Nekromanti Kvasibiblisk matrixmytologi

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag blev lite intresserad av de kvasi-mystisistiska/bibliska tendenserna i Matrix-spektaklet. Då jag inte har någon som hrlst koll på vare sig bibeln eller apokryferna så får gärna någon kunnig i ämnet hålla en undervisningstråd här och dra lite paraleller mellan filmerna och mytologin.

T.ex. undrar jag vad Nebuchadnesser (lägg av! ni kan inte förvänta er att jag skall stava rätt på den!) egentligen är. För namnet är väl snott? Tufft är det ivf.

/Vulf - nebuchadnessar lite

Quan'talis

Swashbuckler
Lyssnade du inte på religionslektionerna i mellanstadiet? :gremwink:

Nebuchadnessar var kung i Babylon under den babyloniska fångenskapen, så han är inte någon central gestalt i kristendomen eller så.

Största delen av det folk tycker är djupt i Matrix-filmerna kommer från nyplatonismen, en filosofisk inriktning som var rätt populär de första århundradena efter Kristus. De tog Platons rätt oklara funderingar om att det finns en idévärld där alla saker finns på riktigt och att vår värld bara är en reflektion av idévärlden och gjorde om dem till en rätt trist "den här världen är ond och ingen gillar mig men den är ändå inte på riktigt"-filosofi som åtminstone jag inte gillar särskilt mycket.

Däremot tyckte många tidiga kristna filosofer att det var en rätt vettig idé (dels förföljdes de rätt aktivt, så tanken att världen är ond kom väl ganska naturligt, och dels går det ju ganska lätt att byta ut "idévärlden" mot "himlen"). Kyrkofadern Augustinus (levde på 300-talet e.Kr. och var en av de viktigaste kristna tänkarna, i fall du sov under religionslektionerna i högstadiet också) var till exempel nyplatoniker innan han blev kristen, och det finns rätt mycket nyplatonism i hans filosofi.

Det fanns länge en rätt stor grupp kristna (gnostikerna, i fall någon vill namedroppa) som hade ännu större likheter med nyplatonismen. De påstod bland annat att den här världen skapades av Demiurgen, en ond gud som ville hindra människorna från att få reda på sanningen och komma till den riktiga världen. Gnostikerna förlorade inflytande så småningom (det kan hända att deras idéer till och med förbjöds när kyrkan blivit så etablerad och enhetlig att man kunde göra sånt, men jag är inte säker), men det finns spår av dem här och där. I The Matrix, bland annat.

Sen är det ju det där med en frälsargestalt som räddar oss alla från lidande och fångenskap, men det har du väl inte missat?

JPS

Ceram

Hero
Gnostisismen

Det fanns länge en rätt stor grupp kristna (gnostikerna, i fall någon vill namedroppa) som hade ännu större likheter med nyplatonismen. De påstod bland annat att den här världen skapades av Demiurgen, en ond gud som ville hindra människorna från att få reda på sanningen och komma till den riktiga världen. Gnostikerna förlorade inflytande så småningom (det kan hända att deras idéer till och med förbjöds när kyrkan blivit så etablerad och enhetlig att man kunde göra sånt, men jag är inte säker), men det finns spår av dem här och där. I The Matrix, bland annat.
Var inte den största poängen med gonstisismen att kroppen är smutsig och anden ren. De kunde alltså sköta eller misssköta den så som de ville eftersom kroppen redan var en syndig börda. Stora delar av kristenheten är fortfarande delvis gnostisk i det avseende eftersom kropen och kroppsliga behov oftast ansees vara rakt igenom syndig. Många tilltalades givetvis av möjligheten att kunna festa och knullar runt omåttligt utan att ses som motståndare till religionen...

/Tobbe. Hobbyteolog med bristande kunskap om de flesta historiska teologiska teorierna.

Ceram

Hero
Matrix: ett crossoverprojekt.

Film ett är tydlig med sina kristna paralleller. De står tydligen tillockmed en hänvisning till ett bibelställe som man kan hitta om man stannar filmen på rätt ställe. Givetvis besriver bibelstället det som filmen just då skilldrar. Det kristna budskapet dominerar klart.

Film två introducerar budistiskt tänkande i det hela med cyklisk värdsbild och det paketet. Det kristna budskapet reduceras.

Film tre tappade jag bort mig i en uppsjö av paraleller till olika filosofiska och religiösa värdsåskådningar. Som att käka upp resterna i kylen ungefär man kan få lite vad som helst och vissa maträtter ser lite annorlunda ut än när man ställde in dem...

/Tobbe. Drar en sammanfattning utan detaljer och kanske även utan relevans.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Gnostisismen

Nja, många gnostiker (det fanns massor med gnostiska sekter och de hade egentligen ingen gemensam teologi eller så, de råkade bara tro ungefär likadant i vissa frågot) ansåg att eftersom materien är ond, och kroppen består av materia så ska man straffa kroppen. De flesta gjorde det genom att vara asketiska, men en del tolkade det annorlunda och "festade och knullade runt omåttligt" i stället. De gjorde det alltså för att straffa kroppen. Sa de i alla fall :gremsmirk:

Och för gnostikernas motsåndare var det här ju något som var rätt enkelt att kritisera, så de här gnostikerna (som antagligen var väldigt få) har kanske fått mer uppmärksamhet än de egentligen förtjänar.

