Nekromanti LÄsa GRatis mArvel [länk]

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kulturfrågan

Är serier kultur? Varför tycker du som du gör?
All mänsklig aktivitet som inte är direkt relaterad till överlevnad eller fortplantning är kultur*. Serier är inte relaterade till överlevnad. Serier är inte relaterade till fortplantning. Ergo: Kultur!

*I sin renaste form alltså. Kött är inte kultur, det är något man äter. Stekt kött däremot är fortfarande något man äter, men dessutom matkultur.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Är serier kultur?
Min C-uppsats i engelska handlade om huruvida seriemediet betraktas som litteratur av gymnasielärare, och lite om huruvida det skulle gå att använda den på det sättet.

Jag fick bara G på uppsatsen, den saknar lite källor (vore bra med en litteraturexpert som definierat litteratur) och en smula osäker hantering av de anonyma källorna (har inget transkript från intervjuerna), men jag bifogar den ändå. Hoppas den roar någon =)

Quadrante

Grisbonde
Jag fick bara G på uppsatsen, den saknar lite källor (vore bra med en litteraturexpert som definierat litteratur) och en smula osäker hantering av de anonyma källorna (har inget transkript från intervjuerna), men jag bifogar den ändå. Hoppas den roar någon =)
Det roar mig i alla fall. Ska läsa igenom den och ska försöka kommentera den (om inte annat via pm)...

/ krank den nya Eisner, ang. att belysa seriers litterära värden

Quadrante

Grisbonde
Re: Kulturfrågan

All mänsklig aktivitet som inte är direkt relaterad till överlevnad eller fortplantning är kultur*. Serier är inte relaterade till överlevnad. Serier är inte relaterade till fortplantning. Ergo: Kultur!
..men,men .. de som ritar serier för att bli populära och få ett ligg då?

/ Q som anser seier vara kultur på samma grund som herr G

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Kulturfrågan

..men,men .. de som ritar serier för att bli populära och få ett ligg då?
Jag tror att de har satsat på fel kulturyttring. :gremwink:

Min tes håller fortfarande. Även om någon ritar serier (eller låt oss säga spelar rockmusik, eftersom det känns som ett mer sannolikt exempel) för att få ett ligg är det inte direkt relaterat till själva liggandet och därmed kultur. Och då bortser jag helt från det faktum att det ligg som kommer som ett resultat av en ritad serie eller spelad rockmusik troligen inte utförs i reproducerande syfte. :gremwink:

/tobias

Olle Linge

Snigel
Varför skulle serier inte vara kultur?

Naturligtvis är serier kultur. Istället för att svara på varför jag tycker så, tänker jag fråga om någon har en referens till någon som hävdar motsatsen med någon form av genomtänkt argumentation.

Quadrante

Grisbonde
Re: Varför skulle serier inte vara kultur?

Inga sådana referenser, nix. Bara att avdela det som populärkultur då, och därmed skilja det från fiinkultur. Lite om att det mer är en distubitionsform än kultur, men fortfarande att det är en kulturell yttring.

Pilzefrau

hon/henne
Läsa Marvelserier gratis, gärna det. Men senast jag var där och försökte bota min marvelbrist från unga år då jag och min bror endast läste Stålmannen och Kalle Ankas Pocket kunde man bara läsa max ett kapitel av varje serie... åtminstone som ickebetalande medlem. Jag menar, första kapitlet endast av hur många serier som helst... mängden seriesidor är inte intressant, längst sammanhängande serie vill jag ha.