Nekromanti Längd och vikt på karatärer..

Magnus L

Hero
Hur fungerar regeln för karatärens längd och vikt?

Exempel: Human, man så blir längden 4´10´´ + 2d10 och vikten 120 x 2d4

Hur funkar detta, fattar inget, är det 2d10 inches de menar eller?

och 120 x 2d4 då kan det ju skilja flera hundra kilo mellan två män...eller?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Längd: Du slår 2d10 + 4'10''. Slår du till exempel 13 med de två tärningarna så är du 5'11'' tror jag det blir. :gremsmile:

Vikt: 120 pounds handlar det om, vilket gör att det knappast kan skilja några hundra kilo. Står det verkligen gånger 2d4? Det står inte plus?

Balderk

Swashbuckler
Det är ju ändå en väldigt onödig regel, bestäm själv istället...vilken vikt och längd man vill ha beror ju på vilken sort karaktär man gör... Om jag spelar en krigare vill jag kanske vara lång och tung och stark. Men spelar jag en tjuv så vill jag kanske vare liten, smidig och smal...

Så mitt tips är att bestämma allt sådant där själv... det blir roligare...

/Herr Balderk, har inte fattat varför de måste inkludera sånna regler, tror de att man inte kan göra någonting själv eller?

Magnus L

Hero
Hur kan 4´10´´ + 13 bli 5´11´´ ? det fattar inte jag, det står väl för feet och inches?

Det handlar väl inte alls om pounds utan libras (förkortas lb eller lbs). Och det står verkligen x 2d4

Insignia

Swashbuckler
"Hur kan 4´10´´ + 13 bli 5´11´´ ? det fattar inte jag, det står väl för feet och inches?"

Exakt. Det går 12 tum på en fot. Räkna på fingrarna ^_^

"Det handlar väl inte alls om pounds utan libras (förkortas lb eller lbs)."

Det är samma sak.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Längd och vikt på rollfigurer..

Exempel: Human, man så blir längden 4´10´´ + 2d10 och vikten 120 x 2d4

Okej, du tar alltså grundlängden 4'10" och lägger till 2t10 tum till den. Antag att du slår 11, så är du 5'9" (cirka 174cm).
Nu är det dags för vikten. Du slår 2t4, multiplicerar resultatet med tärningsresultatet från längdbestämningen. Detta är det antal pund du lägger till grundvikten 120 pund. Antag att du får 5 på tärningarna. Då blir vikten 120 + 5*11 = 175 pund (cirka 80kg).

Vill du hellre göra hela övningen med metriska enheter, kolla HÄR.

Annars kan man ju helt enkelt bestämma själv.

/Mikael

Balderk

Swashbuckler

Annars kan man ju helt enkelt bestämma själv.

Vilket jag tycker är det bästa! Kan någon över huvud taget ge en bra anledning till varför man inte ska bestämma själv? Är man så handlingssvag att man inte kan bestämma något så ynkligt som hur lång man är och hur mycket man ska väga? Det enda speltillverkaren borde göra är att skriva vad som är normalt för varje ras... Helst på avsnittet som avhandlar just raserna. Med normalt menar jag att de kan säga: Minimum längden för en alv är si och max längden så, bestämm själv! Jag tror att det handlar om att de som skriver spelen få betalt per ord, men det är bara en teori, de kanske tror att folk verkligen inte kan göra något själva?

/Herr Balderk, upprepar síg lite... :gremsmile:

Azagthoth

Myrmidon

Kan någon över huvud taget ge en bra anledning till varför man inte ska bestämma själv?

För att man skall komma ifrån stereotyperna? Du nämner i ett annat inlägg att om du spelar krigare vill du vara stor och stark, men om du spelar tjuv vill du vara liten och smidig. Stereotypt. Om du slår kanske du råkar bli en tjuv på nästan två meter, eller så råkar du få en rejäl vikt vilket leder till en ordentlig ölmage, inte heller den "typiske" tjuven. Det här är för övrigt ingenting dåligt utan ger karaktären liv i mina ögon, istället för att bara se en "typisk tjuv" så ser man mer en individ.

Minimum längden för en alv är si och max längden så, bestämm själv!

Det är ju också tråkigt! Man kanske vill spela en väldigt liten alv, skall man då begränsas av hur kort den kortaste alven var? Nä, skall man få välja skall man få välja vad man vill, eller så låter man slumpen göra jobbet, vilket kan leda till roliga resultat. Kanske är det jag som har gjort för många karaktärer i mina dagar, men numera uppskattar jag verkligen slumpfaktorn i rollspersonsskapandet.

Balderk

Swashbuckler

För att man skall komma ifrån stereotyperna? Du nämner i ett annat inlägg att om du spelar krigare vill du vara stor och stark, men om du spelar tjuv vill du vara liten och smidig. Stereotypt.

Jo, visst var mitt exempel stereotypt, det är oftast mina exempel (jag tar något som jag inte behöver tänka så mycket på...)... men om man vill komma ifrån stereotyperna kan man ju lika gärna bestämma det själv också... Nu vill jag göra en fet tjuv! Då gör du det... Men om ni har bestämt er för att spela och slå efter reglerna och du har en idé för en fet tjuv så och han blir liten och klen, vad gör du då? Bestämmer själv så klart! Man behöver inte tärningarna här!