En annan gnostisk idé som fick mycket kritik från mer konventionella kristna var att hela gamla testamentet handlar om Demiurgen och är skrivet av hans anhängare, så därför ska man alltid läsa det tvärtom. De ansåg till exempel att i historien om syndafallet är det ormen som är the good guy, vilket ledde till att de blev anklagade för satanism (här gäller antagligen också att de som faktiskt hade de här åsikterna var ganska få, men alla gnostiker blev anklagade).

Min gnosticismkunskap (ett ordskämt för dem som kan sin grekiska) är lite rostig, men jag hittade en artikel på wikipedia.org ifall någon är intresserad.

JPS

Ceram

Hero
Demiurgen

Intressant :gremsmile:
Var kom Demiurgen ifrån. Importerades han till den kristna grunden eller var det kristendomen som importerades till något annat? Han verkar iallafall vara borta från de nutida formerna av gnostisism jag stött på här och där.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Demiurgen

Namnet "Demiurg" kommer från en av Platons senare dialoger ("Timaeus", kanske? Min platonkunskap är inte heller vad den varit) där han utvecklar tanken om en idévärld från "Staten" så att den närmar sig det som nyplatonikerna och gnostikerna trodde.

I dialogen "Staten", där han nämner idévärlden för första gången är det mest som en förklaring till varför filosoferna ska utgöra härskarklassen i ett idealiskt samhälle och han påstår aldrig att idévärlden faktiskt finns på riktigt. Det antyder han däremot i den senare dialogen (som jag alltså inte minns vad heter). Kanske. Åtminstone om man vill tolka honom på det sättet.

Och där kommer Demiurgen med i bilden på något sätt, men jag minns inte riktigt hur. Jag har ett svagt minne av att han hade trasslat in sig så i sina bevis för att idévärlden faktiskt finns att han plötsligt blev tvungen att förklara varifrån den här världen kommer och varför vi bor i den och inte i idévärlden. Men jag kan ha fel.

Att identifera Demiurgen med Gud eller djävulen eller vad man nu vill är förstås ett senare påhitt, eftersom Platon inte visste något om dem. Men jag vet inte om man kan kalla det en kristen idé heller, för dualismen mellan en ond och en god makt som är nästan jämnstarka kom antagligen till kristendomen från zoroastrismen (eller hur man nu stavar den. Iransk religion i alla fall, där det finns en ond gud och en god gud och den som har flest anhängare på slutet vinner. En av gudarna heter Ahura Mazda, men jag minns inte vilken av dem) – det står väldigt lite om djävulen i bibeln.

Så Demiurgen består av bitar från olika håll som folk sedan plockat ihop så att det passar deras behov. Olika gnostiska grupper trodde antagligen olika i den här frågan också.

Jag har för övrigt för mig att alla nutida former av gnosticism är new age-flum som kokades ihop i någons källare på 60-talet, men det kan vara mina fördomar som spökar. Ordet "gnosticism" kommer från grekiskans "gnosis", som betyder "kunskap", så om man hittar på en egen religion som handlar om kunskap får man väl kalla den gnosticism om man vill. Det kan ju hända att de inte alls försöker inbilla folk att deras gnosticism har något med den historiska formen att göra, och då är det väl helt okej (jag har för övrigt samma fördomar om "nyhedningar", wiccaner, frimurare, serietecknare* och alla andra som påstår att deras religion minsann är flera tusen år gammal och bygger på gamla traditioner).

<font size="1"> * Med "serietecknare" menas Scott MacCloud, som försöker hitta paralleller mellan hieroglyfer, bayeux-tapeten och tecknade serier. Det finns kanske likheter, men det finns inget samband. Men om någon vill diskutera det föreslår jag en ny tråd, för vi är redan tillräckligt OT som det är</font size>

JPS

Quan'talis

Swashbuckler
Nja, den essän handlade väl mest om paralleller till buddismen? Inte för att det är något fel på det, men jag tycker åtminstone att de nyplatoniska/gnostiska dragen är mycket tydligare. Fast det är kanse för att jag inte vet lika mycket om buddism...

JPS

Ceram

Hero
Gnostisism som flum med mera

I dialogen "Staten", där han nämner idévärlden för första gången är det mest som en förklaring till varför filosoferna ska utgöra härskarklassen i ett idealiskt samhälle och han påstår aldrig att idévärlden faktiskt finns på riktigt. Det antyder han däremot i den senare dialogen (som jag alltså inte minns vad heter). Kanske. Åtminstone om man vill tolka honom på det sättet.

