Lämpligt upplägg för hybrid av spelmöten och forumspel?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
696
Location
Göborg
Jag fick en idé häromdagen på att starta en kampanj på distans som är en hybrid mellan forumspel ("play by forum") och traditionella spelmöten (fast på distans). Den idé jag fick var att huvudsakligen ha spel per forum och sedan rollspela viktiga scener under spelmötena. Tanken var då att ha minst ett inlägg per vecka och spelmöten en vardagskväll var 5-6 vecka. (Jag tänkte fiska efter spelare här och på några andra forum om planen genomförs.)

Jag undrar lite på om ni tror det är genomförbart och vad ni skulle föreslå behövs för att få det att fungera rent praktiskt. Jag har ingen erfarenhet av forumspel, hur löses det bäst med t.ex. strider i ett regeltungt stridssystem? Det fungerar väl inte att ett inlägg är en SR…?

Kampanjen jag planerar en historiskt korrekt kampanj i Enland 1143 e.Kr. under The Anarchy men det finns magi (regelsystemet är Chivalry & Sorcery). Så här har jag skrivit i min introduktion: Kampanjen är en fisktank och dockskåp med tonvikt på culture gaming. Kampanjen har likheter med Aragorns och Gandalf sökande efter kunskap om Ringen: Gandalf observerar vissa anomalier kring Bilbo och börjar göra efterforskningar, han söker bland annat med ljus och fackla i Gondors arkiv. Aragorn å sin sida söker efter Gollum och genom att tillfångata och förhöra denne får de ytterligare pusselbitar. De måste göra alla efterforskningar i smyg för de vet inte vem som är vän eller förrädare, något som Gandalf erfar när han besöker Saruman. Vissa motståndare kan de bekämpa, som orcher, vargar och balrogen, medan andra, som ringvålnaderna och Saruman, kan det inte göra mycket åt förrän de befinner sig i en tillräckligt fördelaktig position och med rätt allierade vid sin sida.

På samma sätt är den här kampanjen centrerad kring en undersökning som måste ske i det dolda och där det går ut på att finna de rätta bundsförvanterna och förutsättningarna innan en konfrontation. Saruman skickade inte Ormstunga efter Frodo och han gick inte efter honom själv, han skickade sina dugliga Uruk-hai och rollpersonernas antagonister kan mycket väl komma göra något liknande. När hela landet är i kaos efter ett decennium av inbördeskrig finns det gott om legoknektar och banditer som gärna agerar lönnmördare mot en stinn pengapung. Kampanjen är med andra ord en farofylld "undersökningskampanj" eller "detektivkampanj" men också en mycket kampanj med mycket politiska intriger.
 
Top