Nekromanti Lämpligt system för cyberpunk?

Eksem

Champion
Jag har tänkt att jag vill spela lite rollspel igen. Det var ganska länge sedan. Jag har även snöat in helt på typ SNES-spelet Shadowrun och Sega CD-klassikern Snatcher och har kollat Blade Runner, Akira och en massa annt mys och kommit på att cyberpunk är det häftigaste som finns.

Däremot är inte cyberpunkrollspel de häftigaste som finns. Som jag minns det är de som bäst menlösa (svara Mutant) och som sämst... Shadowrun (eller Neotech, brrr, men Shadowrun är fan värre).

Ett bra system bör vara ganska strömlinjeformat men ändå kunna hantera allt från hacking, till deckarskills till halsbrytande ( bokstavligen !) action.

Några förslag?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Ett bra system bör vara ganska strömlinjeformat men ändå kunna hantera allt från hacking, till deckarskills till halsbrytande ( bokstavligen !) action.

Några förslag?
Alltså... Jag skulle vilja ha lite mer info om vad du är ute efter. Cinematiskt? Gritty och realistiskt? Storyfokus eller simulationism?

Nå; jag skulle nog använda en lätt modifierad variant av reglerna från mitt favvospel just nu, Eclipse Phase.

Här finns en helt legal torrent av spelet (det är släppt via creative commons) och här finns snabbstartsregler om man vill prova.

Plus att EP är det ballaste cyberpunkliknande spelet på marknaden =)

Eksem

Champion
Äeh, jag har glömt bort de där termerna. Jag tror att simulationism är att föredra över storyfokus och att det borde vara ganska gritty. Genren i sig är väl inte så cinematisk av sig? Saker händer, det behöver inte vara dramatiskt korrekt, men någon har definitivt jävligt ont efteråt.

krank

Eksem said:
Äeh, jag har glömt bort de där termerna. Jag tror att simulationism är att föredra över storyfokus och att det borde vara ganska gritty. Genren i sig är väl inte så cinematisk av sig? Saker händer, det behöver inte vara dramatiskt korrekt, men någon har definitivt jävligt ont efteråt.
Då tror jag Eclipse Phase borde funka rätt bra, för det är typ det jag vill ha också =)

Storuggla

Champion
"Däremot är inte cyberpunkrollspel de häftigaste som finns. Som jag minns det är de som bäst menlösa (svara Mutant) och som sämst... Shadowrun (eller Neotech, brrr, men Shadowrun är fan värre). "

Cyberpunk då? Namnet allena borde ju vara ett tips.

Storuggla, undvik för i helvete trean bara

Arfert

Facit
en kombo av d6Modern och d6 Future kanske? (vad nu böckerna heter)
eller varför inte gamla hederliga Cyberpunk?

SpyCraft eventuellt.. ska kolla vad det finns för regler för hackande och så. Men skulle bli förvånad om det inte fanns det.

Storuggla

Champion
"SpyCraft eventuellt.. ska kolla vad det finns för regler för hackande och så. Men skulle bli förvånad om det inte fanns det."

Spycraft har väl regler för hackande? Jag vill minnas att det har sådana där kort mot slutet av boken i alla fall, precis som förhörsteknik, förförande, bilkörning och allt sådant?

Storuggla, borde testa det någon gång faktiskt

Arfert

Facit
Storuggla said:
"SpyCraft eventuellt.. ska kolla vad det finns för regler för hackande och så. Men skulle bli förvånad om det inte fanns det."

Spycraft har väl regler för hackande? Jag vill minnas att det har sådana där kort mot slutet av boken i alla fall, precis som förhörsteknik, förförande, bilkörning och allt sådant?

Storuggla, borde testa det någon gång faktiskt
Du har säkert rätt. Måste kolla boken sen. Det där är ett spel jag vill prova.

Storuggla

Champion
"Du har säkert rätt."

Jag var tvungen att kontrollera om jag drömt. Men ja, det finns sådana där kort längst bak för bland annat hacking. Alltså måste det finnas regler för det också, eftersom alla dramatiska konflikter har sina kort där bak.

Storuggla, sen om de är bra vet jag inte

Christoffer

It's all pig.
Själv har jag inlett sommaren med att läsa om sprawltrilogin för tredje eller fjärde gången. Samtidigt har det inneburit att jag börjat pilla med en setting, eller snarare ett onesheet specifikt för Sorcerer + Sorcerer & Sword, som jag burit med mig länge. Lika delar Neuromancer och Hellblazer och med lite Sin City och Fell sprinklat över det hela.

När det kommer till system faller mitt val på sådana system som gör att berättelserna känns personliga. Cyberpunk är för mig lite som sf-genrens version av Sword & Sorcery, det är som bäst när det är personligt, när det inte är episka skithistorier utan rör den lilla människan och dennes utsatthet. Därför faller självklart valet på sådana saker som tex Sorcerer, Burning Wheel/Empires eller Solar System.