Och där kommer Demiurgen med i bilden på något sätt, men jag minns inte riktigt hur. Jag har ett svagt minne av att han hade trasslat in sig så i sina bevis för att idévärlden faktiskt finns att han plötsligt blev tvungen att förklara varifrån den här världen kommer och varför vi bor i den och inte i idévärlden. Men jag kan ha fel.
Hehe det låter lagom invecklat och djupt för min smak :gremsmile:

Att identifera Demiurgen med Gud eller djävulen eller vad man nu vill är förstås ett senare påhitt, eftersom Platon inte visste något om dem. Men jag vet inte om man kan kalla det en kristen idé heller, för dualismen mellan en ond och en god makt som är nästan jämnstarka kom antagligen till kristendomen från zoroastrismen (eller hur man nu stavar den. Iransk religion i alla fall, där det finns en ond gud och en god gud och den som har flest anhängare på slutet vinner. En av gudarna heter Ahura Mazda, men jag minns inte vilken av dem) – det står väldigt lite om djävulen i bibeln.
Det var inte dualistisk ond vs god som jag menade när jag pratade om den kristna grunden. Det var snarare gud blir människa och därigenom ger möjlighet att återupprätta det band som ursprungligen fanns mellan gud och människa.

Visst står det lite om djävulen i bibeln. Det är bra platsprioriterat eftersom djävulen inte är varken central eller särskillt intressant ur mänskligt, praktiskt (lite hädelse att nämn det ordet i samma mening som Platon) perspektiv.

Jag har för övrigt för mig att alla nutida former av gnosticism är new age-flum som kokades ihop i någons källare på 60-talet, men det kan vara mina fördomar som spökar. Ordet "gnosticism" kommer från grekiskans "gnosis", som betyder "kunskap", så om man hittar på en egen religion som handlar om kunskap får man väl kalla den gnosticism om man vill.
Jag har en gång hört ett föredrag om den kristna gnostesism som blommat ut under historien innom lärda kristna kretsar (har för mig det var 200talet, 1700talet och någon gång senare. På denna föreläsning nämdes inget om denna Demiurg. Det var dock lite snack om en annan syn på ondskan och det kan ha anknytit till den tankevägen även om demiurg inte nämdes...

Netfeed

Swashbuckler
skall vi se om jag kommer ihåg någonting från gymnasiet(vi sågade sönder filmen med motorsåg och gick i genom allt som hände i ettan(en anledning till att jag inte tycker om filmen längre)(kommer ta allt jag kommer ihåg, även om det inte tagits från bibeln)

neo, varför har man valt neo, jo de kan ut tolkas one, dvs the one(den ende för de som inte kan engelska), neo betyder ju även ny

cypher, det var något här om att cypher kunde tolkas som den onde, kommer inte rikigt ihåg hur, men namnet skall iaf tydas på att han är elak

rött/blått piller, det var något som hade att göra med kommunism och kapitalism

(sedan kan man se regisörererna i filmen, de är de som står och tvättar fönstrena i ettan utanför neos chefs rum)

arrgh, skall ju kunna mycket mer, vart är denna så kallade kunskap

//Netfeed, blev sur nu

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nebuchadnessar var kung i Babylon under den babyloniska fångenskapen, så han är inte någon central gestalt i kristendomen eller så.
Nåja, kung Nebuchadnessar II blev ju via en dröm visad (av Gud själv) världens framtid, vilka mäktiga riken som skulle komma efter hans fram till den dag då Guds eget rike på jorden skulle uppstå. Så lite viktig är han väl ändå?

/Mikael

samiis

Warrior
Re: Kvasibiblisk matrixmytologi - nebuchadnessar

joo.. nu ska vi se vad jag kan komma ihåg...

Nåja, kung Nebuchadnessar II blev ju via en dröm visad (av Gud själv) världens framtid, vilka mäktiga riken som skulle komma efter hans fram till den dag då Guds eget rike på jorden skulle uppstå. Så lite viktig är han väl ändå?

Nebuchadnessar används på vissa ställen i bibeln även som en sorts antikrist. (skulle kunna symbolisera George Bush eller Saddam Hussein, som en del kristna som tror att domedagen är nära tror)
och nu; den riktiga nebuchadnessar - han spelar en ganska stor roll faktiskt (ganska indirekt) i bibeln..
i och med att han erövrar och tillfångatar nästan hela Juda (eller Israel eller vad det kan ha hetat) uppfyllde han dels en dom från Gud själv mot judarna, för att de, med åren allt mer fallit ifrån den judiska tron, och dyrkat avgudar (det fanns så klart inga Kristna på den tiden, utan de var judar; för dem som missat så mycket).
Judarna gick miste om många av sin gamla traditioner. T ex Arken, (inte Noahs ark), en låda av guld, med änglar på, som innehöll budorden, blev bland annat beslagtagen (och förmodligen förstörd) under erövringan (tror det jar under denna erövring, den som kan får rätta mig)..

men i alla fall så uppkom några av de viktigaste profeterna (och därmed profetiorna om kristus, messias) under fångtiden, och detta hade inte hänt, om nebuchadnessar inte sänt ut sin här mot Juda.

..(jag kom ihåg mer än jag trodde) [/quote]