Nekromanti Kvinnliga thakaler

marcuslinder

Veteran
Kan både män och kvinnor vara medborgare i Thalamur - är det värre för kvinnor att bli thakaler? Har alla thakaler politiska befattningar? Finns det politiska befattningar tillsatta med icke-magikunniga?

Antar att det är i alla fall teoretiskt möjligt med "häxor" med tanke på att magikraten Madame Liselle låter som en kvinna!

Helmgast
Min känsla av Thalamur, är att det är relaitvit jämlikt mellan kvinnor och män, men inte mellan rik och fattig (vilket inget av Mundanas länder kan skryta med).

Så, det är nog lite svårare för kvinnor än män i Thalamur, men det ska nog gå att göra karriär.

marcuslinder

Veteran
Häxa

Absolut. Titeln borde bli "thakal" eller "lektor" eller möjligtvis "högt ärade och vördade-snälla-släng-mig-inte-åt-Rakhori magikrat" varesig det rör sig om kvinnor eller män.

smaffy

Hero
..min känsla av thalamur är att det är helt normalt på bondenivå, men att det är jämställt vid magikernivå.. alltså, kvinnan står vid spisen och mannen vid lien hos bönderna, medans båda sitter ner och läser magiböcker som jämlikar om de är magiker. kanske så reflekterar de inte ens över sånt alls...

marcuslinder

Veteran
Mundana - Tellus

Här har vi iaf något som inte liknar några stora verkliga kulturer - många kvinnor i Mundana har långt högre potential att bli vad de vill än lika många hade i verkligheten.

Det tilltalar mig mycket, kanske dels för att det blir fler sorters individer som är intressanta att agera med/mot men även för att det gör Mundana mycket öppnare och intressantare för de tjejer som vill spela rollspel.

Bara apropå så där...

swazze

Swordsman
Re: Mundana - Tellus

Jo det har du rätt i. Men det får inte bli för jämnställt och det bör finnas ett par länder där det är precis om det var i vår värld. Så länge det inte är i klass med D&D så är det bra. För lite konflikter måste det ju finnas kvar ; )