Annars:
Mouse Guard (John Harper har ett hack på g kallat Shadow Guard för att spela Shadowrun med MG tex), jag tror helt klart att Apocalypse World skulle fungera men det är inte släppt än, Ghost/Echo är ungefär exakt Cyberpunk men med lite ånga och magi, Trollbabe finns hackat för att spela Bladerunner i form av Tears in the Rain....

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Av spelen du avfärdar antar jag att du egentligen är ute efter ett traditionellt rollspel. Cyberspace och Bubblegum Crisis finns också i genren, om du missat dem.

Skulle ett indie-spel vara intressant?

Mitt eget Medan Världen går Under passar riktigt bra till Cyberpunk-historier, jag har kört några spel med sådan miljö och det flyter på bra.

Det är ju dock ett smutsigt hippiesamberättarspel utan riktig spelledare.

Reglerna är väldigt smidiga.

--

Det finns en spelrapport här på forumet https://www.rollspel.nu/threads/48963 om du är intresserad. Mina pappersbucker är slutsålda men det går att köpa som pdf och pappersbok från Lulu. Både på svenska och dålig engelska.

Eksem

Champion
Jag vet inte vad indie betyder längre, men jag har aldrig haft något för eller emot-inställning till något särskilt som grupperats in under det paraplyet. Däremot är nog ett mer eller mindre traditionellt upplägg att föredra för min spelgrupp, men jag är definitivt av åsikten att rollspelen av idag är bättre än de som var förr. Dock är samberättande INTE intressant för mig i det här sammanhanget. Snarare tvärt om. Mer Trails of Cthulhu än Polaris, om man så vill.

Dimfrost

Special Circumstances
Poppe said:
Själv har jag inlett sommaren med att läsa om sprawltrilogin för tredje eller fjärde gången. Samtidigt har det inneburit att jag börjat pilla med en setting, eller snarare ett onesheet specifikt för Sorcerer + Sorcerer & Sword, som jag burit med mig länge. Lika delar Neuromancer och Hellblazer och med lite Sin City och Fell sprinklat över det hela.

När det kommer till system faller mitt val på sådana system som gör att berättelserna känns personliga. Cyberpunk är för mig lite som sf-genrens version av Sword & Sorcery, det är som bäst när det är personligt, när det inte är episka skithistorier utan rör den lilla människan och dennes utsatthet. Därför faller självklart valet på sådana saker som tex Sorcerer, Burning Wheel/Empires eller Solar System.

Annars:
Mouse Guard (John Harper har ett hack på g kallat Shadow Guard för att spela Shadowrun med MG tex), jag tror helt klart att Apocalypse World skulle fungera men det är inte släppt än, Ghost/Echo är ungefär exakt Cyberpunk men med lite ånga och magi, Trollbabe finns hackat för att spela Bladerunner i form av Tears in the Rain....
Nu är det tydligen inte intressant för Eksem, men det finns dessutom ett Shadowrun-hack till Agon någonstans som såg väldigt intressant ut, vill jag minnas. Bara för fullständighetens skull. :gremsmile:

krank

Ymir said:
Neotech 2?

Neotech 3s system blir förstås ännu bättre, by a long way, men det är inte färdigt än.

- Ymir, seg
Han skrev iofs i trådstarten att neotech enligt honom var så som regelsystem var "som sämst".

Riktigt så illa kan jag väl inte påstå att jag tycker att det är, men jag skulle aldrig orka spelleda en kampanj eller ens ett äventyr med Neotechs regelsystem. Frågan är om jag ens skulle orka vara spelare, om inte SL skötte all regelmekanik... Nåja, different strokes and all that, Neotechs system är egentligen inte särdeles mycket "sämre" än, säg, BRP eller d6. Det är bara väldigt detaljrikt. Och en del gillar sånt, såklart.

//Krank, som inte vet vart han ville komma

Eksem

Champion
Jag ber om ursäkt för att jag i sådana fall var otydlig, jag gillar inte Neotech eller för den delen Neogames-mekanik alls.

Markehed

Warrior
Eksem said:
Vad är Agon, och varför passar det inte?
Jag har inte läst den moddade versionen av spelet men det har en del element som gör att du får en viss story. Det lämpar sig bättre till helenistiska epos än cyberpunk. Spelet har inte direkt någon mekanik som stöder den typen av spel.

Kolla bara på några av statsen (som inte bara är kosmetiska). Divine favor, oaths och glory är inte någonting som hör hemma is skitig cyberpunk. Det går väl säkert att göra om men jag har svårt att se hur det kan bli bra utan att ändra systemet helt.