Nekromanti Lämna Feat tom tills man uppfyller krav?

wallahad

Swordsman
Som rubriken säger.

Har själv inte hittat något som säger att det INTE går.

Tanken är alltså att en karraktär inte kan uppfylla kraven för en feat för än tex 1-2 levlar bort.
Kan då spelaren diktera att han inte väljer en feat för att göra ett senare val?

Ett vad jag tror är ett bra exempel är "Improved Familiar".
Där tar man upp Caster levels som inte genererar en almän Feat.
5 & 7 har jag för mig.
Som bekant får man ju Feats 1/3 Level.

Om man anser att det är möjligt, hur länge kan man skjuta på valet?

Pom

Swashbuckler
Jag skulle i och för sig godkänna det, men jag tror inte situationen skulle uppkomma särskilt ofta. Det finns alltid flera riktigt attraktiva feats att välja på när man levlar. Alltid. :gremsmile:

Staffan

Myrmidon
Nej, du kan inte lämna ett feat "tomt." Som en del av processen när man levlar ingår "välj ett feat" (om det är en sådan level), och det kan du inte skjuta upp till senare. På samma sätt kan man inte spara skill points till senare heller.

Detta gör att vissa rollpersoner helt enkelt får vänta längre på vissa feats än andra. Spring Attack kräver t ex BAB +4, vilket gör att en fighter kan ta det på level 4 (med ett av sina bonusfeats) medan en ranger vackert får vänta på level 6.

Troberg

Sinister eater
Och det tackar vi för, spring attack + spiked chains -kombo'n är äcklig på så många nivåer.
Bara tills man kommer till ett stup.

Wyldstorm

Swordsman
Kedjemässigt OT.

Ahyes, men detta händer inte så ofta..
Serier åsido, kombinationen är relativt fruktansvärd.
Speciellt när den serveras med en dessert i form av whirlwind attack, som gör cleave till ett korkat drag..

Aja, kasst regelsystem men i normala fall riktigt mycket energi lagd på klassbalans..
Ska dom väl ha kaka för.

Att mitt favoritkoncept nu gör 2 anfall till innan den lede fi kommer i närstrid, gör att jag skäms lite..
Men bara lite.

Kimon

Swordsman
Re: Kedjemässigt OT.

Men ... stämmer det där verkligen?

Såhär står det i min regelbok (s.137):
"This feat does not let you make more than one attack for a given opportunity, but if the same opponent provokes two attacks of opportunity from you—such as by moving out of a threatened square and then casting a spell in a threatened square—you could make two separate attacks of opportunity (since each one represents a different opportunity). Moving out of more than one square threatened by the same opponent in the same round doesn’t count as more than one opportunity for that opponent. All these attacks are at your full normal attack bonus."

Eftersom det bara handlar om förflyttning, till skillnad mot förflyttning + något annat som orsakar AoO (spellcasting) så är det bara en opportunity. En opportunity = en attack of opportunity.

Staffan

Myrmidon

Det är minsann jobbigare än så.

Fi kommer i närheten: du får frisläng. Du använder frislängen till att fälla honom, och eftersom du har Improved Trip så får du en gratisattack på honom om du lyckas. Improved Trip + Spiked Chain ger dessutom totalt +6 på försöket att fälla.

Fi reser på sig: Ny frisläng. Eftersom han inte räknas som stående innan han rest sig kan du "tyvärr" inte använda denna till att fälla.

Nu är Fis tur slut (eftersom han använder en move action till att röra på sig, och en till för att resa på sig), och då är det din tur. Du använder då Spring Attack för att skutta runt lite och slå på motståndaren, samtidigt som du tar dig därifrån.

Nästa runda upprepas skojigheterna, tills motståndaren kommer på att han har en pilbåge med sig också.

Wyldstorm

Swordsman
OT-mässiga kedjor

Det är jobbigare än så faktiskt..

Man kan ha knockdown (>10 damage = gratis trip attempt), vilket med karaktär som ger t.ex. 6+2D4 är rätt bra investering..
Sen kan man ju vara large för att fällas på ett mer maskulint sätt.

Eller ÄNNU roligare (som jag använder i spel nu faktiskt) är "large and in charge".
Nån anfaller, jag nitar på upportunity => motståndaren hamnar sanslöst sannorlikt en ruta bakåt.
Har slagit tillbaka en ärke-variant av en t-rex så, p.g.a. bonusen man får på str-check är vidrig.
D.v.s. Inget normalt kommer fram (3 försök) och skulle de komma fram skulle man kunna hoppa bort.

Sen mot avståndsvapen så håller man sig bara i närheten så han inte kan försöka nåt funny stuff utan att få frislag..

Men detta faller fortfarande under kategorin "saker man skäms för".

Wyldstorm

Swordsman

Minns inte "hold the line" nog att kunna citera men det är därifrån man får anfall #2 (iirc).
Men 2 anfall får du likväl p.g.a. ditt egna (delayed) anfall.. :gremgrin:

Fast då kan ju den lede fi komma fram! :gremfrown:
Och renhåriga strider ska vi minsann hoppa ifrån.

Staffan

Myrmidon
Re: OT-mässiga kedjor

Just Knockdown-featet är jag rätt säker på inte finns i 3.5, som tur är. Det är lite väääl ostigt.Gäller eventuellt även Large & In Charge.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: OT-mässiga kedjor

Staffan said:
Just Knockdown-featet är jag rätt säker på inte finns i 3.5, som tur är. Det är lite väääl ostigt.Gäller eventuellt även Large & In Charge.
Knockdown finns mycket riktigt inte i 3.5. Large and In Charge finns däremot med i Draconomicon.