Nekromanti Längder?

The_Gorger

Hero
Och cykloperna som är ungefär lika starka är också av samma längd, eller?

När vi ändå är igång. Varför är Gondicas mest stillasittande ras den med bäst kondis? Cykloper har ju en UTH som ingen annan är i närheten av.

Det du blixten :gremwink:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Cykloperna är faktiskt tänkta att vara några längre, på grund av sina höga hjässor.

Sitter de stilla egentligen? Det är mödosamt att trava runt i underjorden eller ro galärer på abyssala hav. :gremwink:

The_Gorger

Hero
Mer längder

Um, det blev rätt långt. Vill ni bara ha the good stuff; scrolla längst ner.

Jag har insett att jag måste skriva det långa BMI-inlägget som jag nämde i trådstarten iaf. Ok, here goes.

Först ett för tråden centralt begrepp: BMI (Body Mass Index), ett mått på förhållandet mellan längd och vikt. Uträkningsformeln är som följder: BMI=Vikt i kg(kvartsblock)/(Längd i meter(steg) i kvadrat). Som exempel: Om en man är 2meter lång och väger 100kg, så är hans BMI 25 [100/(2^2)=100/4=25] Sida med automatisk uträknare och mer info

För att få grepp om en karaktär måste jag veta hur stor en karaktär är. Alltså längd och vikt. Gondicas instrument för vikt (STY^2) tycker jag är för trubbigt. Varför detta? Jo, Gondicas spaienter har sinsemellan väldigt olika kroppsform. En faun, människa, minotaur, harpyra och kentaur har väldigt olika propotioner.
Eller rättare sagt, sty<->vikt fungerar bra, men längd/BMI har man ingen aning om. BMI för människor är ju som bekant(?) 18,5-25 för en normalviktig vuxen. En bodybuilder eller fet person har naturligtvis mer. (25-30 = övervikt, 30+ = fettma)

Nu till saken:
En minotaur är ju mycket tätare byggd än en människa, dvs om minotauren ändrades propotionerligt till en människas storlek, så skulle minotauren se jäkligt biffig ut. Alltså har de högre BMI. De är 220-250 cm långa, och väger mellan 120 och 225 kg. Således BMI 25-36.

En faun är liksom minotauren tätare byggd än människor (att dömma av bilder). De är enligt grundboken “... oftast rätt kortvuxna (högst 165 cm långa).”. Säg att det är maxländgen för maxvikten, dvs BMI ... 23,5? När jag tittar noggrannare på bilderna ser jag att med undantag av de två knivkämparna på sid 19, så är de inte så biffiga. Längden kanske gäller utsträckt, och fauner går ju oftast lite hukade. Säg att de kortaste är 1,5 meter långa, då får vi BMI 16, sure. Fauner har lite skum BMI, men men.

Tritoner är lika starka som människor, men då de har ett skyddande fettlager, skulle jag vilja säga att de är tätare, dvs har högre BMI. De är då helt enkelt lite kortare än människor.

Kentaurer är verkligen ett kapitel för sig när det gäller längd. BMI kan knappst appliceras. De är ju dessutom tredimensionellt intressanta, och har iaf tre intressanta mått: höjd, längd och mankhöjd. Då jag är hopplöst obevandrad på detta område får ni gärna rätta mig i mina vilda gissningar här.
En shäst :gremwink: väger 450 – 900kg (STY 21-30), en kentaur 225-325kg (STY 15-18). Häst FF 13, Kentaur FF 10. De små kentaurerna är enl detta hälften så små som en stor arbets- eller stridshäst. Nej, nej, nej. Jag köper att de är mindre än hästar, men inte så små. Skulle vara onokentaurerna då.
Jag skulle vilja öka deras styrka (alternativt endast vikten) rejält. Jag lämnar detta till någon annan eller någon annan dag.

