Nekromanti Länkade magiker

Minns att det talades om regler för länkade magiker (alltså magiker som tillsammans väver en magisk effekt) i en tidigare tråd. Jag funderade lite på saken och har här ett litet förslag på husregler för detta.

Förslag 1
Ett förslag vore ju att var och en av magikerna får göra en alstring av en tillsammans given aspekt. Magikerna får sedan var och en göra ett slag för besvärjelse för att väva den gemensamma effekten (samt ev. transformera den). Det sammanlagda antalet vävda filament talar då om hur stark effekten blir.
Med denna metod kan gemensam alstring bli extremt kraftfullt men det skulle samtidigt innebära en stor risk då ju alla magikerna skulle få ta konsekvenserna av exempelvis okontrollerad dissipation. Alla skulle då få ta konsekvensen av den ackumelerade summan av de dissiperande filamenten.
Endast en okontrollerbar dissipation förstör alltså hela väven och drabbar således alla då ju hela besvärjelsen automatiskt misslyckas.

Frågan är då om antingen ALLA alstrade filament är att betrakta som okontrollerbara om det sker en (eller flera) okontrollerade dissipationer eller om endast de filament som alstrats av magikern/a, som utlöste själva dissipationen, räknas som okontrollerbara? De andras filament borde i det senare alternativet kräva en kontrollerad dissipering. Det första alternativet är riktigt elakt om man betänker den stora summan filament detta kan tänkas innebära.

Nedan följer ett exempel på förslag 1:

Tre stycken magiker skall tillsammans väva effekten "Dimma". De första två väljer att alstra 3 filament var, vilket de lyckas med, medans den tredje alstrar 4 filament vilket han också lyckas med. De skall nu var och en väva in sina separata filament i den gemensamma magiska väven. Om de alla lyckas så har de sammanlagt 10 (3+3+4) filament till effekten "Dimma" vilket i det här fallet skulle ge den en radie på totalt 300 meter (Mer än vad en vanlig magiker någonsin kan drömma om utan kongelat eller långvariga ritualer)!
Om en (eller flera av dem) misslyckas så har de allvarliga problem då de alla får ta konsekvensen av dissipationen vilket bla. innebär att besvärjelsen misslyckats. Vidare skulle de antingen innebära att alla får ta konsekvensen av 10 okontrollerbart dissiperade pneumotropiska filament eller att de "bara" får ta konsekvenserna av den ackumelerade summan av faktiskt okontrollerbart dissiperade filament. (Spelledarens val)

Förslag 2
En annan variant vore om alla kan göra en gemensam alstring men att sedan endast ett slag för besvärjelse/transformation får göras för hela gruppen. Färdighetsvärdet för detta skulle då kunna vara exempelvis detsamma som den med högst värde i gruppen.
Detta innebär att ju mer filament som alstras destå svårare blir det naturligtvis att lyckas med vävandet och då det bara är ett slag som skall göras så görs det för alla ackumelerade filiament. Till skillnad från det förra regel förslaget så blir magin här av förståliga skäl inte lika kraftfull men samtidigt kan ju svårighetsgraden sänkas med ett steg per extra alstrat filament.
Då det gäller konsekvensen av okontrollerad dissipation kan någon av alternativen återgivna i förslag 1 användas.

Nedan följer ett exempel på förslag 2:

Tre stycken magiker skall tillsammans väva effekten "Dimma". De första två väljer att alstra 3 filament var, vilket de lyckas med, medans den tredje alstrar 4 filament vilket han också lyckas med. Gruppen skall nu väva själva effekten. De har vardera 14, 15 och 18 i färdigheten "Besvärjelse". Värdet som används är det högsta i gruppen - det vill säga 18. De kan nu välja att antingen försöka väva 10 (3+3+4) filament alltså med en svårighetsgrad av hela Ob10T6 eller spendera några av filamenten för att sänka svårighetsgraden (exempelvis 3 stycken vilket då skulle ge en svårighet på resterande Ob4T6 - 10 filament som alstrats varav 7 används till effekten vars svårighet sedan reduceras 3 steg med de resterande 3 filamenten altså från Ob7T6 till Ob4T6. ).

Båda förslagen borde fungera vid både formaliserad och icke formaliserad (improviserad) magi. Vid formaliserad magi borde det då krävas, att förutom det förutbestämda antalet av magiker, även det exakta antalet filament som skall alstras/transformeras/vävas i formeln. Detta bestäms vid själva formaliseringen av besvärjelsen.

