Nekromanti Läskigaste Call of Cthulhu-scenariot?

Nu när en svensk version av Call of Cthulhu kryper närmare (men fortfarande saknar ett delforum) så undrar jag om det är något klassiskt scenario (ej kampanj) som ni har spelat och tyckt ha fångat känslan av ett krypande skräckmysterium bäst? Jag har spanat in många actual play-sessioner och varit Keeper för det klassiska Edge of Darkness, om än en smula omarbetat och som ett introäventyr för en ensam spelare.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag kan inte påstå att jag varit med om något CoC scenario som jag överhuvudtaget har uppfattat läskigt. Spelar tex Masks of Nyarlathotep sedan många år och hittills känns det bara som pulp.

Däremot kan jag rekommendera Cthulhu Dark och miniäventyren som följer med spelet. Screams of the children och Doors beyond time är båda riktigt bra. Även läst Fairyland som verkar bra.

Läst The seventh circlre till ToC/Fear ifselt som nog kan bli rätt läskig.

En annan rekommendation är scenariokompendiet ”The things we leave behind”.

IcarusDream

Anti-populist
Första äventyret i Unseen Masters, The Wild Hunt är ett av de läskigaste skräckäventyr jag spelat, kombinationen skräck och tidspress fungerar riktigt bra.

Henke

IcarusDream;n325118 said:
Första äventyret i Unseen Masters, The Wild Hunt är ett av de läskigaste skräckäventyr jag spelat, kombinationen skräck och tidspress fungerar riktigt bra.
Intressant att du nämner den. Köpte den på rekommendation för några år sedan och läste då igenom samtliga äventyren i boken. Kan dock inte påminna mig om något som var speciellt läskigt vilket givetvis kan vara att jag glömt av, men jag skulle gärna vilja bli påmind. Vad är det du anser är läskigt i den?

IcarusDream

Anti-populist
Henke;n325150 said:
Intressant att du nämner den. Köpte den på rekommendation för några år sedan och läste då igenom samtliga äventyren i boken. Kan dock inte påminna mig om något som var speciellt läskigt vilket givetvis kan vara att jag glömt av, men jag skulle gärna vilja bli påmind. Vad är det du anser är läskigt i den?
Jag lever mig väldigt lätt in i spel, och hade en bra SL (och har själv spellett det framgångsrikt senare), jag tyckte det var en väldigt engagerande story och den här konstanta osäkerheten på vad som händer och vad som ligger bakom händelserna. Spänningen av att vara rejält orolig för om "tingesten" ska slå till igen och fler personer ska bli skadade/dödade. Sånt är fruktansvärt spännande.

Henke;n325092 said:
Jag kan inte påstå att jag varit med om något CoC scenario som jag överhuvudtaget har uppfattat läskigt. Spelar tex Masks of Nyarlathotep sedan många år och hittills känns det bara som pulp.

Däremot kan jag rekommendera Cthulhu Dark och miniäventyren som följer med spelet. Screams of the children och Doors beyond time är båda riktigt bra. Även läst Fairyland som verkar bra.

Läst The seventh circlre till ToC/Fear ifselt som nog kan bli rätt läskig.

En annan rekommendation är scenariokompendiet ”The things we leave behind”.
Ja, Masks och Horror on the...känns alla pulpiga. Det är därför jag söker scenarion. Jag tar ditt tips om The Things We Leave Behind.

IcarusDream;n325118 said:
Detta låter intressant. Ska spana in Unseen masters.:)

Henke

IcarusDream;n325190 said:
Jag lever mig väldigt lätt in i spel, och hade en bra SL (och har själv spellett det framgångsrikt senare), jag tyckte det var en väldigt engagerande story och den här konstanta osäkerheten på vad som händer och vad som ligger bakom händelserna. Spänningen av att vara rejält orolig för om "tingesten" ska slå till igen och fler personer ska bli skadade/dödade. Sånt är fruktansvärt spännande.
Menar verkligen inte att kritisera din åsikt om The Wild Hunt och hoppas inte det uppfattades så. Jag är medt nyfiken då jag aldrig fick någon speciellt läskig känsla vid genomläsningen. Köper dock obehaget i att aldrig riktigt veta när ”monstret” ska dyka upp.

Förövrigt känns det som Wild Hunt hade lämpat sig riktigt bra i KULT-setting.