Oki...
Heh, den ena personen var en fantasyvariant av T1000-roboten från T2... en slags metallgolem som kunde omforma sig själv ganska godtyckligt. I princip omöjlig att ha ihjäl.
Den andra personen hade kommit öven en kristall som gav honom kontroll över elementet Luft. Full kontroll. Vilket är jobbigt, för om luften inte rör sig alls så kan man varken andas (vilket golemen inte behövde
eller röra sig (vilket golemen kunde ha behövt) särskilt mycket.
Planen var att golemen skulle gå fram, lägga armarna om luftmagikern och skära honom i bitar. Min karaktär (en något muterad älva) befann sig också i rummet. Vad som sedan skedde är litet förvirrat... Många alternativa skeenden var på tapeten en och annan gång i det följande resonemanget. Så vitt jag kan bygga ihop det till en koherent handling skedde det något i stil med:
Runda 1:
Golem går fram för att lägga armarna om magikern på ett fredligt och vänligt vis
Magikern Upptäcker Fara.
Luften (där min karaktär flyger omkring) trycks ut bort från magikern och fryser sedan till orörlighet. Min karaktär slängs som en bieffekt genom en vägg och svimmar.
(gräl utbröt om: <ul>[*]golemen verkligen hunnit lägga armarna om magikern
[*]magikern verkligen hunnit få fram sin kristall
[*]luft verkligen kan _bete_ sig på det viset
[*]Om golemens järninnehåll borde ge den motståndskraft mot magi[/LIST]
... Och många många fler saker jag nog förträngt nu
Runda 2:
Golemen försöker öka järninnehållet i en mängd klingor som han vill trycka igenom den frysta luften och nå magikern (får han _någon_ form av beröring så spelar det naturligtvis ingen roll vad luften gör).
Magikern hettar upp luften ganska mycket och försöker på så vis destabilisera golemen.
Rummet (som är av trä) börjar bli litet anfrätt av hettan och chockvågen i förra rundan... Golemen mjuknar kanske en aning (därom råder delade meningar).
(grälen från runda ett tar ny fart och nya påhitt om hur det "borde" funka blåser nytt liv i debatten
runda två spelas nästan igenom ett flertal gånger när någons omtolkning av vad som "egentligen" skedde i runda ett vinner överhanden, bara för att omintetgöras när något nytt motargument dyker upp... Detta tar ganska lång tid och en viss otålighet utbryter hos de fyra spelare som väntar på att få spela vidare.)
Runda 3:
Golemen kommer på att han står på samma golv som magikern och tänker flyta igenom det för att angripa nerifrån.
Magikern agerar dock snabbare och skapar en explosion utifrån sig själv.
Golemen slits bort och huset exploderar i en stor eldboll.
Efteråt så är golemen ganska oskadd men bortslängd några hundra meter. Luftmagikern är litet svedd i kanterna och befinner sig mitt över kratern som var en stackars taverna. Min karaktär är nog värst tilltygad, tätt följt av resten av gruppen och civilbefolkningen
Vad man kan lära sig av en sådan här händelse är 1: det är bra med regler. 2: SLs beslut bör respekteras 3: Folk gör dumma saker sent på natten