Reglerna är, som sagt, bara tänkta som förslag och jag är väl medveten om kraftfullheten i dessa regler. Personligen kommer jag nog därför inte att använda dem då jag tycker att det gemensamma deltagandet i ritualer ju redan går att betrakta som en slags "länkad magi".
Dessutom tar ju dessa regler ifrån ritualerna lite av deras kraftfullhet gentemot besvärjelserna såvidare man inte försöker att applicera ovanstående regler på även ritualförfarandet (vilket jag dock inte ämnar avhandla då det skulle innebära löjligt höga proportioner av magi).

Eleas

Hero
Jösses vilken bibba. Det här kommer att ta tid...

"Minns att det talades om regler för länkade magiker (alltså magiker som tillsammans väver en magisk effekt) i en tidigare tråd. Jag funderade lite på saken och har här ett litet förslag på husregler för detta."

Okej, låter intressant.

"Förslag 1
Ett förslag vore ju att var och en av magikerna får göra en alstring av en tillsammans given aspekt. Magikerna får sedan var och en göra ett slag för besvärjelse för att väva den gemensamma effekten (samt ev. transformera den). Det sammanlagda antalet vävda filament talar då om hur stark effekten blir."

Den mest uppenbara metoden. Den emotsägs dock av Likhetens Lag samt filamentteori, så om du vill köra på Neogames egna magivärld så är detta inte tillrådligt.

"Med denna metod kan gemensam alstring bli extremt kraftfullt men det skulle samtidigt innebära en stor risk då ju alla magikerna skulle få ta konsekvenserna av exempelvis okontrollerad dissipation. Alla skulle då få ta konsekvensen av den ackumelerade summan av de dissiperande filamenten."

Ingen större förlust, IMHO. Okontrollerad dissipation lär inte vara något problem så länge man inte fumlar, och inte ens då om SL är liberal med fummelreglerna (vilket enligt min ringa mening stundom är nödvändigt), och så länge man inte har enorma mängder filament eller använder elaka aspekter är inte ens detta fatalt.

Man vinner alltså enorma mängder kraft och det enda man riskerar är tre gånger så kraftigt bakslag? Det känns lite för enkelt, faktiskt. Särskilt enligt akolytprincipen, med vilken man skulle kunna ta en kasse mindre magiker, tjugo stycken eller så, och låta dem alstra två filament vardera. Även om bara hälften lyckas, kommer detta att ge tjugo extra filament som kan användas för att sänka svårighetsgrader. Ouch.

"Endast en okontrollerbar dissipation förstör alltså hela väven och drabbar således alla då ju hela besvärjelsen automatiskt misslyckas."

Som ovan nämnts är detta tämligen enkelt att undvika.

"Frågan är då om antingen ALLA alstrade filament är att betrakta som okontrollerbara om det sker en (eller flera) okontrollerade dissipationer eller om endast de filament som alstrats av magikern/a, som utlöste själva dissipationen, räknas som okontrollerbara? De andras filament borde i det senare alternativet kräva en kontrollerad dissipering. Det första alternativet är riktigt elakt om man betänker den stora summan filament detta kan tänkas innebära."

Som jag ser det kvittar det. Så länge man inte kör med riktigt tuffa aspekter är det värsta som kan hända borttoning, så jag förstår inte vad som skulle vara så illa.

[snippety]

"Förslag 2
En annan variant vore om alla kan göra en gemensam alstring men att sedan endast ett slag för besvärjelse/transformation får göras för hela gruppen. Färdighetsvärdet för detta skulle då kunna vara exempelvis detsamma som den med högst värde i gruppen."

Låter något underligt, faktiskt. Det betyder ju defacto att man bara behöver en enda skicklig magiker. Rent teoretiskt skulle resten av turbinerna - f'låt, de som alstrar - helt kunna sakna någon form av besvärjelse- eller transformeringsförmåga.

"Detta innebär att ju mer filament som alstras destå svårare blir det naturligtvis att lyckas med vävandet och då det bara är ett slag som skall göras så görs det för alla ackumelerade filiament. Till skillnad från det förra regel förslaget så blir magin här av förståliga skäl inte lika kraftfull men samtidigt kan ju svårighetsgraden sänkas med ett steg per extra alstrat filament."

