Nekromanti Lämpligt program till scenarion/Äventyr?

Flurtis

Hero
Letar efter ett program till att skriva äventyr/Scenarion i. Word funkar ju men det blir inte så snyggt, Några förslag?`

Scenario skribenter vad använder ni för program? Tips och Förslag?

olaberg

Hero
En texteditor. Skriver i HTML.

Skulle jag skriva för tryck, skulle jag använda en texteditor och skriva i LATEX.

LATEX är ett ganska enkelt märkspråk, och kan generera underbart vackra trycksaker utan att man behöver peka/klicka en massa.

Dimfrost

Special Circumstances
Nu ska jag vara snäll och låta inlägget stanna kvar på makarforumet, eftersom samma fråga ju kan ställas om hur man skriver rollspel. Det här forumet är annars till för just rollspelsmakande; äventyrsskrivande hör hemma på rollspelsforumet.

Själva skrivandet kan man lämpligen sköta med Word eller någon annan ordbehandlare som man trivs med. Vad du frågar efter är vad man ska använda för att fixa layouten, och då finns det egentligen bara ett alternativ om man vill få det riktigt snyggt: ett ordentligt layoutprogram, som InDesign, Pagemaker eller Quark Xpress. Tyvärr är de programmen allt annat än gratis. Det finns säkert sämre gratisalternativ, men det är inget jag kan hjälpa till med, tyvärr.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, dags att dra upp den gamla debatten igen då...

LATEX är ett ganska enkelt märkspråk, och kan generera underbart vackra trycksaker utan att man behöver peka/klicka en massa.
LaTeX är utmärkt för att producera vetenskapliga rapporter med till exempel många matematiska formler (lär fungera för till exempel kemi också, men det är inget jag har erfarenhet av), men knappast optimalt för ren text. Och visst blir det snyggare än oprofessionellt harvande i Word, men knappast "underbart vackert". Fördelen är att man inte behöver kunna någon typografi.

/Dimfrost

olaberg

Hero
Nä, det behöver man inte debattera.

Jag är nöjd och tycker det är fint och enkelt. Prova om du blir nyfiken, låt bli om du inte vill.

Your mileage may vary.

Arfert

Facit
För den som inte har råd med Adobe InDesign (som jag föredrar) kan jag tipsa om Open Source-programmet Scribus!

http://www.scribus.net/

Har testat det, och fungerar finfint, både på PC (Windows och Linux) och Mac. (Även om det inte fanns en färdig installerare till den beta jag testade på mac, så man fick manuellt lägga filer i olika bibliotek, lite pyssligt. PC-versionen är lite mer "färdigkodad".)

Scribus kan faktiskt matcha både InDesign och Quark på mycket, och tillsammans med bildbehandlingsprogrammet (som Photoshop, ungefär) The Gimp (http://www.gimp.org/) så får man 2 proffsprogram gratis! Perfekt för fattiga men relativt datorvana rollspelskonstruktörer! Och ett OÄNDLIGT mycket bättre val än att layouta i Word!

/Tomas

thark

Hero
Jag använder Scribus just för att det är gratis (och finns till Linux), men hade jag haft tillgång till det hade jag defintivt föredragit PageMaker (som är det jag är van vid—ni som hållit på med dtp mer nyligt kanske skulle säga InDesign eller Quark eller allt vad det nu må heta). Scribus har nackdelen att det är lite klumpigt och omständligt och klurigt allt lista ut var man egentligen hittar olika funktioner.

Rekommenderas definitivt inte som första möte med dtp-världen. :)

(På Word-temat rekommenderar jag abiword som substitut; ett lätt och smidigt program som klarar allt en ordbehandlare behöver klara utmärkt utan att uppnå en bråkdel av den bloatfaktor som MS Office och OpenOffice har. Men givetvis ska man fortfarande inte använda det till att layouta saker...)

Arfert

Facit
Scribus har blivit MYCKET bättre sen du testade det om det var för några år sen.. de har ju gjort en rätt rejäl ansiktslyftning på programmet sen dess... nu är det NÄSTAN som ett vanligt layoutprogram från de större spelarna.... I alla fall lika enkelt som avsomnade dinosaurien Pagemaker.

(rätt vanligt problem med open source-program för övrigt... i börja är det Linuxhackers som gör det för andra Linuxhackers, och då blir ju användarvänligheten lidande. ;-) ...sen brukar de bli bättre med varje version. )

thark

Hero
<pre>
$ scribus --version

Scribus, Open Source Desktop Publishing
---------------------------------------
Homepage: http://www.scribus.net
Documentation: http://docs.scribus.net
Wiki: http://wiki.scribus.net
Issues: http://bugs.scribus.net

Scribus Version 1.3.1
</pre>

Jag vet inte hur gammal version det är men det lär väl inte vara mer än ett par månader i värsta fall. Var det värre En Gång I Tiden är jag glad att jag inte provade då, för då hade jag nog inte gett det en andra chans (och jo, jag har bekant med fenomenet).

Tycker det fortfarande är en del saker som är lite klumpiga och omständliga. Snap får jag inte ritkigt bukt med som jag vill, t ex.

(Nu är jag förstås inget proffs på området och det ger ju lite annorlunda perspektiv; det är mycket möjligt att det är lättare att göra smådetaljgrejer som jag inte har någon koll på ändå. Brukar vara så med såna här verktyg iaf.)

Flurtis

Hero
Fint testar detta, vad kostar pagemaker och dom andra alternativen? Är det månads betalningar eller betalar du per uppdatering??

Arfert

Facit
Pagemaker finns ju inte längre... nedlagt sen år tillbaka

Köper man ENBART Adobe indesign kostar den 5.925:- ink moms, men de flesta brukar köpa Adobes CS-paket (då får man bla även med Photoshop och Illustrator).

Quark Express kostar 16.395:- ungefär ;-)

sen är ju INGA av de här programmen "lättanvända" egentligen... innehåller miljoner funktioner...

För de som är lyckliga nog ;-) att köra på MAC är Apples program Pages ett alternativ... ingår i iWork, som kostar drygt sjuhundra spänn.. och då får man powerpoint-dödaren Keynote också. Pages kallas för ordbehandlare (kan öppna och spara i .doc format) men är egentligen ett layoutprogram. Har testat det och det är trevligt, funkar bra, speciellt för de som snabbt vill göra kortare spel (kanske inte böcker på hundratals sidor) med snygg layout (finns bra mallar att utgå ifrån om man vill), som ska sparas som tryckbar PDF. Programmet har sina begränsningar för proffs, men det är svårt att göra nåt FULT i det, även för nybörjaren.

http://www.apple.com/se/iwork/pages/

Och eftersom det är ett Apple-program är det så lättanvänt att min datorrädda morsa kan göra snygga grejer i det...

Illern

koppariller
Re: Scribus (gratis)?

Scribus är ett gratisalternativ som sägs vara riktigt bra och som gererar juste PDF:er. Det är dock ett tag sedan jag prövade det eftersom jag fastnat för LaTeX ;-)