Nekromanti Kvasimedeltida ekonomi

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
  • En välmående självägande bonde?
  • En legoknekt?
  • En hantverksmäster (säg en skräddare, respektabel men inte fashionabel) i en stad?
  • En landlös riddare i tjänst hos en adelsman?
  • En landägande adelsman med hyfsat politiskt inflytande?

Storuggla

Champion
Har du läst "Grain into gold"? Finns som pdf hos de vanliga rollspelspdf-säljarna och är bra och går igenom hur ekonomin hänger ihop. Var jävligt användbar när jag klurade.

Storuggla, lättläst också

Zimith_UBBT

Warrior
Jag har gjort detta arbete för ett par år sedan när jag sydde ihop ett medeltidslir. Jag gjorde ganska noggranna efterforskningar då och använder vad jag kom fram till. En svenska kroppsarbetare tjänade 1360 ca 3 mark penningar om året och tänker räkna det som "enkelt, troftigt leverne" Det blir 0.25 mp = 2 öre = 6 örtugar = 48 penningar i månaden. Så ditt guldmynt skulle kunna motsvara detta i en medeltida verklighet. Mot bakgrund av detta:

•En välmående självägande bonde tjäna ca 20 guld
•En legoknekt 2-3 guld
•En hantverksmäster (säg en skräddare, respektabel men inte fashionabel) i en stad? 10 guld
•En landlös riddare i tjänst hos en adelsman? 20 guld
•En landägande adelsman med hyfsat politiskt inflytande? 150 guld
•Kläder? Vad får man för outfit för ett Guld? En standardoutfit för en borgare. Hur mycket måste man lägga på en riktig lyxklädsel? 10 guld
•Vapen och rustningar? Armborst 2 guld, svärd 2 guld, helkroppspansar 200 guld
•Djur? Hur mycket guld måste man dumpa för att få en hästakrake? Stridshäst 15-25 guld, ko 1 guld (här har det skilt sig mycket åt i Europa; under en period och på en plats i Frankrike kostade en stridshäst över 40 årsavkastningar för en mindre gård, i Sverige kostade en stridshingst 1360 140 mark, dvs 5600 guld, men 20 år tidigare 40 mark eller 160 guld)

Min främsta källa är Vad kostade det av Lars O Lageqvist, som jag tror också länkades ovan. Oumbärlig, iaf om man vill vara överjävligt simulationistisk :gremlaugh:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tack! Mycket matnyttigt inlägg. Ska låna boken i fråga när jag går till biblioteket i morgon.

Hur anser ni att man på bästa möjliga vis ska lägga upp prislistorna? Jag tänker mig tre huvudrubriker:
Vad får jag för ett Guld?: Tanken är att de flesta transaktioner som är värda att ta i beaktande under spelets lopp går ut på att rollpersonen betalar ett Guld, så här är en lista på saker man kan få för det.
Dyrgripar: En mer regelrätt prislista på större investeringar.
Att räkna småslantar: En frivillig utvikning, som egentligen bara är en fördjupning av "Vad får jag för ett Guld?". Här anges några prislistor med mindre valörer för saker man kan vilja ägna mer detaljarbete åt, typ kläder, resepackning och mat. Tonvikten ligger som ovan på att spelaren helt enkelt spenderar ett Guld, men här kan man mer i detalj välja exakt vad man får för det.