Dock fortfarande går detta stick i stäv mot filamentens natur. Vad är ett filament? Jo, en filament är ett diskret paket energi. Vad är då tre filament? Förutom att det är tre sådana paket, är det tre paket som magikern kan använda till samma väv. Och detta är svårare.

När man alstrar filament tar man friflytande magisk energi och bygger längre filament av dem. Filamenten strävar hela tiden mot dissipering, dvs att bli kortare. Därför krävs det mer energi för att "stapla" filament på varandra så att de kan bli längre.

Härav kan vi också se att det är meningslöst att bara aritmetiskt addera två olika alstringar. Säg att Putte alstrar tre filament och Jenz alstrar tre. Vad har vi då? Jo, två stycken filament av samma längd. Att addera dem är som att bygga en 200 meter skyskrapa genom att placera en skyskrapa på en annan - det går helt enkelt inge bra...

Se vidare på sidan 90 i Mystik och Magi.

"Då det gäller konsekvensen av okontrollerad dissipation kan någon av alternativen återgivna i förslag 1 användas."

Återigen, IMHO, för enkelt.

"Båda förslagen borde fungera vid både formaliserad och icke formaliserad (improviserad) magi. Vid formaliserad magi borde det då krävas, att förutom det förutbestämda antalet av magiker, även det exakta antalet filament som skall alstras/transformeras/vävas i formeln. Detta bestäms vid själva formaliseringen av besvärjelsen."

Jag tror att du kommer att finna att det finns väldigt lite man inte kan göra med ritualer och kongelat i detta fall.

"Reglerna är, som sagt, bara tänkta som förslag och jag är väl medveten om kraftfullheten i dessa regler. Personligen kommer jag nog därför inte att använda dem då jag tycker att det gemensamma deltagandet i ritualer ju redan går att betrakta som en slags "länkad magi".
Dessutom tar ju dessa regler ifrån ritualerna lite av deras kraftfullhet gentemot besvärjelserna såvidare man inte försöker att applicera ovanstående regler på även ritualförfarandet (vilket jag dock inte ämnar avhandla då det skulle innebära löjligt höga proportioner av magi)."

Jag tror att man snarare skulle kunna gå vägen genom kongelat och där utforska hur kongelerade filament skapas. Om man skulle kunna färdigställa en ritual vari något förfarande snarlikt filamentfrysning inträffade, skulle man möjligen kunna få en effekt liknande den du vill uppnå. Fördelen skulle då vara att det är kompatibelt med de principer som synts i Mystik och Magi.

Whew. Långt inlägg.

/Björn

"Han får begravas i jorden, där jag slipper se honom..."
--Nyub Snunb uttalar sig om en fallen kamrat

Den mest uppenbara metoden. Den emotsägs dock av Likhetens Lag samt filamentteori, så om du vill köra på Neogames egna magivärld så är detta inte tillrådligt.
På vilket sätt menar du att den motsätts av likhetens lag? Likhetens lag innebär ju först och främst att lika ting påverkar varandra (som i exemplet med vodoodockan). Likhetens lag innebär ju bland annat att viss sympatetisk magi är möjlig. Den säger inget om att något av lika art (läses som liknande alstringar) inte är möjligt.

Okontrollerad dissipation lär inte vara något problem så länge man inte fumlar
Fast även vid en låg svårighetsgrad i förhållande till färdighetsvärdet så finns en chans tillfummel (se statistiken på sidan 306 i Eon 2 så förstår du vad jag menar). Undantaget är vi Ob1T6 då ju fummel inte är möjligt men dock ett misslyckande. Ett misslyckande skulle ju vid formaliserad magi innebära att hela formeln misslyckas och att alla måste dissipera sina filament. Även vid svårighetsgraden på Ob1T6 så är detta möjligt och risken att någon gör det ökar som sagt med varje extra person som deltar. Desutom innebär ju att endast ett filament per person att det krävs ett stort antal personer för att kasta kraftfull magi. Dvärgarnas kastande av "förbannelsen" (se L o H)
skulle kunna ses som ett uttryck för detta.

