Nekromanti Lära nekrotropiska förmågor?

Shaggy

Swordsman
Jag tycker att V&N är lite luddig vad gäller "inlärning" av nekrotropiska förmågor. Det står: "Förmågor köps för magnituder likt besvärjelser och alkemiska processer och inlärs på samma sätt." Jag hittar inte så mycket annan relevant information annat än under lisch-beskrivningen. Jag tolkar det som att om jag t ex lär mig Gift så kommer jag att kunna ge den förmågan till alla skelett jag animerar? För jag kan ju inte gärna behöva lära mig den en gång för varje enskilt skelett? Ett exempel i det kapitlet hade underlättat rätt mycket.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Jag tolkar det som att om jag t ex lär mig Gift så kommer jag att kunna ge den förmågan till alla skelett jag animerar?"

Så tolkar jag det också. Nackdelen är att magnituden på skelettet ökar.

Mouja

Hero
Lär du dig färdigheten Gift så kan du använda den på alla vandöda då du animerar dem. Du behöver inte lära dig om den för varje vandöd du tänkt skapa...

Blasphemy

Swashbuckler
Det är rätt. Lyssna på Plutonium och Mouja. Om du har lärt dig den nekrotropiska förmågan gift så kan du använda den på alla vandöda som du animerar (förutom de som inte kan få nekrotropiska förmågor). Det är ungefär som att du lärt dig en besvärjelse. När du väl kan den så kan du också använde den när som helst samt hur många gånger som helst. Däremot så ökar automatiskt den vandödes rang med lika många magnituder som förmågan. Den blir därför svårare att skapa.

Shaggy

Swordsman
Tack alla.

Men nog är det väl en rang per förmåga som gäller? Sidan 7 verkar påstå att så är fallet. Varifrån kommer en rang per magnitud?

Blasphemy

Swashbuckler
Nope... Det är väldigt oklart inser jag nu. Men den vandödes rang ökar med lika mycket som förmågans rang. Om det är en rang 1 förmåga så ökar den vandödes rang med ett. Om det är en rang 3 förmåga ökar den med 3.

Mouja

Hero
Inte som jag har förstått det, magnituden ökar med 4 om du använder en förmåga av rang 4 inte den vandödes rang då...

Exempel!

Mäster nekromantikern Kalle vill att hans vandöde skelettslav skall vara av rang 3, han vill därefter att den ska ha förmågan 'Förnimma liv' (rang 1) och sedan 1t6 på Sty och 1t6 på Rör.
Det är tillsammans 3 stycken "saker" á rang 3 skelett

Shaggy

Swordsman
Med tanke på att Petter har konstruerat modulen får vi väl anta att han vet vad han pratar om, även om han verkar motsäga sig själv rätt mycket. :gremsmile:

Mouja

Hero
Men isåfall gillar jag mitt sätt att se på det hela mer...
För rangen kan ju inte bli högre bara för att man lägger till en förmåga, magnituden måste bli högre och inte rangen...

Enligt mig låter det mer logiskt...

Tzam

Warrior
Men hur gör man för att lära sig nya förmågor då... Jag vet att du(mouja) har sakt at man ska läsa sig till det, men vart får man sånna böcker, man kan väll inte direkt gå till en bokhandlare och säga "Hej, jag skulle villja ha böcker om nekromantiska förmågor!"

P|uT0NiUm

Swashbuckler
..."man kan väll inte direkt gå till en bokhandlare och säga "Hej, jag skulle villja ha böcker om nekromantiska förmågor!""

Nä, för då blir man nog bränd på bål av den lokala kyrkan. Det är ju det som är tjusningen :gremsmile: - att försöka få tag på det.

Lontryuin

Veteran
Gör ett äventyr av det... Kräv av din SL (eller om du är SL själv så fixa det!) att din karaktär ska få lite mer nekrotropiska färdigheter. Det är väldigt lätt att bygga ett äventyr (eller en kampanj) kring denna sorts informationssökande... Hmm... Kanske ska ta och göra ett... Hmm...

Zaaken

Veteran
Tycker du ja...

Men jag håller med Mouja att det låter mer realistist som han säger... jag kan inte så mycket om N&V men vad jag förstår så tycker jag att mouja har rätt det lilla jag har läst

Zug209_ivenhoe

Warrior
Det som jag tycker verkar mest logiskt är att rangen på den vandöda ökar lika mycket som rangen på förmågan, då ökar dessutom magnituden på proccesen=mer tid går+det blir svårare dessutom så måste man ha reanimering på samma magnitud som rangen på vandöingen vilket leder till att det blir svårare att skapa Über krigare.