - Skall själv sitta klistrad vid TVn när det inte är reklampauser.

seinet

Swashbuckler
Ändrade planer [lite OT]

Har inte läst boken, får väl ta och göra det då.

Men nu har det uppkommit ändringar i TV-kvällen, Avalons Dimmor förpassas till ett videoband då TV4 visar Edward Scissorhands ikväll klockan 22.25, det är visserligen inte lika rollspelsinspirerande, men en mycket fin film. Det är dessutom lättare att spela in andra avsnittet av Avalons Dimmor på samma videoband så man senare kan se hela miniserien på samma kväll.

/Seinet Wintermute - Springer iväg och programmerar videon

Jaggernaut

Hero
Hihi, jag fuskade [OT]

TV4 visar Edward Scissorhands ikväll klockan 22.25, det är visserligen inte lika rollspelsinspirerande, men en mycket fin fil

Såg slutet på den medan jag väntar/väntade på Dark Angel så nu får jag väl ta och se hela filmen någon gång. Den verkade nice.

Morgoth

Swashbuckler
Ikväll klockan 21.00 är det första delen av miniserien Avalons Dimmor på TV3

Kan inte säga annat än "nej, tack".
Jag skulle iofs kunna säga att jag fick hög sanity loss på en massa anakronismer (som sextonhundratals-kläderna). Men jag vet inte. På något känns min irritation över dessa som ett symtom av att första avsnittet inte hade något att ge, snarare än tvärt om (det blir ju lätt att man irriterar sig på detaljerna i en film om man helt enkelt inte kommer in i stämningen).
Och Loreena McKennitt? Plzzzzzzzz...

chrull

Stockholm Kartell
Jag förstår inte heller vad som skulle vara så bra med avalons dimmor.

Jag tycker mest det är en samling överspelande halvtaskiga skådisar och med ett manus som uppfyller i stort sett alla shakespear-klichéer som finns.

Men det kanske är det bästa som man kan göra i fantasyväg?

chrull

Ulfgeir

Swashbuckler
Lite nyfiken på vilka kläder du anser är 1600-tal. Tyckte åtminstone klänningarna var klart mer 1200/1300.

Och Loreena Mckennit är ju klart mycket bättre här än den så väldigt uttjatade Enya (även om hon kan göra bra musik)

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
Och vad är det för fel på Shakespeare-klicheér? =^_^=

Antar då att du inte heller såg Machbet på Samiska, filmat uppe vid ishotellet i Jukkasjärvi?

/Ulfgeir

chrull

Stockholm Kartell
jag såg en bit av den, inte min :tekopp:.

överlag tycker jag det är tråkigt med klichéer. Om de inte används smart. Avalons dimmor använda ingenting smart.

Herregud. nån har klippt den med en häcksax. och är det något jag hatar så är det dåliga klipp.

Saxifrage

Hero
Grottbjörnens runda bord?

Överlag tycker jag att AD var ganska trivsam, det finns såpass lite filmad fantasy att den kvalar in bland de mer välgjorda i min bok. Ett visst intryck av "medeltida tantsnusk" kommer jag inte ifrån, men även sådant kan ju vara njutbart (det är säkert fler än jag som minns gök-scenen i Excalibur :gremsmile:). Som lättsmält underhållning och hyfsat inspirerande miljöbilder tycker jag att den var helt ok.

Jaggernaut

Hero
Jag förstår inte heller vad som skulle vara så bra med avalons dimmor.

Den gick att se, tycker jag men då har jag ganska hög toleransnivå också :gremsmirk:, men den var väl inte det bästa man har sett. Det som för mig gjorde den tråkigare än vad den kunde ha varit är den handlade om "Svärdet i stenen" (visste faktiskt inte att den handlade om det förrän jag satte mig framför tv:n) vilket gjorde att den blev rätt så förutsägbar (man har väl sett ett par versioner om denna berättelse, har dock inte läst ursprungsberättelsen eller någon annan bok som handlar om "Svärdet i stenen"). Dock så tycker jag att de lite nya "twistar" med som jag inte sett i någon annan filmversion av den.