Det känns lite för enkelt, faktiskt. Särskilt enligt akolytprincipen, med vilken man skulle kunna ta en kasse mindre magiker, tjugo stycken eller så, och låta dem alstra två filament vardera. Även om bara hälften lyckas, kommer detta att ge tjugo extra filament som kan användas för att sänka svårighetsgrader. Ouch.
Jag håller med dig det blir grymmeelakt!
Å andra sidan kan 20 magiker sida vid sida ändå tillsammans vara grymmeelaka! 20 Blixtar a 2:a magnituden känns det också och inte gör det mindre skada än en blixt av 40:e magnituden. Dock är det förbannat mycket svårare att motverka med exempelvis motmagi vilket ju också är ett av syftena med länkad magi.
Detta å andra sidan balanseras upp av chansen för fummel som vid 20 personers alstrande procentuellt sett borde vara ganska högt (då bara en person på akolytnivå borde ligga strax under 2% chans till fummel).

Så länge man inte kör med riktigt tuffa aspekter är det värsta som kan hända borttoning, så jag förstår inte vad som skulle vara så illa.
Ursäkta mig men borttoning ÄR det värsta som kan hända. Magikerna eller magikerna i det här fallet försvinner ju för alltid från Mundanas yta såväl kroppsligen som själsligen. Till och med deras odödliga själar slocknar för evigt och det har alltså inte längre chansen att reinkarneras (vilket Eon verkar påbjuda är möjligt!).

Låter något underligt, faktiskt. Det betyder ju defacto att man bara behöver en enda skicklig magiker. Rent teoretiskt skulle resten av turbinerna - f'låt, de som alstrar - helt kunna sakna någon form av besvärjelse- eller transformeringsförmåga.
Jo, det är sant fast å andra sidan så är det ju samma problem om du använder dig av en stor summa kongelat. Då är det också bara EN person som ansvarar för själva vävandet. Dessutom är det samma möjligt i en ritual där kanske några är de som alstrar från vissa specifika kraftkällor och som således inte heller behöver något värde i besvärjelse!
När det gäller effekter med räckvidden "Personlig" så blir ju detta i så fall gällandes för den ansvariga vävaren istället som i mitt första förslag att "Personlig" i så fall skulle gälla ALLA!

Dock fortfarande går detta stick i stäv mot filamentens natur. Vad är ett filament? Jo, en filament är ett diskret paket energi. Vad är då tre filament? Förutom att det är tre sådana paket, är det tre paket som magikern kan använda till samma väv. Och detta är svårare.
Du har rätt då det ju är den grundläggande principen för alstrandet - vävandet. Ju mer magisk kraft detså svårare vävning. Dock verkar du ha missat regeln: "Extra filament ger sänkt svårighet" på sidan 35 i MoM.

Härav kan vi också se att det är meningslöst att bara aritmetiskt addera två olika alstringar. Säg att Putte alstrar tre filament och Jenz alstrar tre. Vad har vi då? Jo, två stycken filament av samma längd. Att addera dem är som att bygga en 200 meter skyskrapa genom att placera en skyskrapa på en annan - det går helt enkelt inge bra...
Ja, så KAN man se det men om man nu vill använda sig av länkad magi kan man se det som att man helt enkelt väver in ett par extra trådar i väven (som ju också kan ses som bestående av X antal trådar där X är antalet filament som finns till handa efter alstringen och eventuella tranformationer). En smaksak som jag ser det! (vilket ju förörigt allt detta mer eller mindre handlar om)

Jag tror att man snarare skulle kunna gå vägen genom kongelat och där utforska hur kongelerade filament skapas.
Fast då missar du ju möjligheten till länkad magi vilket det här ämnet ju handlade om. Regeln skapades för de som vill använda sig av en sådan regel. Att den möjligtvis kan ha vissa magiteoretiska frågetecken är en helt annan sak...

Fördelen skulle då vara att det är kompatibelt med de principer som synts i Mystik och Magi.
Det var min mening att skapa den på ett sätt som inte talade mot principerna i MoM utan som bara utvecklade dem vidare. Om du finner mer punkter som den strider med principerna däri, förutom Likhetens lag som vi ju tycks ha olika uppfattning om, så får du gärna påpeka detta!

Eleas

Hero
"På vilket sätt menar du att den motsätts av likhetens lag? Likhetens lag innebär ju först och främst att lika ting påverkar varandra (som i exemplet med vodoodockan). Likhetens lag innebär ju bland annat att viss sympatetisk magi är möjlig. Den säger inget om att något av lika art (läses som liknande alstringar) inte är möjligt."