I Abyssos huserar ju Cykloperna STY 13-16 (vikt 169-256kg), FF 8. Att dömma av deras förflyttning är de väldigt stora. På bilden (Abyssos s20) ser de dock inte så stora ut. De ser inte ut att vara propotionerligt starkare än minotaurer, men dock propotionerligt bredare (abyssos s20, grundboken s 157). Efter lite klur och räkning får jag deras BMI till 27-35. Detta i sin tur ger oss en längd på 2,5 till 2,7 meter. Stämmer iofs inte riktigt med bilden, men jag har mycket svårt att ge dem högre BMI/mindre längd.

Cyklopernas grannar Troglodyterna är ganska små: STY 7-9 (vikt 49-81) FF 5. De har en ganska humanoid kroppsform, men delar tritonernas fettlager. Om vi antar liknande BMI, så har de längder mellan 1,57 och 1,73 meter. Inget krångel där inte.

Den enda sapienten i Gondica som är adekvat beskriven på detta område är Harpyran. Vikt 25-49, längd ca 1meter, vingspann ca 2meter. Wo-hoo!

Gondicas inofficiella sapient Gorgonen är lite knepig. En man har STY 8-12 (Vikt 64-144), medan kvinnorna har STY 7-11 (Vikt 49-121). Deras polyper väger kanske tre kg för en liten gorgonman, och sex för en stor? Ett för en liten kvinna och två för en stor? Jag lägger till det. Jämfört har de “... större kroppslängd än tritoner och annorlunda muskelbyggnad.”. Då Gorgoners styrka är mer inriktad på; hålla länge, hålla hårt, medan tritonerna är mer; simma snabbt, kasta vass pinne, så borde Gorgonernas muskler vara större, jfr. modern fiskare (hålla hårt, hålla länge), forntida jägare (springa snabbt, kasta spjut). Men eftersom de också rör sig mindre borde de har mindre fett. Logik(?): röra sig mycket i vatten= bli kall, röra sig lite = hålla värmen. Det stod ju, som bekant, att gorgoner “... större kroppslängd än tritoner(...)”. Alltså lika långa som människor.

Sammanfattning:
Längd Vikt BMI
Människor: 163-220 49-121 18,5-25
Minotaurer: 220-250 120-125 25-36
Fauner: 150-165 36-64 16-23,5
Tritoner: mänsklig- mänsklig mänsklig+
Kentaurer: ????????????????????????????????????

Cykloper: 250-270 169-256 27-35
Troglodyter: 157-173 49-81 mänsklig+
Harpyror: ca100 25-49 irrelevant, dock vingspann ca 200

Gorgonmän: mänsklig+ mänsklig+ mänsklig(+?)
Gorgonkvinnor: mänsklig mänsklig(+?) mänsklig(+?)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Mer längder

Kul och ambitiöst inlägg. Stora mängder siffror leder alltid till strul någonstans. Någhra snabba synpukter,

Vuxna människor som väger 49 kg borde vara kortare än 163 cm. Jag tänkte mig att bond-dodjaber ofta är 150-160 cm långa.

Kentaurer: Där har vi ett rejält bekymmer. Jag vill inte ha 500 kg-kentaurer, eftersom dessa skulle bli extremt svårbesegrade i strid och äta som jag vet inte vad. Tänk dig att kentaurer är magrare än hästar; de är ju inte byggda för att bära och dra laster utan för att spränga fram och slåss. Ge dem lite mer gasell-känsla. Då skulle de få högre och längre kroppar jämfört med hästar. Låter det vettigt.

Nightowl

Champion
Kentaurer och kusar (OT)

Minimalt påpekande: den direkta jämförelsen i verkligheten med de stäpplevande kentaurerna är ju nomadfolk som mongoler och hunner etc.

Grejen är bara att kentaurerna saknar några fördelar som de hade. Fastän de är uthålligare än människor, så byggde mongolernas taktik mycket på att de hade fler hästar per ryttare och kunde byta häst. Det kan inte kentaurer; när deras krigare är trötta måste de lägga av.

