Jag gillar Fria Ligans ingång. Jag har inte läst något av deras sök utöver År Noll och Coriolis visserligen, så kan inte uttala mig om Svavelvinter.
Att ha ett antal äventyrsplatser att lägga ut på eget bevåg från SL passar riktigt bra. Visa är kopplade till en plats som finns (omöjligt att spela sektorn i Globen för oss som spelar i Borås, tex) men så gott som alla går att organisera in i vilken stad som helst.
Ingången är också att det finns en situation, utan koppling till RP. Det funkar fint. Skillnaden mot en mystisk man i mörk kåpa som ger RP ett uppdrag på värdshuset är försumbar. Det ger spelarna friare tyglar att spåra ur som de vill och att de slipper följa räls. Det är något jag tagit med mig när jag skrivit för andra spel också. "Prep situation, not plot", som Alexandrian säger.
Den logiska följden på scenarier kommer sig i så fall av det RP gjort. Storyn växer fram av sig själv på ett rätt naturligt sätt. Kort sagt tycker jag det är bättre att inte förutsätta en följd från start utan låta den växa fram dynamiskt under spelets gång.