Sant. Jag misstog mig. Vad jag menade var Haneas uteslutningsprincip:

"men år 522 sabrisk tideräkning kom magister Hanea med en teori som förklarade även detta. Varje filament, sade hon, har ett krökningstal som alltid var ett heltal. De möjliga krökningstalen beror på filamentets längd. Ju längre filament desto fler blir de möjliga krökningstalen, och varje filament kan bara ha filament med olika krökningstal i sin direkta närhet. Svårigheten för magiker är alltså att ta fram tillräckligt långa filament för att alla alstrade filament ska kunna ha olika krökningstal. Denna teori kallas för Haneas uteslutningsprincip, och den har legat till grund för många efterföljande teorier."
--Rollspelssmedjan

När du alstrar höjer du ett filaments potential från noll till en viss nivå. Denna trappstegseffekt bör vara bekant från kemi och fysik. Hur skulle förenandet av dessa två filament gå till? Svårigheten gäller ju inte energin - det gäller att stabilisera den så att filamentet kan behålla sin längd. Återigen kommer skyskrapsbilden väl till pass; om du förenade två sådana filament skulle filamentet förmodligen sträva mot att dissipera, om det ens var tillåtit enligt uteslutningsprincipen.

"Fast även vid en låg svårighetsgrad i förhållande till färdighetsvärdet så finns en chans tillfummel"

...vilket är en del av systemet, och enligt de flestas mening överdrivet. Rent krasst: var i regelboken står det att reglerna ska vara ett fängelse?

"Jag håller med dig det blir grymmeelakt!
Å andra sidan kan 20 magiker sida vid sida ändå tillsammans vara grymmeelaka! 20 Blixtar a 2:a magnituden känns det också och inte gör det mindre skada än en blixt av 40:e magnituden."

Du missade hela poängen. Dessa tjugo akolyter behövde bara alstra-färdigheten till ett värde av 10 eller så, ställt emot Alstra, Besvärjelse samt förmodligen Transformering för dina småblixtar. Där skulle transformering dessutom sannolikt behöva vara högre, eller så tvingas personen ifråga offra filament vilket i sin tur kräver högre Alstra - färdighet, etc.

"Ursäkta mig men borttoning ÄR det värsta som kan hända."

Knappast. Kör man med denna regel enbart för att idka regelmaximering så är rollspelande sannolikt inte med i bilden, och rollspelar man så finns det inget skäl för att någon skulle känna större fruktan för döden än för borttoning. Visst, akademiskt kanske man skulle uppskatta det faktum att man kanske kan reinkarneras, men rent känslomässigt spelar det nog ingen större roll - man är ju i alla fall borta, liksom.

"Jo, det är sant fast å andra sidan så är det ju samma problem om du använder dig av en stor summa kongelat."

...som kostar en massa pengar och tid att framställa. Concession accepted.

"Dessutom är det samma möjligt i en ritual där kanske några är de som alstrar från vissa specifika kraftkällor och som således inte heller behöver något värde i besvärjelse!"

Bara i en ritual som använder ovan nämnda regler, vilket är ett cirkelresonemang.

"Du har rätt då det ju är den grundläggande principen för alstrandet - vävandet. Ju mer magisk kraft detså svårare vävning. Dock verkar du ha missat regeln: "Extra filament ger sänkt svårighet" på sidan 35 i MoM."

Då jag använder just denna regel i mina ovanstående argument måste jag utgå från att du antingen inte läst dem eller bara försöker förolämpa. *shrug*

Återigen: det handlar om olika potential. När du väl alstrat dem, hur kan du då använda ett filament för att öka den andras potential?

"Ja, så KAN man se det men om man nu vill använda sig av länkad magi kan man se det som att man helt enkelt väver in ett par extra trådar i väven (som ju också kan ses som bestående av X antal trådar där X är antalet filament som finns till handa efter alstringen och eventuella tranformationer). En smaksak som jag ser det!"

Lugna ner dig, vetja. Givetvis får du ha ditt magisystem precis som du vill. Jag bara påpekar att det inte tycks gå att väva in "extra trådar" i magisk väv när den är färdigvävd, och att det som tidigare nämnt inte går att addera filament hur som helst. Återigen: alstring av tre filament plus alstring av ett är inte lika med alstring av fyra, paradoxalt nog.

