Re: Längd och vikt på rollfigurer..
För att man skall komma ifrån stereotyperna? Du nämner i ett annat inlägg att om du spelar krigare vill du vara stor och stark, men om du spelar tjuv vill du vara liten och smidig. Stereotypt.
Jo, visst var mitt exempel stereotypt, det är oftast mina exempel (jag tar något som jag inte behöver tänka så mycket på...)... men om man vill komma ifrån stereotyperna kan man ju lika gärna bestämma det själv också... Nu vill jag göra en fet tjuv! Då gör du det... Men om ni har bestämt er för att spela och slå efter reglerna och du har en idé för en fet tjuv så och han blir liten och klen, vad gör du då? Bestämmer själv så klart! Man behöver inte tärningarna här!
Det är ju också tråkigt! Man kanske vill spela en väldigt liten alv, skall man då begränsas av hur kort den kortaste alven var?
du blir ju också begränsad när du slår tärningar! Det är samma sak här... men visst, man skulle ju lika gärna kunna få bästämma vilken längd som helst. Det är ju inga problem med det... Däremot kanske de borde skriva ut hur lång medellängden för en alv är... Så man har något att gå efter... I D&D3e är ju alverna ganska korta, medan de i andra spel är långa... Då vill man nog veta det...
eller så låter man slumpen göra jobbet, vilket kan leda till roliga resultat
Jo, det förståss... Det kan nog vara en av de bra grejerna med slumpsystemet, man blir överraskad...
Men jag tycker i alla fall att det blir bättre när man får bestämma själv. Det finns tydligen dom som tycker det är roligare att inte tänka själv, jaja, ni får ju tycka det!
/Herr Balderk