Nekromanti Läsa inlägg med gula lappar?

Rising

Vila i frid
På en del forum (ja, jag har varit otrogen och besökt andra forum än Du, älskade wrnu, kan Du förlåta mig?) så kan man föra musen över inläggslänkarna, och så "hopp!" kommer det fram en sådan där gul lapp vid muspekaren som man i vanliga fall är van vid att få se när man stannar med muspekaren över en bild, för att få läsa dess ALT-text, men nu så får man istället läsa de första 255 tecknen (eller något, jag vet inte exakt) i inlägget. Rätt många inlägg behöver man alltså aldrig klicka på, för det räcker med att åka propeller med muspekaren över dem för att man ska kunna läsa dem i sin helhet.

Det är en rätt trevlig funktion. Jag är tyvärr för dum för att ens begripa hur det är gjort (vilket jag borde skämmas för, eftersom en rätt stor del av min inkomst baseras på webbproduktion), men det är egentligen inte det jag vill veta, utan;

- Går det att göra här på wrnu?
- Vad finns det för anledningar till att inte ha det så?

Om svaret på den andra frågan är bra så älskar jag Dig, kära forum, ännu mer.

/Riz
vars inlägg vanligtvis är så långa att ingen någonsin skulle ha haft någon användning av gula lappar för att läsa hans inlägg...

Staffan

Myrmidon
Rent tekniskt sett så borde det gå, men det äter antagligen upp gigantiska mängder resurser. I princip får du ha en fråga för varje inlägg i listan, där frågan hämtar den aktuella texten och PHP-koden sedan lägger in den som ALT-tag.

Med tanke på att man nu har stängt av inläggsräknarna på huvudsidan igen skulle jag nog säga att resurser till något sådant torde ha ganska låg prioritet.

En annan sak som kan nämnas är att de forum jag sett sådana funktioner på (snarare, det forum - ENWorld) använder platt visning, så man ser början på hela tråden snarare än början på varje inlägg. Det är ju viss skillnad på att skicka med början på 20-30 trådar än att skicka med början på 350+ inlägg (som på D&D-forumet).

Gardener

Champion
Nej, det blir inga nya frågor, det blir bara mer data att hämta och skicka till klienten för varje inlägg som visas i listan. Inte så fasligt. Däremot tycker jag det är rätt störande med en tooltip som dyker upp hela tiden bara för att man råkade lämna muspekaren över en länk eller stannade för länge innan man klickade. De kör med sånt system på www.threadsdev.com om ni vill prova det, själv har jag inget som helst intresse av att lägga in det men om ni vill ha det så är det inga problem att ordna.

Troberg

Sinister eater
Jag tycker att vi skippar det.

Det blir mer data, vilket innebär större last för serverns lina, det blir långsammare respons då listorna laddas. Dessutom måste man fortfarande klicka på dem för att markera dem som lästa.

Dålig ide. Stygg Rising. Fy! :gremgrin:

Rising

Vila i frid
"Dålig ide. Stygg Rising. Fy!"

'Kejrå.

Det vore rätt ballt om man hade det på [ANT]-inlägg bara. Typ, då skulle det ju verkligen finnas en möjlighet att skriva något kort utan att man behövde skämmas för att folk kanske blir irriterade när de får klicka på inlägg efter inlägg med småttisnonsens.

Det har funnits en hel del sådana trådar där du medverkat som snabbt korvat ut sig i långa förgreningar med små nonsensinlägg, och jag måste erkänna att de inte har varit sååå roliga att bläddra genom tråd för tråd (och ibland har strukturen på dessa trådar varit så komplex att man inte haft en chans att läsa dem med platt visning), så... tja, allt som skulle göra det enklare för mig att skumma igenom dessa trådar på jakt efter något vettigt att läsa... det vore en bonus i min bok.

/Riz

Feuflux

omjonasson.se
I vrålrutan får man en glad gul lapp som säger:
"Lappen uppsatt den Monday November 10th 2003. (5:29.15pm)"
om man råkar lämna muspekaren för länge nånstans.
Oftast vet man vilken dag inläggen postades, så de är rätt meningslösa (tiden står ju redan vid inlägget), men man får ju lite härlig svengelska att mysa över. :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Det vore rätt ballt om man hade det på [ANT]-inlägg bara. Typ, då skulle det ju verkligen finnas en möjlighet att skriva något kort utan att man behövde skämmas för att folk kanske blir irriterade när de får klicka på inlägg efter inlägg med småttisnonsens.
Det har funnits en hel del sådana trådar där du medverkat som snabbt korvat ut sig i långa förgreningar med små nonsensinlägg, och jag måste erkänna att de inte har varit sååå roliga att bläddra genom tråd för tråd (och ibland har strukturen på dessa trådar varit så komplex att man inte haft en chans att läsa dem med platt visning), så... tja, allt som skulle göra det enklare för mig att skumma igenom dessa trådar på jakt efter något vettigt att läsa... det vore en bonus i min bok.
Det skulle i så fall finnas en knapp för att markera hela tråden som läst, annars blir det jobbigt i alla fall.

Gardener

Champion
Visa den med platt visning. Blir iofs två klick, men ändå.

I nyare versioner av forumet finns det en funktion för att göra alla trådar i alla forum lästa, som man kan klicka på när man läst det man vill läsa.