Nekromanti Länder kring Södra Oceanen

Kaigon

Helmgast
Just precis, vi pratar om den Södra Oceanen. Där utspelas en kampanj. Jag är SL.
Det finns knapphändig information om länderna därikring i Altors Baksida... därav undrar jag:
Har någon annan tillgång till eller har skapat eget material om någonting överhuvudtaget i detta området?
Tack på förhand...

Feliath

Swashbuckler
Jag har inget eget material, men jag kan ge dig ett "konstruktivt"* förslag: Lägg undan din grundbok, skärmen och dess bok, Väsen och om du gillar den kartan i Altors Baksida. Tag sedan ett fast grepp om resten av böckerna, och släng ut dem genom fönstret. (Icke-radikaler kan göra den metaforiska ekvivalenten, alltså "skita i dem".)

Därefter tonar du ned de Hängivnas roll; den funkar acceptabelt om man bara lirar i staden (även om jag har issues med den då med), men i en kringresande kampanj kan det nog göra saker enformigt om man följer grundboken som klister. "Den här ön är också full av ruiner, förslavat folk och Hängivna som utför bestialiska riter till sin mörke gud". Låt dem vara mer av ett hot istället, kanske med (skenbart trevliga) bastioner på vissa utliggande ställen.

Sedan går du genom grundboken och Väsen, låter din smak diktera vilken som har företräde (jag skulle lätt säga grundboken), skriver ner alla folkslag som bor med kust mot Södra Oceanen nånstans, noterar vart i böckerna det står saker om dem, och börjar utveckla dem och sätta ut dem på lämplig karta.

Till sist bestämmer du dig för om RP ska kajka runt i en båt eller ett luftskepp; jag vet ju, återigen, vad jag hade valt...
(Hint hint: :zeppelinare:)

Presto la barba, du har en funky och fungerande värld.

Åh, och redigera magisystemet; det suger som skrivet :gremsmirk:

*Med citationstecken för att det är väldigt lösa förslag på hur man kan producera nåhgot hållbart, vilket innebär en massa merjobb Zimmerman verkar vilja undvika.

/Feliath - svag för chariber och solfolk :tekopp:

Kaigon

Helmgast
Hmm, jag kanske var en aning otydlig... kampanjen har nämligen pågått sedan slutet av oktober och de har redan seglat runt omkring och varit på en hel del ställen. Jag ser för övrigt att våra åsikter om Chronopia ganska långt ifrån överensstämmer, och jag vill inte att detta ska bli en Chronopia vs. DoD tråd så håll er lugna... :gremwink:

Personligen baserar jag mitt Chronopia på idéer från de flesta tilläggsböcker (med ett saftigt undantag på svartblodsboken), men främst mina egna idéer.

Kampanjen baseras för övrigt på de Hängivnas närvaro, så de vore en aning svåra att plocka bort... utöver det så är de Hängivna garanterat en av favoriterna med Chronopia...
Det är snarare luftskepp som jag har skrotat och som min signatur säger så har jag egna magiregler...

Zimmerman - svag för alvisk överklass och Hängivna :gremgrin:

Feliath

Swashbuckler
Jag ser för övrigt att våra åsikter om Chronopia ganska långt ifrån överensstämmer, och jag vill inte att detta ska bli en Chronopia vs. DoD tråd så håll er lugna...
Sez whut? :gremconfused: Bugsy, jag är en av forumets större försvarare av Chronopia. Jag tycker bara personligen att tilläggsböckerna suger bongo. Det betyder inte att jag tänker försöka stoppa dig från att uppskatta dem. Dessutom är motsättningstrådar sysslor för skurkar och Eon-spelare :gremgrin: (And again, bara för att försäkra mig om att ingen tror jag slaggar dem: :gremwink: :gremwink: :gremwink:)

Kampanjen baseras för övrigt på de Hängivnas närvaro, så de vore en aning svåra att plocka bort... utöver det så är de Hängivna garanterat en av favoriterna med Chronopia...
Nu sade jag inte »plocka bort« utan »tona ned«, och det måste du ju ha gjort redan, särskilt om du kör med tilläggsböckerna. Annars är ju allt i hela världen utom alvernas domäner, en handfull dvärgafästen och Chronopia överkört och nermalt av de Hängivna. Inte mycket till kampanj om alla öar är öknar, blodiga offerplatser eller demonkläckningsplatser...

Det är snarare luftskepp som jag har skrotat och som min signatur säger så har jag egna magiregler...
Well, nice, då funkar det väl?

/Feliath - stadsalverna är också bra

Kaigon

Helmgast
Bugsy, jag är en av forumets större försvarare av Chronopia.

Då tackar jag för att du inte skrek rakt i ansiktet att böckerna ska brännas... :gremsmile:
Jag kanske drog en förhastad slutsats, men jag har fått intrycket att de flesta på forumet har mycket emot Chronopia.

