Nekromanti Längsta striden

Rickard

Urverk speldesign
Min längsta strid som jag blivit utsatt för är nog i Viking.. Första gången vi spelade och SL skulle ha med ett fältslag.. Tog bara från 02-07 på morgonen...

En annan var i Eon (ser ett mönster här) med en regeltokig SL och 5-6 spelare.. Han ville verkligen inte avbryta striden.. Till sist försökte jag strypa min motståndare bara för att få OB1T6 mindre i attacken.. Tror att jag då hade +OB4T6 (eller OB5T6) på alla mina manövrar.. Den striden varade säkert i 4 timmar..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte ska vara helt orättvis mot Neogames och kan nämna att en strid mot runt 20 stormsoldater tog 3 timmar eller slänga ut en termaldetonator i en korridor full med stormsoldater och SL vill slå "bara för att vara på den säkra sidan"... Det tog onödig tid

Vaun Vuriche

Warrior
Min längsta strid var även den i Viking. Vi var två som överföll ett rövarläger. Efter tre timmar hade vi så sakteligen dräpt alla utom ledarrövaren som försökte fly. Vi var tvungna att spendera ytterligare en timma på att snubbla ikapp honom och banka honom på benen. Vi var rätt skadade vid det laget och benen var det enda stället han inte hade ringbrynja eller hjälm på. När vi väl hade fått omkull honom var en tvungen att brotta av honom hjälmen för att vi skulle kunna hugga ihjäl saten.

telcontar

Warrior
Håller på nu med en strid i rolemaster mot en lvl 80 balrog (betydligt farligare än Morias balrog...) Vi är tre spelare som fajtas med den och vi har hittills hållt på i 8 timmar och varit riktigt illa ute vid ett par tillfällen. Det verkar bli en mycket segdragen strid som kan vara i många timmar än, det är fruktansvärt jämnt. Första riktiga oförsiktigheten eller misstaget kommer att fälla avgörandet.../images/icons/devil.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/frank.gif

Vår längsta strid har nog varit i phoenix command. Men jag vet inte riktigt om det räknas för då var striden målet med spelandet och inte äventyret. Annars så är det nog någon strid i ADD. Men jag kan inte komma ihåg att vi skulle haft någon exceptionelt lång strid.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Tog bara från 02-07 på morgonen..."

Jag fattar inte hur nig kan orka spela en strid så länge och vid den tidpunkten. Varken som SL eller spelare hade jag orkat hålla på så länge.

Vår längsta och hårdaste strid var nog mot den slemme magikern i slutet av Palantir Quest till Merp. De som överlevde hade bara ett fåtal hp kvar. De flesta hade dessutom få någon av sina händer förvandlade till ihopskrumpnade fikon av magikerns formler.

telcontar

Warrior
Re: Hur gick det da? [NT]

Vi ä int klar än... det hela lutar mot att de måste söka efter nått föremål för att få bukt med ballis...nån mäktig artefakt av nått slag.../images/icons/devil.gif

Fältslag har vi spelat till döddagar...men vi försöker undvika det i fortsättningen, det blir bara jobbigt.

Längsta enskilda striden var två RP mot en Bazirktrukh, i Eon.
Båda RP var nog bättre, dessutom var de två stycken, men den elakingen slog så bra att det inte var sant...den striden varade i ett par timmar tror jag...

Vi har nog haft längre strider, med fler inblandade, men det var den längsta med så få.

Hehe

Känner igen mig =). Men Phoenix är ju inte riktigt ett rollspel utan en stridssimulator så det är OK att striderna tar lång tid (IMHO).

Vindhand

Myrmidon
En timme per runda!

Tre timmar. Lika många stridsrundor. I DoD!

Jag har säkert deltagit i strider som varat längre tid men ingen som var lika ineffektiv. Det bör dessutom tilläggas att:<ul>[*] det enbart var tre av totalt sex spelare som var ens avlägset deltagande i striden[*] enbart två av dem var aktiva i runda två och tre[*] övriga spelare vntade dessa tre timmar otåligt i ett angränsande rum på att få fortsätta spelet.[*] striden var mellan dessa två spelares karaktärer (min karaktär var den tredje, den som blev knockad runda ett) [*] huset exploderade i runda tre ungefär[*] ingen dog[/LIST]Det hela berodde på att båda spelarnas karaktärer hade något vagt definierade (men mäktiga) specialförmågor som lämnade mycket tolkningsutrymme. Två av timmarna ägnades åt debatt om vad som egentligen skulle hända i runda två!