"Fast då missar du ju möjligheten till länkad magi vilket det här ämnet ju handlade om. Regeln skapades för de som vill använda sig av en sådan regel. Att den möjligtvis kan ha vissa magiteoretiska frågetecken är en helt annan sak..."

Inte alls. Om du läst igenom vad jag skrev ordentligt hade du sett att jag hänvisade till en process snarlik den alkemiska. Detta skulle i så fall säkerställa att man var tvungen att göra en ritual för att förena kraft, en längre och svårare sådan.

Fråga förresten: om du inte vill spekulera i de frågetecken som din teori för med sig, varför då posta den?

/Björn

Sant. Jag misstog mig. Vad jag menade var Haneas uteslutningsprincip
Ja, där satte du en ordentlig käpp i hjulet. Enligt Haneas uteslutningsprincip går det nog fasiken inte...
En fråga som dock väcks av detta är frågan angående kongelat. Borde inte användningen av dessa också motsätta sig Haneas uteslutningsprincip?

...vilket är en del av systemet, och enligt de flestas mening överdrivet.
Enligt min mening är fummel inte överdrivet utan ett spännande komplement. Fungerar ju utmärkt i kontrast till perfekta slag. Automatiskt misslyckande i och med två eller mer sexor tycker jag personligen inte om då det blir så j_vla massa misslyckanden då.

Rent krasst: var i regelboken står det att reglerna ska vara ett fängelse?
Har aldrig vidhållit något sådant tvärtom så ser jag reglerna som en möjlighet till att inspireras antingen utanför deras ramar eller för att bana nya vägar - vilket ju var meningen med det här regelförslaget!

Du missade hela poängen. Dessa tjugo akolyter behövde bara alstra-färdigheten till ett värde av 10 eller så, ställt emot Alstra, Besvärjelse samt förmodligen Transformering för dina småblixtar. Där skulle transformering dessutom sannolikt behöva vara högre, eller så tvingas personen ifråga offra filament vilket i sin tur kräver högre Alstra - färdighet, etc.
O du missade min poäng... De behöver bara 10 i alstra fototropi och i besvärjelse för att kunna skicka iväg varsin 2:a magnitudens blixt oxå (såvida de har tillgång till en ljuskälla motsvarande dagsljus)! Vid en eventuell transformering kan 10 vara lite väl tajt dock. Poängen är dock att det stora antalet blixtar som de trots allt lyckas frambringa orsakar en hel del skada tillsammans. Procentuellt sett så har de ju en god chans att lyckas med detta. Frågan är om det alltså inte är bättre att låta dem hantera saken på egen hand än att länka magin?

Kör man med denna regel enbart för att idka regelmaximering så är rollspelande sannolikt inte med i bilden
Varför skulle det inte vara med i bilden? Tvärtom så är just skräcken för ett sådant fenomen som borttoning en utmärkt rollspelsmöjlighet! Dessutom så var inte regeln tänkt som en "regelmaximering" vad du nu fick det från begriper jag inte...

och rollspelar man så finns det inget skäl för att någon skulle känna större fruktan för döden än för borttoning.
Precis men om nu borttoning är att lika med döden så månde det väl skrämma många eller? Vad skulle vara värre än rädslan inför döden hade du tänkt?

Lugna ner dig, vetja. Givetvis får du ha ditt magisystem precis som du vill
Jag vill ha ett bra system vars logik håller. Just därför är jag ju tacksam för kritik som den här. Vad jag försökte hävda var bara att metafysiska frågor som dessa lätt kan ses från olika vinklar där den defenitiva sanningen inte alltid är den enklaste att utröna. Om jag dock misstänker att du missförstått vad jag menar så försöker jag ju förståss förtydliga det hela. Hela regelidéen kan ju ses som en tes som sedan bestrids av din antites vilket i sin tur ser till att tesen förtydligas ytterligare eller avskrivs utifall att den inte håller vilket den ju i det här fallet inte gör om man betänker Haneas uteslutningsprincip.

Inte alls. Om du läst igenom vad jag skrev ordentligt hade du sett att jag hänvisade till en process snarlik den alkemiska. Detta skulle i så fall säkerställa att man var tvungen att göra en ritual för att förena kraft, en längre och svårare sådan.
Det stod inget om processer snarlika alkemin så ditt resonemang var inte helt uppenbart. Ditt förslag angående ritualen som nödvändighet för ett sådant förfarande är dock intressant.

