Nekromanti kvinnor bättre

Kitzune

Swashbuckler
Re: IQ

<I>(tror dock inte på IQ eftersom man inte kan mäta en
sådan sak)</I>

Varför inte det? Intelligenskvoten baserar sig på din
förmåga att lösa logiska problem och det är klart det går
att mäta, kan man mäta EQ kan man väll banne mig mäta IQ -
I och med att EQ torde vara svårare att mäta. Man kan träna
upp IQ:n dessutom.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Visste att någon skulle nappa. Hursomhelst kan man mäta IQ men man kan inte ta och ha IQ som ett sätt att avgöra hur smart en person är. DET tycker jag inte går att mäta.

En genomsnitts amerikan har 90 i IQ...

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Kitzune

Swashbuckler
Re: SLUTA kalla dem...

<I>"När de sedan hör massa tjöt från folk som tycker att
tirakerna är orcher och bör förbli kanonmat istället för
att ha lite egen kultur så kan de säga "de är inte orcher,
de är tiraker"."</I>

Så, orcherna har ingen egen kultur utan har bara funktionen
som kanonmat? Jag trodde det var helt andra raser, såsom:

<B>DoD</B> - Gobliner, alternativ svartnissar
<B>D&D</B> - Kobolder (!)
<B>Svenil</B> - Smartisar /images/icons/wink.gif

Dessutom HAR Orcherna de Facto en helt egen kultur, som är
SNARLIK Tirakernas, för att inte säga NÄSTINTILL likadan.

/Alexander Gyhlesten

Ymir

Liten kantbaron
Re: kvinnor bättre? Knappast!

Att kvinnor skulle ha högre PSY, och alltså vara intelligentare än män, köper jag inte. Jag tror helt enkelt inte på det, och det finns inte tillräckliga belägg för saken för att det skall gå att bevisa. Detsamma tenderar att gälla för påståendet att kvinnor skulle vara smidigare. Detta senare påstående kan jag kanske köpa, men som det är nu tycker jag inte att det är tillräckligt uppenbart (tillräckligt stor skillnad) för att det i sådana fall skulle avspeglas i Eons regelsystem, genom RÖR-bonus åt kvinnor. Att en genomsnittlig kvinna däremot är betydligt svagare än en man kan knappast ens den mest rabiata råfeminist förneka.

- Ymir, fortsätter stå för vad han tycker, och riskera forumkrig

Kitzune

Swashbuckler

<I>"Visste att någon skulle nappa."</I>

Ja, är man lite "udda" och "annorlunda" i sina tankesätt får
man nästan räkna med det /images/icons/wink.gif

<I>Hursomhelst kan man mäta IQ men man kan inte ta och ha IQ
som ett sätt att avgöra hur smart en person är.</I>

Jovisst, men sen beror det ju på DEFINITIONEN på VAD smart
är. Eller hur? Folk kan ibland uppfatta folk med bra logiskt
tänkande som smarta, sådana som löser svåra matteproblem
och så vidare - Och Då går det faktiskt att mäta. Vet inte
din definition på en smart person är, men min personliga
åsikt är att de människor som är mycket bra på både logik,
musik, lingvistik och ett gäng andra ik:er är kompletta och
då försedda med en Smartis-stämpel.

/Alexander Gyhlesten

Helmgast
Härt!

Det står nåt i förordet i stil med: Orcherna, eller tirkaerna som de heter i Mundana... Dessutom så heter de 'Orc' på rukh.

// Slut.

Helmgast
Bimbo

Tänk bara på alla bimbos. "Asså, hallå, fattar inte!". Därmed inte sagt att män är smartare, det finns ju dumma varianter av det könet också (nämner inga namn :) ). Men att kvinnor är rörligare betvivlar jag ej. men isåfall borde ju män ha + i TÅL också, eftersom män är snabbare än kvinnor. Kvinnor mognar snabbare än män, vilket leder till att de är intilligentare fram till 16-20 års ålder.

Men, många av dessa faktorer beror på miljön, vilket man borde ha i åtanke.

// Slut.

LeJonklev

Swordsman

Watch me! /images/icons/cool.gif

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

Re: SLUTA kalla dem...

Näe, goblin och liknande är ju betraktade som skämtmonstern som ingen är rädd för. Orcherna är onda och därför kanonmat. Tycker inte alls att tirakernas samhälle och orchernas samhälle är särskilt lika.

SSFS tycker att man blir blind av att runka. Ingen har bevisat motsatsen... Men det var en rätt onödig liknelse så skit samma. Du kan inte bevisa att en kvinna är svagare än en man. Man kan ju säga att det är p g a uppväxten som de är svagare. Sedan kan du inte bevisa att du och alla andra på denna jord är mer än mina fantasier. Så be snälla inte om bevis för man kan inte bevisa någonting. Däremot kan man göra hyfsade bra gissningar om hur det är. Jag själv tycker att det är rätt tydligt att kvinnorna är i genomsnitt smidigare. Men om du inte tycker det så är det upp till dig.