Jag skräms av hela skeendet än idag...

Rickard

Urverk speldesign
Minnesnot: Skaffa aldrig Rolemaster [NT]

/[color:448800]Han</font color=448800> som redan tidigare blivit förskräckt av det

telcontar

Warrior
långa strider

Det verkar som en del av de som är aktiva i tråden ogillar långa skeenden. Jag tycker att det är just vid de tillfällena som spelarna verkligen tvingas s p e l a sina figurer! Detta kräver naturligtvis att motståndet är perfekt, eller näst intill, matchat (här kommer spelledarens kvalitéer i dagen). Om detta gäller en strid, vilket ju var ämnet här, så duger det inte att spelarna bara hackar på - de tvingas vara taktiska och att finna annorlunda vägar för att klara sig undan med skinnet i behåll. De måste mao utnyttja sina kunskaper och sin fantasi till max för att ro sig i land.

Troberg

Sinister eater
Re: långa strider

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det verkar som en del av de som är aktiva i tråden ogillar långa skeenden.

<hr></blockquote>

Långa skeenden är OK. Jag gillar långa scener, så länge som de känns intressanta och relevanta.

När varje runda tar 1-2 timmar så fort vissa spelares karaktärer är i fara är inte OK.

När varje runda tar 1-2 timmar pga regeldiskussioner är inte OK.

När det tar lång tid pga överotympliga regler är det inte OK.

Att ägna en hel kväll åt att banka ner några slumpmötta rövare som inte har ett dugg med handlingen att göra är inte OK.

telcontar

Warrior

jag håller med dig (om jag nu fattat dig rätt). Rundorna får absolut inte bli långa. Däremot kan ju tex en hel strid bli ganska långdragen mellan två absolut jämna kombatanter. I verkligheten kan en sådan envig säkert ta 20-30 minuter att avgöra. Det blir ju en helsikes massa rundor...

Och regeltjafs är i ALLA lägen uteslutet under speltiden, iaf när det är jag som är spelledare. Sånt kan man ta efteråt, om det är nödvändigt.

precis som du säger måste långa skeenden motiveras av något. Det är inget man slänger in bara för att tre orcher råkar dyka på en ute i skogen...

Troberg

Sinister eater

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och regeltjafs är i ALLA lägen uteslutet under speltiden, iaf när det är jag som är spelledare. Sånt kan man ta efteråt, om det är nödvändigt.

<hr></blockquote>

Hur fanken lyckas du upprätthålla det? Med mina spelare skulle det inte ens gå med en hagelbössa, ett rivjärn och en tunna hungriga illrar...

Vindhand

Myrmidon
Oki...

Heh, den ena personen var en fantasyvariant av T1000-roboten från T2... en slags metallgolem som kunde omforma sig själv ganska godtyckligt. I princip omöjlig att ha ihjäl.

Den andra personen hade kommit öven en kristall som gav honom kontroll över elementet Luft. Full kontroll. Vilket är jobbigt, för om luften inte rör sig alls så kan man varken andas (vilket golemen inte behövde :gremsmile: eller röra sig (vilket golemen kunde ha behövt) särskilt mycket.

Planen var att golemen skulle gå fram, lägga armarna om luftmagikern och skära honom i bitar. Min karaktär (en något muterad älva) befann sig också i rummet. Vad som sedan skedde är litet förvirrat... Många alternativa skeenden var på tapeten en och annan gång i det följande resonemanget. Så vitt jag kan bygga ihop det till en koherent handling skedde det något i stil med:

Runda 1:
Golem går fram för att lägga armarna om magikern på ett fredligt och vänligt vis ;)
Magikern Upptäcker Fara.
Luften (där min karaktär flyger omkring) trycks ut bort från magikern och fryser sedan till orörlighet. Min karaktär slängs som en bieffekt genom en vägg och svimmar.