Fråga förresten: om du inte vill spekulera i de frågetecken som din teori för med sig, varför då posta den?
Här verkar det dock som om du verkligen missförstår mig. Tror du verkligen att jag hade lagt ner all denna tid på en sådan utdragen diskussion som denna om jag inte var intresserad i själva spekulationen? Faktum var att det var just därför som jag postade den!

Pendragon

Swashbuckler
Tja... låte lite för kraftfullt för min smak... vad sägs om det här...

Cirkelledaren (han som väver själva besvärjelsen) bestämmer hur många filament som skall alstras. Varje magiker i cirkeln måste därefter alstra lika många filament. Antalet filament som är tillgängliga för cirkelledaren är lika många han själv alstrade, plus ett för varje magiker i cirkeln som alstrade lika många som honom. Cirkelledaren kan max ta emot (x gånger det antal filament han själv alstrade) antal extra filament.

En lämplig nivå på x bör väl vara 2 eller 3, det kräver lite regelexperiment jag inte orkar eller kan göra just nu. Detta hindrar att man släpar ihop 200 nybörjarmagiker till att väva världens elakaste superbesvärjelse och betyder faktiskt att desto fler personer i cirkeln, desto skickligare måste alla inblandade vara för att det ska spela någon roll.

Eleas

Hero
"Ja, där satte du en ordentlig käpp i hjulet. Enligt Haneas uteslutningsprincip går det nog fasiken inte...
En fråga som dock väcks av detta är frågan angående kongelat. Borde inte användningen av dessa också motsätta sig Haneas uteslutningsprincip?"

Japp, det blir ju i sanning problemet. Men om vi föreställer oss att det fungerar såhär? Svårigheten att alstra ligger som jag ser det inte i att hämta filamenten eller forma dem till en tråd med hög potential, utan att låta denna tråd behålla sin potential länge nog för att vävning ska genomföras. Ungefär som att genomföra en räkneoperation i huvudet; för många siffror eller en dålig dag kollapsar allt till en sörja.

Vad är då ett kongelat? Jo, det skulle kunna vara något så enkelt som "ett i minne". Helt enkelt ett filament som du kan bygga in utan att behöva ödsla mental energi på. Det skulle i så fall vara detta faktum som gör kongelaten så speciella.

"Enligt min mening är fummel inte överdrivet utan ett spännande komplement. Fungerar ju utmärkt i kontrast till perfekta slag. Automatiskt misslyckande i och med två eller mer sexor tycker jag personligen inte om då det blir så j_vla massa misslyckanden då."

Jag har aldrig sett en fummelmekanism som fungerat tillfredsställande. Möjligen den i WEG Star Wars, just därför att den inte leder till fummel.

"Har aldrig vidhållit något sådant tvärtom så ser jag reglerna som en möjlighet till att inspireras antingen utanför deras ramar eller för att bana nya vägar - vilket ju var meningen med det här regelförslaget!"

Erkänns.

"O du missade min poäng... De behöver bara 10 i alstra fototropi och i besvärjelse för att kunna skicka iväg varsin 2:a magnitudens blixt oxå (såvida de har tillgång till en ljuskälla motsvarande dagsljus)! Vid en eventuell transformering kan 10 vara lite väl tajt dock."

Precis. Jämför detta med ett slag för enbart alstra, och du kommer att finna att sannolikhetens lagar tydligt reducerar antalet blixtar du får iväg. Och ändå antar du då att alla dessa akolyter är fototropiker, och att alla kan blixtbesvärjelser. Dessa antaganden behövs inte för mitt förslag, enbart att alla har Alstra samma aspekt 10. Din kräver Alstra 10, Besvärjelse x och kunskap om aktuell formel, plus att den inte har samma chans att lyckas. Det var min poäng.

"Poängen är dock att det stora antalet blixtar som de trots allt lyckas frambringa orsakar en hel del skada tillsammans."

Min poäng är dock att de inte kan orsaka tillnärmelsevis lika stor skada som om det vore en enda stor besvärjelse.

"Procentuellt sett så har de ju en god chans att lyckas med detta. Frågan är om det alltså inte är bättre att låta dem hantera saken på egen hand än att länka magin?"

Procentuellt sett är deras chanser mindre, men på ett sätt har du rätt ändå - om den stora väven misslyckas så händer ingenting, medan åtminstone en del av blixtarna rimligen bör träffa. Så den stora väven är ändå ett vågspel. Antingen fungerar den, eller också inte alls.

