Mer längder
Um, det blev rätt långt. Vill ni bara ha the good stuff; scrolla längst ner.
Jag har insett att jag måste skriva det långa BMI-inlägget som jag nämde i trådstarten iaf. Ok, here goes.
Först ett för tråden centralt begrepp: BMI (Body Mass Index), ett mått på förhållandet mellan längd och vikt. Uträkningsformeln är som följder: BMI=Vikt i kg(kvartsblock)/(Längd i meter(steg) i kvadrat). Som exempel: Om en man är 2meter lång och väger 100kg, så är hans BMI 25 [100/(2^2)=100/4=25]
Sida med automatisk uträknare och mer info
För att få grepp om en karaktär måste jag veta hur stor en karaktär är. Alltså längd och vikt. Gondicas instrument för vikt (STY^2) tycker jag är för trubbigt. Varför detta? Jo, Gondicas spaienter har sinsemellan väldigt olika kroppsform. En faun, människa, minotaur, harpyra och kentaur har väldigt olika propotioner.
Eller rättare sagt, sty<->vikt fungerar bra, men längd/BMI har man ingen aning om. BMI för människor är ju som bekant(?) 18,5-25 för en normalviktig vuxen. En bodybuilder eller fet person har naturligtvis mer. (25-30 = övervikt, 30+ = fettma)
Nu till saken:
En
minotaur är ju mycket tätare byggd än en människa, dvs om minotauren ändrades propotionerligt till en människas storlek, så skulle minotauren se jäkligt biffig ut. Alltså har de högre BMI. De är 220-250 cm långa, och väger mellan 120 och 225 kg. Således BMI 25-36.
En
faun är liksom minotauren tätare byggd än människor (att dömma av bilder). De är enligt grundboken “... oftast rätt kortvuxna (högst 165 cm långa).”. Säg att det är maxländgen för maxvikten, dvs BMI ... 23,5? När jag tittar noggrannare på bilderna ser jag att med undantag av de två knivkämparna på sid 19, så är de inte så biffiga. Längden kanske gäller utsträckt, och fauner går ju oftast lite hukade. Säg att de kortaste är 1,5 meter långa, då får vi BMI 16, sure. Fauner har lite skum BMI, men men.
Tritoner är lika starka som människor, men då de har ett skyddande fettlager, skulle jag vilja säga att de är tätare, dvs har högre BMI. De är då helt enkelt lite kortare än människor.
Kentaurer är verkligen ett kapitel för sig när det gäller längd. BMI kan knappst appliceras. De är ju dessutom tredimensionellt intressanta, och har iaf tre intressanta mått: höjd, längd och mankhöjd. Då jag är hopplöst obevandrad på detta område får ni gärna rätta mig i mina vilda gissningar här.
En shäst
väger 450 – 900kg (STY 21-30), en kentaur 225-325kg (STY 15-18). Häst FF 13, Kentaur FF 10. De små kentaurerna är enl detta hälften så små som en stor arbets- eller stridshäst. Nej, nej, nej. Jag köper att de är mindre än hästar, men inte så små. Skulle vara onokentaurerna då.
Jag skulle vilja öka deras styrka (alternativt endast vikten) rejält. Jag lämnar detta till någon annan eller någon annan dag.
I Abyssos huserar ju
Cykloperna STY 13-16 (vikt 169-256kg), FF 8. Att dömma av deras förflyttning är de väldigt stora. På bilden (Abyssos s20) ser de dock inte så stora ut. De ser inte ut att vara propotionerligt starkare än minotaurer, men dock propotionerligt bredare (abyssos s20, grundboken s 157). Efter lite klur och räkning får jag deras BMI till 27-35. Detta i sin tur ger oss en längd på 2,5 till 2,7 meter. Stämmer iofs inte riktigt med bilden, men jag har mycket svårt att ge dem högre BMI/mindre längd.
Cyklopernas grannar
Troglodyterna är ganska små: STY 7-9 (vikt 49-81) FF 5. De har en ganska humanoid kroppsform, men delar tritonernas fettlager. Om vi antar liknande BMI, så har de längder mellan 1,57 och 1,73 meter. Inget krångel där inte.
Den enda sapienten i Gondica som är adekvat beskriven på detta område är
Harpyran. Vikt 25-49, längd ca 1meter, vingspann ca 2meter. Wo-hoo!
Gondicas inofficiella sapient
Gorgonen är lite knepig. En man har STY 8-12 (Vikt 64-144), medan kvinnorna har STY 7-11 (Vikt 49-121). Deras polyper väger kanske tre kg för en liten gorgonman, och sex för en stor? Ett för en liten kvinna och två för en stor? Jag lägger till det. Jämfört har de “... större kroppslängd än tritoner och annorlunda muskelbyggnad.”. Då Gorgoners styrka är mer inriktad på; hålla länge, hålla hårt, medan tritonerna är mer; simma snabbt, kasta vass pinne, så borde Gorgonernas muskler vara större, jfr. modern fiskare (hålla hårt, hålla länge), forntida jägare (springa snabbt, kasta spjut). Men eftersom de också rör sig mindre borde de har mindre fett. Logik(?): röra sig mycket i vatten= bli kall, röra sig lite = hålla värmen. Det stod ju, som bekant, att gorgoner “... större kroppslängd än tritoner(...)”. Alltså lika långa som människor.
Sammanfattning:
Längd Vikt BMI
Människor: 163-220 49-121 18,5-25
Minotaurer: 220-250 120-125 25-36
Fauner: 150-165 36-64 16-23,5
Tritoner: mänsklig- mänsklig mänsklig+
Kentaurer: ????????????????????????????????????
Cykloper: 250-270 169-256 27-35
Troglodyter: 157-173 49-81 mänsklig+
Harpyror: ca100 25-49 irrelevant, dock vingspann ca 200
Gorgonmän: mänsklig+ mänsklig+ mänsklig(+?)
Gorgonkvinnor: mänsklig mänsklig(+?) mänsklig(+?)