Jag har gjort detta arbete för ett par år sedan när jag sydde ihop ett medeltidslir. Jag gjorde ganska noggranna efterforskningar då och använder vad jag kom fram till. En svenska kroppsarbetare tjänade 1360 ca 3 mark penningar om året och tänker räkna det som "enkelt, troftigt leverne" Det blir 0.25 mp = 2 öre = 6 örtugar = 48 penningar i månaden. Så ditt guldmynt skulle kunna motsvara detta i en medeltida verklighet. Mot bakgrund av detta:
•En välmående självägande bonde tjäna
ca 20 guld
•En legoknekt
2-3 guld
•En hantverksmäster (säg en skräddare, respektabel men inte fashionabel) i en stad?
10 guld
•En landlös riddare i tjänst hos en adelsman?
20 guld
•En landägande adelsman med hyfsat politiskt inflytande?
150 guld
•Kläder? Vad får man för outfit för ett Guld?
En standardoutfit för en borgare. Hur mycket måste man lägga på en riktig lyxklädsel?
10 guld
•Vapen och rustningar?
Armborst 2 guld, svärd 2 guld, helkroppspansar 200 guld
•Djur? Hur mycket guld måste man dumpa för att få en hästakrake?
Stridshäst 15-25 guld, ko 1 guld (här har det skilt sig mycket åt i Europa; under en period och på en plats i Frankrike kostade en stridshäst över 40 årsavkastningar för en mindre gård, i Sverige kostade en stridshingst 1360 140 mark, dvs 5600 guld, men 20 år tidigare 40 mark eller 160 guld)
Min främsta källa är
Vad kostade det av Lars O Lageqvist, som jag tror också länkades ovan. Oumbärlig, iaf om man vill vara överjävligt simulationistisk