"Varför skulle det inte vara med i bilden? Tvärtom så är just skräcken för ett sådant fenomen som borttoning en utmärkt rollspelsmöjlighet!"

Inte mer än skräcken för döden, IMHO. Skälen har jag redan nämt.

"Dessutom så var inte regeln tänkt som en "regelmaximering" vad du nu fick det från begriper jag inte..."

Jag använde ordet "om" och avsåg just detta ord. Om man enbart vill regelmaximera så är rollspelande förmodligen inte med i bilden. Stämmer inte det påståendet?

"Precis men om nu borttoning är att lika med döden så månde det väl skrämma många eller? Vad skulle vara värre än rädslan inför döden hade du tänkt?"

Rädslan för att bli torterad av en överordnad som inte uppskattar magikerns oförmåga att genomföra en kritisk formel, till exempel? Rädslan för att ens land ska gå under, som i många fall var starkare än döden? Rädslan för att leva i skam och vanära? En uppsjö saker kan vara värre, från person till person, och alla fruktar inte döden.

Men det hör egentligen inte hit. För varför skulle en magiker leva i skräck för att genomföra mäktiga besvärjelser? Okontrollerad dissipation bör han eller hon rimligtvis ha sett ellre upplevt, med trauma, huvudvärk eller vadsomhelst. Men borttoning? En dammig akademisk varning från senila gubbar, inget som kommer att hända mig, Zhim-zalabim den Mäktige! *harkel*

En sådan attityd förefaller mig ganska trovärdig bland magiker. Missförstå mig rätt: jag tror att de är rädda för okontrollerad dissipation, det gör jag. Men jag tror inte att de är rädda för borttoning.

"Jag vill ha ett bra system vars logik håller. Just därför är jag ju tacksam för kritik som den här. Vad jag försökte hävda var bara att metafysiska frågor som dessa lätt kan ses från olika vinklar där den defenitiva sanningen inte alltid är den enklaste att utröna."

Sant. Svårigheten ligger IMO att separera de villfarelser som Mundanas magiker applicerat på magin från magins sanna väsen. Neogames har ju lagt in ett stort antal inkompletta teorier och världsbilder som hålls av olika magikersällskap. Visst är det fruktansvärt intressant och trovärdigt, men smärtsamt när det gäller att komma fram till något definivt, om man inte vill formulera sina egna teorem eller gynna en teori framför en annan.

"Om jag dock misstänker att du missförstått vad jag menar så försöker jag ju förståss förtydliga det hela. Hela regelidéen kan ju ses som en tes som sedan bestrids av din antites vilket i sin tur ser till att tesen förtydligas ytterligare eller avskrivs utifall att den inte håller vilket den ju i det här fallet inte gör om man betänker Haneas uteslutningsprincip."

Ett applicerande av den vetenskapliga traditionen. Det gillas.

"Det stod inget om processer snarlika alkemin så ditt resonemang var inte helt uppenbart. Ditt förslag angående ritualen som nödvändighet för ett sådant förfarande är dock intressant."

Du gav mig fröet till idén, så ta gärna creds för den själv, du. :gremwink:

Som jag ser det: antingen kan man jobba från det lilla till det stora, eller från det stora till det lilla. Alltså: antingen komma på en regel eller process och rättfärdiga den med teori, eller luska ut all teori bakom och därav formulera en regel. Nummer ett är vad vi gör nu, och jag tror att det funkar bättre än nummer två.

Men i alla fall, en ritual för att samla kraft. Jag tänkte mig två möjligheter: antingen en ritualkomponent snarlik alkemins kongelerings"ritual", eller en alkemisk artefakt som integreras i ritualen, vilken man sedan använder för att förena olika personers alstringar.

Vill man ha en enkel, balanserad regel så rekommenderar jag dock Joels idé. Alla alstrar X filament, och för varje extra person adderar man ett filament till X. På det sättet kan man uppnå mäktiga effekter utan att för den skull förinta Mundana. :gremsmile:

"Här verkar det dock som om du verkligen missförstår mig. Tror du verkligen att jag hade lagt ner all denna tid på en sådan utdragen diskussion som denna om jag inte var intresserad i själva spekulationen? Faktum var att det var just därför som jag postade den!"

Sant, jag missförstod.

/Björn