Rising
Vila i frid
Erm... Vi i vår kampanj kommer vara väldigt urbana, och mestadels kretsa kring den jätte-Chronopiastad som jag kommer hitta på själv. Nå, då vill vi gärna ha en Lärd Man à la DoD i gruppen, eftersom sådana dels är skitroliga att spela och dels får mycket att göra/många sätt att deltaga i gruppen när miljön är en stad.
Hur skall vi gå till väga?
Han skall alltså inte kunna någon magi, utan bara vara en smart gammal man med en massa nyttiga kunskapsfärdigheter.
Är det Generic Expert som gäller? Den är väl tänkt som en klass för rogueliknande karaktärer, men den låter rätt nära (även om Hit Dice borde vara lika låg som för magikerna)...
Äh, skall jag hitta på en egen klass? Vi kommer köra rätt oortodoxt ändå. De karaktärskoncept som i nuläget är mer eller mindre klara är bl.a. en psykotisk Avolakia (eller Insectile Mindflayer, vi är inte säkra) Soulknife från framtiden som fastnat i "vår" tid, en Tauric Thri-Kreen Psion med Giant Praying Mantis-kropp som känner sig kluven angående sin roll i Thri-Kreen-svärmen: Dels har han starka instinkter för att underordna sig svärmen, men han ser sig samtidigt som ett missfoster som inte hör hemma bland sina artfränder. En annan karaktär kommer nog att bli en Gestalt Sorcerer-Paladin of Tyranny Axiomatic Kobold, en kobolddrottning som menar att hennes axiomatiska perfektion en dag skall leda hennes folk till världsherravälde, och att deras utveckling kräver att de först rensar undan varje spår av koboldernas misslyckade, skissartade föregångare; drakarna.
Liksom, om inte reglerna stämmer med våra visioner så ändrar jag reglerna, men var tycker ni att jag skall börja om jag vill göra en DoD-style Lärd man?
/Rising
kan inget om hur D&D skall spelas -egentligen- men hela spelgruppen gillar den vision som vi har byggt kring spelet.
Hur skall vi gå till väga?
Han skall alltså inte kunna någon magi, utan bara vara en smart gammal man med en massa nyttiga kunskapsfärdigheter.
Är det Generic Expert som gäller? Den är väl tänkt som en klass för rogueliknande karaktärer, men den låter rätt nära (även om Hit Dice borde vara lika låg som för magikerna)...
Äh, skall jag hitta på en egen klass? Vi kommer köra rätt oortodoxt ändå. De karaktärskoncept som i nuläget är mer eller mindre klara är bl.a. en psykotisk Avolakia (eller Insectile Mindflayer, vi är inte säkra) Soulknife från framtiden som fastnat i "vår" tid, en Tauric Thri-Kreen Psion med Giant Praying Mantis-kropp som känner sig kluven angående sin roll i Thri-Kreen-svärmen: Dels har han starka instinkter för att underordna sig svärmen, men han ser sig samtidigt som ett missfoster som inte hör hemma bland sina artfränder. En annan karaktär kommer nog att bli en Gestalt Sorcerer-Paladin of Tyranny Axiomatic Kobold, en kobolddrottning som menar att hennes axiomatiska perfektion en dag skall leda hennes folk till världsherravälde, och att deras utveckling kräver att de först rensar undan varje spår av koboldernas misslyckade, skissartade föregångare; drakarna.
Liksom, om inte reglerna stämmer med våra visioner så ändrar jag reglerna, men var tycker ni att jag skall börja om jag vill göra en DoD-style Lärd man?
/Rising
kan inget om hur D&D skall spelas -egentligen- men hela spelgruppen gillar den vision som vi har byggt kring spelet.