Det är ju också tråkigt! Man kanske vill spela en väldigt liten alv, skall man då begränsas av hur kort den kortaste alven var?

du blir ju också begränsad när du slår tärningar! Det är samma sak här... men visst, man skulle ju lika gärna kunna få bästämma vilken längd som helst. Det är ju inga problem med det... Däremot kanske de borde skriva ut hur lång medellängden för en alv är... Så man har något att gå efter... I D&D3e är ju alverna ganska korta, medan de i andra spel är långa... Då vill man nog veta det...

eller så låter man slumpen göra jobbet, vilket kan leda till roliga resultat

Jo, det förståss... Det kan nog vara en av de bra grejerna med slumpsystemet, man blir överraskad...

Men jag tycker i alla fall att det blir bättre när man får bestämma själv. Det finns tydligen dom som tycker det är roligare att inte tänka själv, jaja, ni får ju tycka det!

/Herr Balderk

Azagthoth

Myrmidon

Men om ni har bestämt er för att spela och slå efter reglerna och du har en idé för en fet tjuv så och han blir liten och klen, vad gör du då?

Du går för långt. Om jag vet att slumpen skall avgöra detaljer om min rollperson har jag ingen bild alls vad det kan komma att bli för figur innan jag sett vad slumpen har på lut åt mig. Någonting annat vore bara onödigt arbete. Alltså är din fråga en omöjlighet, situationen skulle aldrig uppkomma...

du blir ju också begränsad när du slår tärningar!

Ja, men å andra sidan så är jag inte ute efter ett visst värde när jag slår tärningar, jag är ute efter att se vad tärningarna får fram.

Det finns tydligen dom som tycker det är roligare att inte tänka själv, jaja, ni får ju tycka det!

Jag är nog ganska säker på att man får tänka minst lika mycket om man låter slumpen avgöra. Visst, det är inte så mycket förarbete, men efterarbetet, när man skall pussla ihop det slumpen har gett en, det kräver en hel del funderande. Att sedan säga att det är någon slags avancerad tankeförmåga som krävs för att få fram ett "min rollperson skall nog vara 178 cm lång och väga 82,5 kilo" är ju bara fånigt... Det har ingenting med tänka att göra utan huruvida jag vill bestämma allting själv eller om jag vill ta hjälp av slumpen. Då tar jag gärna hjälp av slumpen, eftersom jag tycker det är både roligare och mer spännande.

Balderk

Swashbuckler

Om jag vet att slumpen skall avgöra detaljer om min rollperson har jag ingen bild alls vad det kan komma att bli för figur innan jag sett vad slumpen har på lut åt mig.

Jaha, okej. Jag brukar alltid ha en bild om hur min karaktär ska se ut... så fort jag kommit på idén till den... Om du inte får det är det ju en stor skillnad... Då kan jag förstå att du vill slumpa fram längd och vikt... Det kan nog vara roligt, jag blir oftast bara irriterad när jag slår fram och den inte blir som jag har tänkt. Men jag måste erkänna att jag varit med om en och annan rolig grej när man slagit fram... Men detta var i WFRP, med modulen apochrypa 2... Där finns en hel bunt med tabeller för längd och vikt och ögonfärg och hår färg.... Ja, till och med namn, men det är att gå för lång....

Jag är nog ganska säker på att man får tänka minst lika mycket om man låter slumpen avgöra. Visst, det är inte så mycket förarbete, men efterarbetet, när man skall pussla ihop det slumpen har gett en, det kräver en hel del funderande.

Jo, det har du ju iofs rätt i... Men det får man ju göra i alla fall... fast iofs inte i samma utstreckning kanske.

Att sedan säga att det är någon slags avancerad tankeförmåga som krävs för att få fram ett "min rollperson skall nog vara 178 cm lång och väga 82,5 kilo" är ju bara fånigt

Nej, det behöver man ju inte, men det är ju som du säger ovan... Man måste pussla ihop det med sin karaktär också! Om jag vill göra en fet tjuv, då måste jag tänka på hur hans kroppsvikt påverkar honom i sitt "arbete" och hur han klarar sig trots sin nackdel av att vara fet...

/Herr Balderk, blev nyss dubbad till Paladin :gremsmile:

Feliath

Swashbuckler

Tiilåt mig påpeka det från min synvinkel uppenbara att eftersom vissa, som Azagthoth, vill slumpa sina värden är det lika bra att ange de över-och undergränser du pratar om i form av en slagtabell. Vilken spelare som helst som vill välja själv och inte är frontallobotomerad (vilket för övrigt eliminerar ens vilja, väl?) bör kunna välja ett värde inom den räckvidden med tabellen som hjälp lika väl som med bara max- och minvärden. Sic:
En tabell gör slumparna glada.
Riktlinjer gör väljarna (däribland jag själv) glada.
En tabell innehåller riktlinjer.
Ergo: Alla är glada! :gremlaugh:

/Feliath - Är det bara jag som ser det här?

Azagthoth

Myrmidon

Är det bara jag som ser det här?

Nej, men det är i mina ögon betydligt bättre om det finns med slumpalternativ och tillägg i stil med "det går givetvis utmärkt att välja ett värde" istället för att bara ha texten "välj ett värde" och ignorera slumpalternativen. För precis som du säger, vid det första alternativet kan man göra båda parterna glada, den andra kräver extrajobb för att göra slumpfanatikerna glada...