Nekromanti lägsta åldern för att spela rollspel?

Gastono

Hero
Är du inte i lite fel forum, eller menar du för att spela eon?

För att svara på frågan iaf så skulle jag säga att ålder inte spelar särskilt stor roll om man har kul och rollspelar med människor omkring ens egen nivå.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, för min del så var jag 9 år när jag började lira rollspel. Så jag antar att det kan vara "lagom" att börja då. Känns som en bra ålder att börja då.

/ Johan K, som insåg att man har lirat några år nu.. :gremsmirk:

Hjalle

Swashbuckler
"Rollspel handlar om att ha roligt", som man brukar säga, och det är nog ganska tidigt man kan börja ha roligt genom att lira rollspel. Emellertid krävs det en viss mognad för att kunna spela en roll, göra det till en riktig upplevelse. Denna mognad kan infinna sig olika sent eller olika tidigt hos olika personer. För min del började jag med rollspel som elvaåring och upplevde och upplever att jag redan då hade den här mognaden.

Fast jag erkänner att jag ändå utvecklats enormt i mitt rollspelande gentemot då, och på andra viktiga plan vad gäller rollspel då - fantasi kan kräva intelligens och den har blivit större, jag vet mer vilket kan underlätta, jag har blivit med vuxet empatisk - en viktig egenskap, inte minst som spelledare.

Svaret på frågan är alltså att man kan ha kul med rollspel nästan hur tidigt som helst men att det kan krävas en viss ålder och mognad för att kunna spela en roll - hos vissa infinner sig denna aldrig, för andra tidigt.

-Hjalle, anser.

Skymning_UBBT

Veteran
Instämmer ^^, Min första spelgrupp innehöll en lillebrorsa till SL, och han var 11, men väldigt bra på att spela.

Min kompis första grupp var en grupp 12åringar som gjorde H&S-äventyr och rackade ner på min kompis då han försökte att börja med nåt annat än bästa rustning, bästa vapen och springa efter drakar i äkta Rhapsody-anda :p

Organ

Out of time, out of mind
Ojda, en inte helt enkel fråga. Jag tror, som flera redan varit inne på, mer handlar om mognad än faktisk ålder. Det enda som faktiskt behövs är någon slags grundläggande förståelse om vad rollspel egentligen är och, framför allt, en förmåga att uppskatta det. Jag har personligen spelat med en 7-åring och det gick bra. Så vad gäller mognad tycker jag det är viktigare att de man spelar med är på samma nivå som en själv mer än att man ska ha uppnått någon slags miniminivå för att kunna spela.

/Anders

Rickard

Urverk speldesign
Jag skulle hellre vilja tala om lägsta medelålder.. Själv började jag spela när jag var runt 7, men med brorsan som spelledare och han (och hans kompisar) var runt 9 år äldre än mig.. Jag vet faktiskt inte vad ni andra menar med "personlig mognad" i just detta fall.. Utveckla gärna.. Vad för attribut saknar de "omogna" och varför skulle inte det kunna styras upp av de andra spelarna? Och ni som började spela vid riktigt ung ålder (runt 10 och yngre), spelade ni då med jämnåriga?

/Han som började spela fotboll vid 5 års ålder

Torbjörn

Swordsman
Lägsta ålder och återväxten inom rollspelandet

Jag testade rollspel första gången när jag var 10, med storebrorsan och hans kompis, och sedan dess har man varit fast. Det är ju en enorm skillnad på hur man spelade då och nu (snart 20 år senare), men huvudsaken är ju att man har roligt. Jag tror att runt tio år är en bra ålder, men detta är givetvis mycket individuellt.

Detta leder mig in på en annan fundering. När jag började spela i mitten av 80-talet var rollspel inne och massor av ungar spelade Äventyrsspels produkter. Men hur är det med tillväxten nu? Spelar man rollspel nuförtiden om man är 10-15 år? Kommer det bli ett glapp i återväxten tills vår egen generations barn blir nyfikna på "pappas spännande böcker"? Nån som vet?

Torbjörn

Hjalle

Swashbuckler
Personlig mognad handlar mycket om att våga gestalta rollen fullt ut, att kunna tänka sig in i personen. Jag tror det är vanligare att våga det bland 7-9-åringar än för 12-14-åringar, faktiskt, där strävan efter att vara "cool" och "tuff" är ganska stark - det låter rätt tragiskt att man inte skulle våga leva sig in i en roll då, men som fjortonåring vet jag att så är fallet bland många jämnåriga.

-Hjalle, snabbsvarar.

Kanturi

Swordsman
Jag började när jag var runt 11 men tycker att man ska börja så fort man har läst sig läsa... iofs så kan det vara lite svårt att förstå men om man köper nåt när man är runt 8-9 år och inte fattar så kan man ju försöka igen om nåt eller ett par år, eller hur???

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag spelar rollspel med mina söner och deras kompisar.

Av ingen särskild anledning alls tyckte jag det var lämpligt att de fyllt tio innan de började.

Men som andra redan svarat: Egentligen är det en fråga om personlig mognad.

Gylf draken

Warrior
Om det är ett gäng 8 åringar som spelar så kanske de inte spelar så seriöst eller får till en lika välbeskriven värld, men de har kanske kul, på sitt sätt.
Ett krav är väll kanske att de måste kunna läsa.

VH Jens.L "Själv var jag 14 när jag började"

Bombu

Hero
behövs det någon förklaring.
vill bara höra era åsikter.
kul fråga!

Jag tror att barn är bättre på att rollgestalta och spela rollspel än vuxna och tonåringar, så jag har svårt att se nån lägre åldersgräns.

kanske 5-6 år eller nåt sånt.

Vi har mycket att lära oss av barnen när det gäller vad rollspela egentligen är, vi vuxna har ofta en förutfattad mening om precis hur det ska gå till, vad som är "bra" rollspel osv.

Självklart kan tunga regler sätta stopp för barnens rollspelande, men om man som vuxen anpassar reglerna så tror jag det funkar bra.

Problemet är nog snarare vuxna och tonåringar som vill att man spelar precis på deras sätt, då kan barnen få det svårt att hänga med, men det problemet sitter ju inte hos barnen.

Bombu

Syeth-hd

Warrior
problemet är nog ålderskillnaden. om en 8 åring spelar med en 14 och 20 åring så blir det nog problem, även om dom KAN ha kul. om en förälder/store bror/syster spelleder så skulle absolut personer som är 8 år kunna ha kul. fast 5 år kanske är gränsfall. skillnaden är nog att dom leker snarare än rollspelar.