Nekromanti Läsplatta/surfplatta/padda

Vimes

Sillkung
Hej

jag behöver en surfplatta/padda´(vad är den korrekta terminologin?). Jag förstår inte tillrcäkligft mycket för att ge mig ut i det här själv, ärligt talat. Så, hjälp?

Det jag behöver av min padda är - i viktigihetsordning:
1. Läsplattefunktion. Det ska fan vara som att läsa en pappersbok när jag läser PDF:er och e-böcker. Det här är viktigast, och den primära uppgiften. Är den inte bra ur läsbarhetssynpunkt är den inte bra, även om den gör övriga saker rätt.
2. Bra att skriva med. Jag har sett några paddor med tangentbord som tillbehör. Det såg intressant ut. Det ska gå att skriva med den. Och med skriva menar jag mer än att kladda några anteckningar.
3. Internet för surf. Hur funkar det förresten? Vad har man för abonemang, upplys mig.
5. Kamera. Behöver inte vara ett dugg bra. Dock vill jag kunna fota papper med den.
4. Spel och larv.

-

Skiten ska vara lätthanterligt också. Jag struntar fullständigt i om maskinen har massa begränsingar för en avancerad användare. Jag är inte en avancerad användare.

Och bra batteritid. Jag förde inte in det i prioriteringslistan ovan, men det är viktigt.

Vad ska jag skaffa?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vimes said:
1. Läsplattefunktion. Det ska fan vara som att läsa en pappersbok när jag läser PDF:er och e-böcker. Det här är viktigast, och den primära uppgiften. Är den inte bra ur läsbarhetssynpunkt är den inte bra, även om den gör övriga saker rätt.
Tyvärr utesluter detta i stort sett de andra punkterna. E-ink är det närmaste papper du kommer, men då faller iPad och GalaxyTab och alla de där bort, eftersom de har LCD-skärmar eller AMOLED (olika skärmteknik).

Vimes said:
2. Bra att skriva med. Jag har sett några paddor med tangentbord som tillbehör. Det såg intressant ut. Det ska gå att skriva med den. Och med skriva menar jag mer än att kladda några anteckningar.
3. Internet för surf. Hur funkar det förresten? Vad har man för abonemang, upplys mig.
5. Kamera. Behöver inte vara ett dugg bra. Dock vill jag kunna fota papper med den.
4. Spel och larv.
Om du känner att dessa punkter också är viktiga, och att de uppväger att du får närmaste pappersnivå på läsandet, så öppnas några alternativ, så som iPad och GalaxyTab.

Vimes said:
Skiten ska vara lätthanterligt också.
Jag har testat några Android-plattor och jag fattade inte vad jag skulle göra för att göra något. Det är troligen iOS-vana (iPad alltså), men även responstiden på de val jag gjorde var tafflig.

Så kvar blir i mitt tycke endast iPad.

Krank har nog mer att säga, han shoppade nyss en platta tror jag.

/Magnus

Arfert

Facit
Det låter som du behöver två plattor. De som är bra att läsa på är inte bra på resten och vice versa.

Läsplatta: en svartvit Kindle eller motsvarande.

Resten: Ipad2

Arfert

Facit
Jag köpte häromdan en android-telefon.. och den funkar väl ok. Men ALLT är lite, lite fulare eller krångligare än i iOS. Annars är det en karbonkopia i allt väsentligt. Antar att det är samma för plattor, samma OS.

Men gillar man att mecka och fixa själv så är Android förstaval. Men jag är ointresserad av sånt.

Vimes

Sillkung
Va fan, jag som trodde världen hade kommit någon vart... :gremmad:

Grejen är att jag har ett ganska stort behöv av att kunna läsa mycket text elektroniskt iom att jag via mina studier behöver läsa 200-300 sidor i veckan, och det mesta är tillgängligt (ibland bara tillgängligt) elektroniskt. Så jag får kolla på en Kindle tror jag.

Isf faller hela behovet av en padda tror jag.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vimes said:
Grejen är att jag har ett ganska stort behöv av att kunna läsa mycket text elektroniskt iom att jag via mina studier behöver läsa 200-300 sidor i veckan, och det mesta är tillgängligt (ibland bara tillgängligt) elektroniskt. Så jag får kolla på en Kindle tror jag.
Gå ner på nån Mac-butik och testa att läsa en PDF eller nått sånt på en iPad. Det är faktiskt inte alls illa.

Men jag har å andra sidan inte läst den mängd du har behov av att plöja ...

/M

Arfert

Facit
Jag plöjde båda böckerna till Dresden Files (plus en massa annat), funkade. Och ser dåligt, är fan gammal.

Men Digital Ink är det inte.

Gör som Magnus sa ovan, testa!

Genesis

Ni dés ni maître
Vimes said:
Observera att Kindle, efter vad jag förstått, suger på att visa PDF:er. Eller de kanske har bättrat sig? Annars är den mest bra för att hantera epub-dokument.

Vimes

Sillkung
Genesis said:
Vimes said:
Observera att Kindle, efter vad jag förstått, suger på att visa PDF:er. Eller de kanske har bättrat sig? Annars är den mest bra för att hantera epub-dokument.
Okej, det är en extremt stor nackdel i så fall, då PDF:er är min huvudsakliga spis.

Arfert

Facit
Genesis said:
Observera att Kindle, efter vad jag förstått, suger på att visa PDF:er.
Tror inte det stämmer numera. Däremot är epub ett bättre format för ren bokläsning,

Vimes

Sillkung
Kindle verkar extremt pickligt och jobbigt vad jag har läst mig till. I varje fall om man vill läsa något annat än det som finns i amazons butik (och det vill jag).