(gräl utbröt om: <ul>[*]golemen verkligen hunnit lägga armarna om magikern
[*]magikern verkligen hunnit få fram sin kristall
[*]luft verkligen kan _bete_ sig på det viset
[*]Om golemens järninnehåll borde ge den motståndskraft mot magi[/LIST]
... Och många många fler saker jag nog förträngt nu :)

Runda 2:
Golemen försöker öka järninnehållet i en mängd klingor som han vill trycka igenom den frysta luften och nå magikern (får han _någon_ form av beröring så spelar det naturligtvis ingen roll vad luften gör).
Magikern hettar upp luften ganska mycket och försöker på så vis destabilisera golemen.
Rummet (som är av trä) börjar bli litet anfrätt av hettan och chockvågen i förra rundan... Golemen mjuknar kanske en aning (därom råder delade meningar).

(grälen från runda ett tar ny fart och nya påhitt om hur det "borde" funka blåser nytt liv i debatten
runda två spelas nästan igenom ett flertal gånger när någons omtolkning av vad som "egentligen" skedde i runda ett vinner överhanden, bara för att omintetgöras när något nytt motargument dyker upp... Detta tar ganska lång tid och en viss otålighet utbryter hos de fyra spelare som väntar på att få spela vidare.)

Runda 3:
Golemen kommer på att han står på samma golv som magikern och tänker flyta igenom det för att angripa nerifrån.
Magikern agerar dock snabbare och skapar en explosion utifrån sig själv.
Golemen slits bort och huset exploderar i en stor eldboll.

Efteråt så är golemen ganska oskadd men bortslängd några hundra meter. Luftmagikern är litet svedd i kanterna och befinner sig mitt över kratern som var en stackars taverna. Min karaktär är nog värst tilltygad, tätt följt av resten av gruppen och civilbefolkningen :(

Vad man kan lära sig av en sådan här händelse är 1: det är bra med regler. 2: SLs beslut bör respekteras 3: Folk gör dumma saker sent på natten :)

Tippis

Warrior
Kortaste striden

<blockquote><hr>båda spelarnas karaktärer hade något vagt definierade (men mäktiga) specialförmågor som lämnade mycket tolkningsutrymme<hr></blockquote>Haha... Påminner mig om den kortaste striden jag varit med om. Slutfighten i Krilloan. Två ärkedemoner/änglar (beroende på hur man ser det) har shoot-out ovanför staden. Båda har miljarrrder med specialförmågor, alla bessar i hela världen, magisk utrustning upp över öronen osv osv osv...

De inblandade slår initiativ, de "ondas" förkämpe vinner.
Spelaren: "Hmmm... vad 17 ska jag lägga? Hörrödu (pekar på mig), leta upp en cool bess i Magi-boxen... under tiden så hmm... vad står det här? Jag kan skjuta 3 stycker E10 (eller nå't annat horribelt, kommer inte ihåg) eldbollar med mitt übersvärd? Ok, jag gör det"
SL: "Ehhhh.... ehhhh.... ehhhhhhhhhh... (försöker hitta något skydd) EHHHHHH!!! (misslyckas) Fan! Skitmodul! Ok, han får (slår tärningar) 40KP skada i huvudet och faller som svarta sotflagor från skyn...."

Mycket roligt... /images/icons/grin.gif

telcontar

Warrior

Den gruppen jag spelar med har kört ihop sedan ca 1980. Vi vet mao rätt bra var vi har varandra och vem som bestämmer. Naturligtvis har vi ibland hamnat i diskussioner, men har man väl varit i en 2-timmarsdebatt en gång, så lär man sig att reda ut sådana saker före eller efter en spelomgång. Dessutom blir man ju mer och mer överens om regelsystemet ju längre man håller på.

En annan sak är att vi allihop har familjer, vilket gör att vi inte har obegränsad tid över till rollspel. Har man bara 3-4 timmar per vecka slösar man inte bort den tiden på tjafs och gnäll.

Dessutom bor vi på 130 mils avstånd ifrån varandra vilket gör att vi spelar över internet via ett via ett chattprogram. Jag lovar dig, om det finns något som avhåller folk ifrån att tjata när de spelar så är det textbaserad kommunikation - det är helt enkelt så jäkla jobbigt att föra en diskussion på det viset att det helt enkelt inte lönar sig. Speciellt inte om man har en SL som konsekvent slår dövörat till så länge som spelet pågår/images/icons/grin.gif