Flera ryttarfolk hade bågskyttar som kunde skjuta från hästryggen och alltså göra mycket snabbrörliga attacker. En kentaur, lika lite som en människa, kan inte avfyra en bazooka ens samtidigt som han springer. Kentaurernas skyttar är mycket långsammare än tegrernas, t.ex. (Jag skulle inte heller ge kentaurerna bonusen för kavallerichock med lans. Deras Skadebonus är det som gäller.)

Dessa mänskliga nomadfolk förflyttade ofta civilbefolkningen i vagnar eller på ryggen av lastdjur. Det kan oftast inte kentaurerma. De är visserligen fortfarande tuffare än människor, men en grupp mänskliga nomader förflyttar sig säkrare än dem.

Ville bara säga att även om de väger 500 kg blir kentaurer fortfarande - taktiskt sett - inte så överlägsna grupper av människor till häst som man skulle kunna tro, även om de gör mos av mänsklig infanteri. Och ju större människans teknologiska övertag blir, desto mindre blir gapet även där.

Erik

The_Gorger

Hero
Re: Mer längder

Stora mängder siffror leder alltid till strul någonstans.
Tell me about it! :gremsmirk: Jag läste igenom det efter att jag postat det, och insåg att vissa delar i uträkningarna är helt åt skogen, men det är iallafall någon. Jag läste dessutom nyss (i Abyssos) att Cykloper är lika långa som minotaurer. Det borde göra dem v ä l d i g t biffiga/feta, om inte de omfattas av andra viktregler.

Det allvarligaste felet jag gjort, som syns tydligast på människor, är att jag inte räknar med att man kan vara i den övre delen av viktskalan, men i den undre delen av längdskalan, och omvänt, vilket naturligtvis ger extremare min och maxvärden.

Men när man ser på människors längd, vikt och styrka, så ser man lite knasigheter. Enl grundboken är längden mellan "max 150 cm" och "175+". Detta tolkar jag som 140-195cm. De längsta är alltså ca 40% längre än de kortaste, jämfört med minotaurerna, där de längsta är 8% längre än de kortaste. Detta skulle väll inte vara något att höja ögonbrynen åt, om det inte var så att viktspridningen inte är propotionerligt lik. Det är faktiskt så att både bland minotaurer och människor är de tyngsta lite mer än dubbelt så tunga som de lättaste.

Så beroende om man skall gå efter Abyssos bilder, Abyssos text eller "logisk-BMI", så kan en vanlig cyklop vara 220 cm, 250cm eller 270cm. :gremcool:

Om jag skulle utse en syndabock bland alla variabler, så skulle jag säga att den kategoriska "vikt=sty^2" är den som krånglar till det... tror jag.

The_Gorger

Hero
Människor den andra vägen

Hmm. Om man räknar ut deras vikt efter längd istället för tvärt om, vad får vi då? Om vi tar en medellång person från varje folkgrupp, räknar med ett medel-BMI på 23, och sedan sätter ut styrka? Med tanke på att abyssala tritoner inte har samma värden som ytlevande, att ghonder och fauner skiljer sig(?), varför inte slänga in en frivillig regel som gör att vissa fysiska GE anpassas efter fenotyp ("ras")? Ett enklare förslag kanske är att säga att man som regnveding inte bör maxa styrka, och motsvarande för digervedingar? Eller låta styrka vara helt oavhängigt från vikt? Eller bara släppa ämnen och säga "nu tänker och skriver vi på något mer relevant, gänget!" :gremcool:

Termalier 165-175 > 170 > (170^2)*23=66kg > STY 8 > STY 6-10

Digervedingar 175-185 > 180 > (180^2)*23=75kg > STY 9 > STY 7-11

Chu 155-165 > 160 > (160^2)*23=59kg > ~STY 7 > STY 5-9

Regnvedingar 140-150 > 145 > (145^2)*23=49kg > STY 6 > STY 4-8