"Jag håller på med ett rollspel som jag helst vill vara naonym om men jag vill gärna ha llite hjälp med läng o vikt tabellerna eftersom jag inte riktigt vill kopiera ifrån något annat rollspel....."
Gör det enkelt för dig: strunta i längd och vikt.
Jag har ingen längd- eller vikttabell i något av spelen som jag skriver på. Jag ser helt enkelt inget behov av dem.
En variant som du skulle kunna använda dig av är något i stil med BMI. Tag tre skalor, en för längd, en för storleksattributet och en för vikt, ungefär så här:
<pre><font class="small">code:</font><hr>
Längd 150 170 210
Storlek 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Vikt 45 75 120
</pre><hr>
Nu gör man så här: leta upp värdet i attributet Storlek. Om du har hyfsad normal kroppsbyggnad så har du normallängden rakt upp och normalvikten rakt ner. Frångå detta med lagom mycket. Om du har ett nackdelssystem, som till exempel att man kan ha nackdelen Fet, så ändras någon av egenskaperna. Till exempel, har man nackdelen Fet så får man plus 20 på vikten. Sätt ett kryss på skalan för din vikt och din Storlek. Dra en linje rakt igenom vikt och storlek upp till längd-skalan, och avläs hur kort en 20 kg tyngre rollperson med storlek 11 borde vara.
Den idén kräver dock lite fipplande, men den torde vara rätt snabb och enkel att använda och borde ge ett vettigt resultat. Förutsatt att den är rätt avvägd, vill säga.