Nu sade jag inte »plocka bort« utan »tona ned«, och det måste du ju ha gjort redan, särskilt om du kör med tilläggsböckerna. Annars är ju allt i hela världen utom alvernas domäner, en handfull dvärgafästen och Chronopia överkört och nermalt av de Hängivna. Inte mycket till kampanj om alla öar är öknar, blodiga offerplatser eller demonkläckningsplatser...

Den krigsföring som du beskriver som den Hängivna, har de, enligt mig, endast använt mot ociviliserade länder, exempelvis stammarna kring de Östra Djunglerna. Mot andra riken, såsom Stygia och Mergal (samt en handfull andra improviserade länder) så har de snarare en annan taktik än bränn och plundra. Nämligen att ta över landet med så liten skada på infrastrukturen som möjligt. Städer bevaras och styrkorna används som (hårdhänta) stadsvakter. Endast motståndorganisationerna hamnar på offerplatserna, alternativt högt uppsatta personer, som den kungliga familjen eller något. I min kampanj så kontrollerar de Hängivna mer eller mindre den östra och södra sidan av den Södra Oceanen. I Altors Baksida så nämns det att de inte lyckats få något egentligt landfäste i Faltrakien. Tolerien styrs måhända av en pro-Hängiven kejsare, men resten av adel och överklassen motsätter sig. Det enda som egentligen märks är ökat antal Hängivna köpmän, samt viss uppresning av ambassader/konsulat och tempel. Det är fortfarande tolerierna som är den starkaste sjömakten i Södra Oceanen och tillsammans med fryviska flottan (de har nog intressen i att stoppa de Hängivna) så har inte de Hängivna lyckats ta kontroll över särskilt många öar. Kort och gott är det måttligt farligt att vara på den östra kusten, och i princip ofarligt (om man jfr med normalt) att befinna sig till havs.

Storuggla

Champion
Länder kring Södra Oceanen - Med banjo och ananas!

"Jag kanske drog en förhastad slutsats, men jag har fått intrycket att de flesta på forumet har mycket emot Chronopia."

Hmm, förvisso finns det likosm i övriga riket ett Chronopia-hat men det finns en stor minoritet med Chronopiter som gladeligen spelar annan fantasy än Tolkiens upprapningar :gremwink:

"I Altors Baksida"

Det här är lite kul, i grundboken beskrivs Chronopia som den sista platsen som inte fallit i stort sett, allt är bara mörkt och skit utanför stadsgränsen. I Altors Baksida ser man att de Hängivna inte alls styr hela bygget. Go with the Back of Altor, säger jag.

Storuggla, Dod-Casablanca

Feliath

Swashbuckler
Heyerdahl fick malaria när han försökte

Det här är lite kul, i grundboken beskrivs Chronopia som den sista platsen som inte fallit i stort sett, allt är bara mörkt och skit utanför stadsgränsen. I Altors Baksida ser man att de Hängivna inte alls styr hela bygget. Go with the Back of Altor, säger jag.
Det här var vad jag snackade om också, bortsett från att jag inte kom ihåg vad som stod i AB, eftersom jag gjort mitt bästa för att glömma tilläggsböckerna :gremblush:
(De kommer aktivt i vägen annars; man minns felaktiga saker och så.)

Jag håller med dig, alltså; man bör använda den mer dämpade versionen för att apparaten ska ticka.

Dod-Casablanca
Det där var banne mig den bästa beskrivningen av settingen EVAR :gremlaugh:

/Feliath - Karon har gömt sig i pianot

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Länder kring Södra Oceanen - Med banjo och ananas!

Kanske Benni Krok i själva verket bara sprider De Hängivnas propaganda för nykomlingarna? Det får en att undra om han är så emot De Hängivna... :gremwink:

Robert Jonsson

Innan jag lade ned Altors Baksida hade jag som ett av de sista bidragen en artikel skriven om staden Meckelsingburg. Jag minns ärligt talat inte mycket om vad jag skrev där, men om det är av intresse kan jag leta fram den?

Kaigon

Helmgast
Innan jag lade ned Altors Baksida hade jag som ett av de sista bidragen en artikel skriven om staden Meckelsingburg. Jag minns ärligt talat inte mycket om vad jag skrev där, men om det är av intresse kan jag leta fram den?
Ligger Meckelsingburg i området? Isåfall skulle det vara uppskattat

Robert Jonsson

Jo då, till slut. Jag hade inte kvar Worddokumentet, utan bara en ASP-fil som låg långt ned i arkiven. Men jag fann det som sagt var och har ordnat det som en RTF-fil (visserligen inte som originalformat, utan en In the Dark-mall - men jag gissar på att det spelar mindre roll).

Förhoppningsvis så får du någon nytta av det. Om du har åsikter om det så kom gärna med dem :gremgrin: