Nekromanti Lärd man?

Rising

Vila i frid
Erm... Vi i vår kampanj kommer vara väldigt urbana, och mestadels kretsa kring den jätte-Chronopiastad som jag kommer hitta på själv. Nå, då vill vi gärna ha en Lärd Man à la DoD i gruppen, eftersom sådana dels är skitroliga att spela och dels får mycket att göra/många sätt att deltaga i gruppen när miljön är en stad.

Hur skall vi gå till väga?

Han skall alltså inte kunna någon magi, utan bara vara en smart gammal man med en massa nyttiga kunskapsfärdigheter.

Är det Generic Expert som gäller? Den är väl tänkt som en klass för rogueliknande karaktärer, men den låter rätt nära (även om Hit Dice borde vara lika låg som för magikerna)...

Äh, skall jag hitta på en egen klass? Vi kommer köra rätt oortodoxt ändå. De karaktärskoncept som i nuläget är mer eller mindre klara är bl.a. en psykotisk Avolakia (eller Insectile Mindflayer, vi är inte säkra) Soulknife från framtiden som fastnat i "vår" tid, en Tauric Thri-Kreen Psion med Giant Praying Mantis-kropp som känner sig kluven angående sin roll i Thri-Kreen-svärmen: Dels har han starka instinkter för att underordna sig svärmen, men han ser sig samtidigt som ett missfoster som inte hör hemma bland sina artfränder. En annan karaktär kommer nog att bli en Gestalt Sorcerer-Paladin of Tyranny Axiomatic Kobold, en kobolddrottning som menar att hennes axiomatiska perfektion en dag skall leda hennes folk till världsherravälde, och att deras utveckling kräver att de först rensar undan varje spår av koboldernas misslyckade, skissartade föregångare; drakarna.

Liksom, om inte reglerna stämmer med våra visioner så ändrar jag reglerna, men var tycker ni att jag skall börja om jag vill göra en DoD-style Lärd man?

/Rising
kan inget om hur D&D skall spelas -egentligen- men hela spelgruppen gillar den vision som vi har byggt kring spelet.

G

Guest

Guest
Hej! Det är ju bara att bygga en egen klass som "Lärd man". Ge klassen massor med skill points, och kanske t.o.m. unika förmågor som forska etc.

D&D utspelas ju i en väldigt våldsam och hotfull värld, så du bör kanske fundera på i varje fall några stridsfärdigheter så han i varje fall kan försvara sig. För en lärd man passar kanske värja, armborst, dolk, och sabel.

Viktiga attribut bör vara INT och WIS. Räddningsslagen bör ju således vara svaga för REF och FORT, men bra för WILL.

Bombu

Hero
Är det Generic Expert som gäller? Den är väl tänkt som en klass för rogueliknande karaktärer, men den låter rätt nära (även om Hit Dice borde vara lika låg som för magikerna)...
Ok här har vi en utmaning.

För mig så är den generiska experten det givna valet här, experten är för mig inte rogueliknande, inte DMG experten iallafall.

Vad som kan vara förvirrande är att Unearthed arcana har ett system med få karaktärsklasser, en av dem expert, denna unearthed arcaniska expert kan användas för att bygga en rogueliknande.

DMG experten är däremot en typisk snubbe/snubba som har ett område personen kan.

Passar bra för hantverkare, eller yrkesmän av nått slag. passar också bra för den lärde mannen.

---------

Problemet med HD finns naturligtvis, det kan ju uppfattas som ett problem även om man har d4 hd på tillräckligt hög nivå så kan man piska en 1/2-orc barbar på nivå 1 med en påk......

Så den dimensionen finns ju... kanske kan man byta d6 till en d4 och addera ytterligare class skills, kanske få 8 skillpoints per nivå?

Lycka till

Bombu

Rising

Vila i frid
Hej! Det är ju bara att bygga en egen klass som "Lärd man".
Mmm, jag räknar med någon viss ändring, men då allt är nytt för oss så ville vi ändå ha något att utgå ifrån. Jag tror att Generic Expert är det närmsta Lärd Man man kan komma, men tänkte ändå fråga lite först här på forumet, då jag kan ha missat något.

D&D utspelas ju i en väldigt våldsam och hotfull värld
Vi kommer hitta på en egen värld; en stor megastad, och där kommer det vara lite lugnare. Visst kommer det att bli strid, men vi gillar tanken på att ha en ömtålig karaktär som inte kan bidra med något i striden, som de andra får beskydda, också.

Det finns iofs lite olika sätt att få en smart karaktär att bli delaktig i striderna; i d20 Modern så kan en Smart Hero bli skithård i närstrid efter ett tag i striden; han måste först lära sig motståndarens angrepp och svagheter innan han kan utnyttja dem. Den lösningen har vi tänkt på, men den känns inte riktigt rätt.

En annan lösning vore att ge den lärde mannen någon golem eller liknande att styra över. Jag gissar att han då kommer fungera ungefär som en druid som summonar hjälpredor i striderna, så vi har tänkt på att utgå ifrån Druiden istället, men det känns inte riktigt lika nära till hands.

Viktiga attribut bör vara INT och WIS.
Vi tänkte hög INT och väldigt låg WIS, för att göra honom till en parodisk karaktär; en typisk "booksmart" akademiker som saknar varje tillstymmelse till sunt förnuft och empati.

Nå, tack för kommentarerna.

Rising

Vila i frid
Problemet med HD finns naturligtvis, det kan ju uppfattas som ett problem även om man har d4 hd på tillräckligt hög nivå så kan man piska en 1/2-orc barbar på nivå 1 med en påk
Ämen det är lungt för oss; vi har accepterat att det är d20 och levelsystem med allt vad det innebär. Den Lärde Mannen kommer vara skyddad av manuset, typ.

Men vi ser gärna att rollpersonerna känns bra tillsammans, och då ska inte den lärde mannen tåla mycket mer än gängets magiker, osv.

kanske kan man byta d6 till en d4 och addera ytterligare class skills, kanske få 8 skillpoints per nivå?
Yeah, det låter ju rätt bra. Så gör vi nog. Tack!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det här var ju lite kul att fundera på! Tror nästan jag måste greppa BESM d20 när jag har lite ro och kladda ihop åtminståne 10 levels Scholar bara för att.

Nåt som dök upp i mitt huvud var förmågan "Textbook fighter" som utgörs av en listig bonus till AC, antingen kopplad till level eller rollpersonens ranks i Knowledge: Tactics... då blir han ju klurigare att ha ihjäl trots låg HP men... han kommer inte behöva lika mycket skydd.

Ska fundera vidare!

entomophobiac

Low Prep High Play
Själv hade jag svarat "kör en Scholar rakt ur Conan", men eftersom det rör sig om D&D så måste jag ju inse att jag och mina polare hade samma diskussion. Och om du menar att göra en intressant lärd man med de vanliga klasserna - glöm det, eller ändra någonting.

Tyvärr.

Feliath

Swashbuckler
+2 Recipe of Changes

Nu har jag bara 3.0, så du får hålla till godo med det och spåra eventuella förändringar själv.
Först: Barden är bra på sådant här. Nu ville ni ju inte ha någon magi, men den är nästan oundviklig i D&D ändå, och i en Chronopiastyle-stad...well. (Kom ihåg att även saker som alkemi och »robotar« faller under magi.) Om en golemhantlangare eller dylikt önskas, är en höglevel Artificer (från Eberronboken) med en Shield Guardian kanhända en bra idé?

Om ingen av de idéerna faller i god jord, gör såhär nånting:
<ul type="square">
[*]Biffa upp Lärde Mannens Class Skill-antal till 15 valfria eller något; som standard i 3.0 har han 10 valfria, vilket är puny jämfört med Barden och Roguen. Begränsa möjligen valmöjligheterna så att den lärde inte blir en akrobatisk tumlarexpert-freak, om sådant känns fel.
[*]Dito Skillpoints. 10 eller 11 + INT-mod/level verkar vettigt, givet att Rogue har 9 + INT-mod, och det här rör sig om en direkt LÄRD typ.
[*]Sänk HD till 1d4/level.
[*]Ge Experten bardens Bardic Knowledge-förmåga — det spelar ingen roll hur många Knowledge Skills karln har; utan den här förmågan står han sig ändå slätt mot barden.
[*]Utdela efterhand särskilda förmågor relaterade till divination, som exempelvis Identify, användbara ett lämpligt antal gånger per dag.
[*]Gör en lista med passande bonusfeats och dela ut ett sådant var tredje level eller något, efter Fighterns exempel.
[*]Base Attack som trollkarlar; Will Save hög.
[*]Börja dyka upp i Vrålan igen, för jävulen.
[/list]

Något sådant. Skulle jag göra, i alla fall. Lite vek är han nog ändå, men du verkar ju ha en helfreakig grupp redan (Gestaltfigurer är redigt mycket bättre än andra), så...

/Feliath - the last point is vital

Nightowl

Champion
Ge Experten bardens Bardic Knowledge-förmåga — det spelar ingen roll hur många Knowledge Skills karln har; utan den här förmågan står han sig ändå slätt mot barden.

Utdela efterhand särskilda förmågor relaterade till divination, som exempelvis Identify, användbara ett lämpligt antal gånger per dag.

Gör en lista med passande bonusfeats och dela ut ett sådant var tredje level eller något, efter Fighterns exempel.
Det har ar sa bra rad att de fortjanar att upprepas!

Rogues ar sugiga for det ar trakigt att bara vara bra i skillz i D&D; det ar deras specialformagor som ar kul, och de ar mest installda pa att dansa runt och undvika att bli skadad och att sneakattacka folk. Man bor akta sig for att gora likadant med den larde mannen, sa han bor ha skoijga specialformagor.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Du måste berätta mer om kampanjen någon gång. Blaffestora städer är ju alltid trevligt, och kobolder som vill utöva rasrenhetsambitioner på drakarna var nog det häftigaste jag har hört idag. :gremgrin:

/Dimfrost

Tyr

Hero
En annan lösning vore att ge den lärde mannen någon golem eller liknande att styra över. Jag gissar att han då kommer fungera ungefär som en druid som summonar hjälpredor i striderna, så vi har tänkt på att utgå ifrån Druiden istället, men det känns inte riktigt lika nära till hands.
Låt honom få förmågan "skapa homunculus", som en motsvarighet till magikernas "summon familiar". När han kommer upp sig i nivåerna kan han dessutom lära sig att skapa diverse golems.

Jag var på väg att börja skapa en lärd man, men insåg att det nog blir bäst om ni gör det själva. Då blir det som ni vill ha det direkt. Men jag skulle nog ha utgått ifrån rogue om jag skulle skapa en lärd man. Då behöver man inte tänka på magi då man ska balansera fram och tillbaka, plus att det är en character class, till skillnad från Expert.

Ett par feats som kanske skulle passa: Lore, Greater Lore och True Lore (se loremaster i Dungeon Masters Guide). I likhet med fighters så skulle han kunna ha bonus feats, men dessa skulle kanske vara bonus Skill Focus istället.

Två feats jag spånade fram innan jag la ner:
Rationell - Den lärda mannen lägger till sin INT-mod till alla räddningsslag mot Illusioner.

Vetgirig - Färdigheter som tillhör gruppen cross-class kostar enbart 1 skill point per rank att höja (istället för 2). Färdighetstaket förblir detsamma dock.

Annars hade Feliath många fina idéer.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Lärd man = Magnus Seter

Låter som något Magnus Seter skulle kunna skriva en schysst Fenix-artikel om.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Will do :)

I fix. Har snackat med Dante om detta redan, så det dyker upp nån gång. Sen i framtiden. :gremlaugh:

M.