Kvinnor har nog mer PSY än män eftersom PSY inte är inteligens utan något mycket nära. De är bra på PSY men de är kanske inte smartare.

Men grejjen är det att du tycker ju att alla de där sakerna ska vara en sorts IQ. Man är ju bra på olika saker. Jag är kass på musik men är rätt bra på matte osv. Man kan inte bara dra ihop alla dessa saker och kalla det IQ. Det funkar inte. Istället bör man vara bra på olika saker. Ex är jag dum och ointeligen när det gäller rytm och musik men inte matte osv. Därför tycker jag inte att IQ funkar.

Don Kennetho

Warrior

Håller med i princip om allting. Att män är starkare i genomsnitt än kvinnor torde vara uppenbart om man inte är en extrem verklighetsförvrängare som vill hoppas att vår värld är mer jämlik och rättvis än vad den egentligen är.

Vad gäller intelligensen så finns det såvitt jag vet inga goda belägg för att endera könet skulle vara smartare än det andra. Visst, tester har påvisat att män tycks vara bättre i spatiala uppgifter och att kvinnor är bättre på att komma ihåg listor med ord, men på det stora hela verkar det gå ganska jämnt upp.

Att kvinnor skulle vara smidigare vet jag inte om det finns belägg för, men om jag bara ska gå efter min egen erfarenhet så tycker jag faktiskt att det är så (inte minst när det gäller mig själv). Min mormor är t ex rörligare än vad jag är när det gäller vissa leder, och mot morsan blir jag utklassad. Och då ska vi inte ens tala om tjejer i min egen ålder.

Don Kennetho

Don Kennetho

Warrior

Håller med i princip om allting. Att män är starkare i genomsnitt än kvinnor torde vara uppenbart om man inte är en extrem verklighetsförvrängare som vill tro att vår värld är mer jämlik och rättvis än vad den egentligen är.

Vad gäller intelligensen så finns det såvitt jag vet inga goda belägg för att endera könet skulle vara smartare än det andra. Visst, tester har påvisat att män tycks vara bättre i spatiala uppgifter och att kvinnor är bättre på att komma ihåg listor med ord, men på det stora hela verkar det gå ganska jämnt upp.

Att kvinnor skulle vara smidigare vet jag inte om det finns belägg för, men om jag bara ska gå efter min egen erfarenhet så tycker jag faktiskt att det är så (inte minst när det gäller mig själv). Min mormor är t ex rörligare än vad jag är när det gäller vissa leder, och mot morsan blir jag utklassad. Och då ska vi inte ens tala om tjejer i min egen ålder.

Don Kennetho

Roblin

Warrior
släktskap?

Nu kanske du förstod varför jag kallade dem O-ordet?
Jag visste att någon liten kille skulle gå i taket, rätt kul...

Ja, jag kan hålla med om att det är lite trist att säga orch = tirak, men det är ju bara kultiverade orcher. Varför säga "bara" förresten, det blev ju rätt bra när allt kommer onmkring. Kan det vara "evolutionerade" orcher?

förlåt för alla gånger jag använt o-ordet i det här inlägget.

-roblin-

Roblin

Warrior
Re: Bimbo

klipp

Isåfall borde ju män ha + i TÅL också, eftersom män är snabbare än kvinnor. Kvinnor mognar snabbare än män, vilket leder till att de är intilligentare fram till 16-20 års ålder.

klapp

Män har bättre motorik, kvinnor har en högre smärttröskel. Jag gissar att denna listan kan göras hur lång som helst.

-roblin-

Roblin

Warrior
Definition

Psyke [PSY] avgör hur intelligent och psykiskt stark rollpersonen är. Ett högt värde på psy är bra att ha om man skall kunna dra logiska slutsatser, komma ihåg saker, ägna sig åt magi och för att inte drabbas av psykiska sjukdomar.

Så vi inte tappar tråden alltså.

-roblin-

Re: Bimbo

Precis. Så vi kan väll sluta tjöta. Vi i vår grupp kör att man ska själv välja var man vill lägga sina nio attribut. De som vill spela kvinnor kan lägga sina attribut så att de stämmer bättre. Kör så. Eller gör det inte välj själv.

Ezping Orm

Hero

Ähhrmm.. finns det någon mening att diskutera någonting överhuvudtaget med dig (Silversurfan) när du skriver sådana här inlägg?

För alla som tycker att man faktiskt kan bevisa någonting.. Män är i genomsnitt fysiskt starkare än kvinnor, vilket man lätt kan BEVISA genom olika övningar. Det märks bl.a. tydligt i sportsammanhang. Att kvinnor däremot skulle vara speciellt smidigare än män tvivlar jag på, kan någon förklara varför det skulle vara så?

Ezping Orm