Re: Demiurgen
Namnet "Demiurg" kommer från en av Platons senare dialoger ("Timaeus", kanske? Min platonkunskap är inte heller vad den varit) där han utvecklar tanken om en idévärld från "Staten" så att den närmar sig det som nyplatonikerna och gnostikerna trodde.
I dialogen "Staten", där han nämner idévärlden för första gången är det mest som en förklaring till varför filosoferna ska utgöra härskarklassen i ett idealiskt samhälle och han påstår aldrig att idévärlden faktiskt finns på riktigt. Det antyder han däremot i den senare dialogen (som jag alltså inte minns vad heter). Kanske. Åtminstone om man vill tolka honom på det sättet.
Och där kommer Demiurgen med i bilden på något sätt, men jag minns inte riktigt hur. Jag har ett svagt minne av att han hade trasslat in sig så i sina bevis för att idévärlden faktiskt finns att han plötsligt blev tvungen att förklara varifrån den här världen kommer och varför vi bor i den och inte i idévärlden. Men jag kan ha fel.
Att identifera Demiurgen med Gud eller djävulen eller vad man nu vill är förstås ett senare påhitt, eftersom Platon inte visste något om dem. Men jag vet inte om man kan kalla det en kristen idé heller, för dualismen mellan en ond och en god makt som är nästan jämnstarka kom antagligen till kristendomen från zoroastrismen (eller hur man nu stavar den. Iransk religion i alla fall, där det finns en ond gud och en god gud och den som har flest anhängare på slutet vinner. En av gudarna heter Ahura Mazda, men jag minns inte vilken av dem) – det står väldigt lite om djävulen i bibeln.
Så Demiurgen består av bitar från olika håll som folk sedan plockat ihop så att det passar deras behov. Olika gnostiska grupper trodde antagligen olika i den här frågan också.
Jag har för övrigt för mig att alla nutida former av gnosticism är new age-flum som kokades ihop i någons källare på 60-talet, men det kan vara mina fördomar som spökar. Ordet "gnosticism" kommer från grekiskans "gnosis", som betyder "kunskap", så om man hittar på en egen religion som handlar om kunskap får man väl kalla den gnosticism om man vill. Det kan ju hända att de inte alls försöker inbilla folk att deras gnosticism har något med den historiska formen att göra, och då är det väl helt okej (jag har för övrigt samma fördomar om "nyhedningar", wiccaner, frimurare, serietecknare* och alla andra som påstår att deras religion minsann är flera tusen år gammal och bygger på gamla traditioner).
<font size="1"> * Med "serietecknare" menas Scott MacCloud, som försöker hitta paralleller mellan hieroglyfer, bayeux-tapeten och tecknade serier. Det finns kanske likheter, men det finns inget samband. Men om någon vill diskutera det föreslår jag en ny tråd, för vi är redan tillräckligt OT som det är</font size>
JPS