Sitter här sent på natten och tragglar igenom en bok »Om lärande« (den heter faktiskt så också). Boken är frustrerande dåligt, men jag ska inte fastna i utläggningar om det nu. Det som föranleder detta inlägg är när jag snubblar över strofen:
»Lärandets indirekta objekt är den typ av förmåga som den lärande försöker utveckla. Detta representeras av den andra och tredje aspekten av lärandets tidsdimensioner […] i det tvådimensionella utfallsrummet […]. Lärandets indirekta objekt, i bemärkelsen förvärvande, projiceras alltså på de två andra tidsfaserna, mot det som ligger bortom den faktiska lärandehändelsen i strikt mening.«
»W T F ?!« tänker jag. Men sedan kommer jag på att det lustiga i sammanhanget är ju att här sitter det två författare och på fullaste allvar skriver abstrakt kvasidynga – och de har förmodligen inte koll på att de gör det.
Min fråga till er blir således: Finns motsvarande oreflekterade kvasitexter inom rollspelsskriveriandet (oavsett om det är regler, äventyr, artiklar eller annat reaterat). Hur ser de i sådana fall ut? Är de enkelt skrivna men har en taskig attityd? Finns det abstrakta regelavsnitt som man, oavsett hur många gånger man läser igenom det, omöjligt kan förstå?
etc
Förtydligande: Jag är alltså inte ute efter om någon (och i sådana fall vem) som gör det. Snarare hur kvasidyngan skulle yttra sig i rollspelsammanhang. Vilka språkliga byggstenar skulle ett sådant språk använda sig av?
//erik. går och lägger sig i ren protest mot verkligheten
»Lärandets indirekta objekt är den typ av förmåga som den lärande försöker utveckla. Detta representeras av den andra och tredje aspekten av lärandets tidsdimensioner […] i det tvådimensionella utfallsrummet […]. Lärandets indirekta objekt, i bemärkelsen förvärvande, projiceras alltså på de två andra tidsfaserna, mot det som ligger bortom den faktiska lärandehändelsen i strikt mening.«
»W T F ?!« tänker jag. Men sedan kommer jag på att det lustiga i sammanhanget är ju att här sitter det två författare och på fullaste allvar skriver abstrakt kvasidynga – och de har förmodligen inte koll på att de gör det.
Min fråga till er blir således: Finns motsvarande oreflekterade kvasitexter inom rollspelsskriveriandet (oavsett om det är regler, äventyr, artiklar eller annat reaterat). Hur ser de i sådana fall ut? Är de enkelt skrivna men har en taskig attityd? Finns det abstrakta regelavsnitt som man, oavsett hur många gånger man läser igenom det, omöjligt kan förstå?
etc
Förtydligande: Jag är alltså inte ute efter om någon (och i sådana fall vem) som gör det. Snarare hur kvasidyngan skulle yttra sig i rollspelsammanhang. Vilka språkliga byggstenar skulle ett sådant språk använda sig av?
//erik. går och lägger sig i ren protest mot verkligheten