Nekromanti Lär Basenanji digitalt illusterande!

Basenanji

Postd20modernist
Inspirerad av kranks snygga artwork, Arferts fingerfärdifghet och Per Folmers geni blev jag sugen på att testa lite digitalt illustrerande.
Så synd bara att det är sjukt svårt - bara att vänja sig vid att låta bli att titta där man ritar känns närmast oöverkomligt. Men vafan, med tålamod och hjälp av er kanske det kan gå?

Just nu är målet att klara av att rita kartor. Jag har Photoshop CS4 och en Bamboo Pen CTL-470. Det borde väl funka? Målet är:

– kunna rita en enkel karta med rutnät
– helst i A3-format

Några tips eller kommentarer?

Unfair

Hero
Kartor är tok skoj att göra. Jag rekomenderar att du går in på http://www.cartographersguild.com/content/ och kollar dig kring, på deras forum så har de en tutorial del där du kan hitta enkla tutorials för nybörjare som går igenom det mesta man behöver för att komma igång, och efter en 3-4 stycken redan så kommer du upptäcka att du har utvecklat en egen stil och egna preferenser hur du gör olika saker. Jag vet inte ifall det kan vara så att du inte kan ta hem några pdf filer eller så utan att vara medlem men det är gratis och enkelt så. Räkna däremot med att det tar tid. Att bara följa en tutorial för att göra en relativt simpel (mycket mindre komplicerad än de som du tex ser på deras framsida (de som fått priser)) karta kan ta flera timmar, 3+ utan problem. Om du vill så kan du posta dina resultat steg för steg här så kan jag förhoppningsvis lämna respons. Och svara på frågor ska inte vara några problem häller.

Per Folmer

Swordsman
Tack för det fina ordet.
Ja, Precis när man börjar med digital illustration så känns allt helt fel, haha. Det släpper snart. Jag tycker man kommer långt om man ställer in genvägar till att förstora/förminska penselstorlek, flippa "duken" horizontellt etc. Har faktiskt aldrig gjort en karta digitalt så jag ska inte tipsa dig utan den länken unfair skickade verkar grym. Tänk på att slappna av axlar och leder och ta paus ofta bara. Har du möjlighet att svänga med armen när du tecknar; gör så istället för att knäcka handleden. :gremlaugh:
Visa gärna resultat sen!

/Per

Basenanji

Postd20modernist
Stort tack Unfair och Per!

Det var ju en jättebra sida för hugade kartografer, väl värd att kollas in också för andra än mig.

Det jag hade i åtanke var kartor, ni vet sådana där snygga som man kan använda med minis. Paizo kallar de för 'Map Packs' (http://paizo.com/gameMastery/maps/campaignMapPacks).

Dock, efter att ha förkovrat mig lite i internetrymdens samlade kunskapsbank på temat digitalt illustrerande inser jag numera vidden av kunskaperna i digitalt illustrerande. Den är kort sagt mycket imponerande. Och det är knappast till någon hjälp att jag har usla förkunskaper av Photoshop. Just nu kämpar jag med penselinställningar (vafan, varför hittar jag inga penslar som blir mörkare ju hårdare jag trycker?! )

Men jag tror också att den här kunskapsresan sker i fordon med plats endast för singelresenärer? Jag måste helt enkelt lära mig själv genom timmar av trial-and-error. Jag kommer inte undan... :gremwink:

När jag har nått lite längre återkommer jag med resultat.

Tack igen!

Basenanji

Postd20modernist
(jag känner mig som en pensionär på en grundläggande 'lär dig surfa på internet!'-kurs. När kursledaren pratar om möss tittar jag mot golvet...)

Basenanji

Postd20modernist
Okeeej, det går sakta framåt.

Det här är kanske basics för er, men knappast för mig och OM det finns någon annan i min situation här på rollspel.nu är det ett tips värt att sprida:

Digital painting 101

Det är fem filmer, värda att kolla in.

Unfair

Hero
Bra att du känner att du gör framsteg. Det är väll det viktigaste, och att man inte skjuter upp saker hela tiden (mitt egna problem).