Nekromanti Läsare av Essenser: Uppdaterad regelmotor

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hej,

Nu har jag tittat igenom alla era förslag och arbetat om motorn. Jag har också försökt bli mer pedagogisk. hela spelsystemet är nu ned trimmat till cirka 27 sidor.

Med "skapa karaktär" blir det 15 till. Då de andra raserna inkl yrken kommer in så ökar det ganska mycket.
Fordonsstriderna är 6 sidor och kaosenergin kommer kanske bli 6-8 sidor till (smått fantastiskt då man betänker att stridskapitlet för två versioner sig i sig självt var 276 sidor).

Kort sagt känns det inte som essenser längre ÄR essenser. Det är ett spel som saknar en del fluff. Vad jag ska göra med den insikten är oklart.

Här är fö lite kort vad som ändrats sen jag tagit del av era kommentarer och som inte syns i Regelmotordokumentet:

Grundförmågorna är endast tre: Fysisk, Social, Mental.

Stridserfarenhet stryks.

Looting: Spelaren får bestämma från början vad för slags föremål som hon kommer fästa sin uppmärksamhet kring att plocka på sig. Guld, skatter,m vapen, föremål som intresserar (en fetisch för broscher). Lite som Konflikthantering för att styra upp det här med att alla alltid tar allt.

Bärförmågan är löst på ett lite klurigt sätt vilket regelmotorn förklarar.

Förenklat bepansrings och skada för utrustningsregler.

Autoaktivering slopas. Uppskuren buk finns inte som skada, det är sår i magen.

Vad jag önskar nu är lika grym feed back som ni gav i karaktärsskapandet. Dokumentet ersätter allt som har med "pölen" och slaget att göra i det förra dokumentet. Mycket kommer ni känna igen men jag har strömlinjeformat det och klippt en hel del. Såga på, hylla, kör hårt. Det här är sista maratonpasset. Sen är det mer en fråga om speltest, att sätta ihop det bra, skapa en intressant värld, fixa illustratörer etc. Tack på förhand!!! Ni är bäst!

Länk till regelmotorn:
https://docs.google.com/document/d/1eT7PiRFvfLmy7_o5_sMYN7mh6sF_8zS9qP1fp1hI5AE/edit?hl=en_US