Dock verkar Iriver Story vara en bra läsplatta.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja...

Jag föredrar att läsa på skärm framför att läsa på papper (föredrar onstant bakgrundsljus framför variabelt omkringljus), så E-inkvarianterna tycker jag egentligen inte är så bra. Ska man läsa PDF:er så ser jag dessutom hellre färg än att det "känns som papper".

Jag upplever att min Androidplatta, en Nook Color (finns tyvärr inte att köpa i butik i sverige, men det finns moptsvarande/bättre) fungerar bra. Tunga PDF:er kan gå lite trögt, men jag har läst ett gäng rollspelsböcker på den.

Den känns lite trög i interfacet ibland, men det tror jag beror på hårdvara mer än att de är android - kör android på min mini-mediaplatta också, och där går det snabbt och känns minst lika responsivt som det gjorde på min iPod Touch.

Men; egentligen bryr jag mig mest om känslan när jag läser, och med rätt PDF-läsarapp tycker jag att min platta funkar asbra.

Skriva med funkar med de flesta; värt att tänka på är att det finns fler tredjepartstillverkade saker direkt för iPad, men att fler icke-specialbyggda saker funkar eller kan fås att funka med Android (vad jag vet).

Internet för surf: Noll koll, jag kör bara wifi.

Kamera: Noll koll. Min Nook Color har ingen, men det skulle inte göra ont att ha en. Det finns dock OCR-mjukvara till både Android och iOS, vad jag vet.

Spel och larv: Finns mer till iOS, men å andra sidan finns emulatorer och gamla lucasarts-spel (via ScumMVM) på Android.

Såatte... Om du hittar nån Androidplatta som passar dina behov, skrik till. Jag har börjat fundera på att avyttra min till förmån för nånting lite snabbare, gärna med längre batteritid också.

Men, din viktigaste punkt är svårbesvarad utan att veta vad du menar med "läsbarhet". Jag läser hellre böcker på nån av mina Androidapparater än "fysiskt", de rollspelsböcker jag äger som jag också har på PDF samlar i princip damm, utom som lite referensverk... Men om du måste ha "papperskänsla" så är det en läsplatta (Kindle och annat med E-ink) du ska ha.

(En iPad är alltså inte en läsplatta, utan en surfplatta)

Vimes

Sillkung
krank said:
Men, din viktigaste punkt är svårbesvarad utan att veta vad du menar med "läsbarhet". Jag läser hellre böcker på nån av mina Androidapparater än "fysiskt", de rollspelsböcker jag äger som jag också har på PDF samlar i princip damm, utom som lite referensverk... Men om du måste ha "papperskänsla" så är det en läsplatta (Kindle och annat med E-ink) du ska ha.
Såhär: Jag ska kunna läsa 100-150 sidor ren text på en dag utan att ha blödande torra ögon och dundrande migrän efteråt.

krank

Vimes said:
Såhär: Jag ska kunna läsa 100-150 sidor ren text på en dag utan att ha blödande torra ögon och dundrande migrän efteråt.
Vilket fortfarande beror på hur man funkar som person. Jag vet inte om jag kommer upp i 100-150 sidor, men jag har läst text på min iPod touch 4-5 timmar per dag tidigare, utan att ha några nämnvärda ögonproblem. Medan andra tycker att det är asjobbigt att läsa på både skärm eller annan bakbelyst yta.

Vimes

Sillkung
krank said:
Vilket fortfarande beror på hur man funkar som person. Jag vet inte om jag kommer upp i 100-150 sidor, men jag har läst text på min iPod touch 4-5 timmar per dag tidigare, utan att ha några nämnvärda ögonproblem. Medan andra tycker att det är asjobbigt att läsa på både skärm eller annan bakbelyst yta.
Alright, tack för utredningen. Det landar väl i att jag faktiskt får pröva att läsa på en iPad eller motsvarande padda. Eftersom det huvudsakligen är PDF:er det handlar om, är det också viktigt att ha en bra PDFläsare, vilket jag (av lite kringläsning) har förstått att de rena läsplattorna inte nödvändigtvis är så fantastiska på.

krank

Vimes said:
Alright, tack för utredningen. Det landar väl i att jag faktiskt får pröva att läsa på en iPad eller motsvarande padda. Eftersom det huvudsakligen är PDF:er det handlar om, är det också viktigt att ha en bra PDFläsare, vilket jag (av lite kringläsning) har förstått att de rena läsplattorna inte nödvändigtvis är så fantastiska på.
Stämmer bra. Till både iOS och Android finns det bra PDF-läsare; jag kan tipsa... lite senare kanske Fråga mig när det blir relevant =)

CapnZapp

Myrmidon
Tyvärr har världen inte kommit särskilt långt här.

Du måste välja mellan en bra e-läsare (med e-ink) ELLER en "tablet" (som kan allt en datorskärm kan).

Du kan inte få båda. (Nej, lita inte på dem som säger annorlunda.)

Jag har jämfört en kompis HTC Flyer, en 7" tablet med hans Cybook ebookreader.

Cybooken ÄR SOM PAPPER. Du kan läsa på stranden i solljus. Batteritiden är två veckor. Väger knappt någonting. Kasst interface och kan inget annat än att läsa böcker.

Flyern ÄR SKIT. Dvs kul grej med video, ljud, spel och massor med appar. MEN SKIT ATT LÄSA MED/PÅ. Suger batteri om den används. Klart tung i handen. Har själv en HTC telefon och tableten är en förstorad telefon. Ingen bokläsare.

Slutsats: De två användningsområdena kräver två pryttlar. Den ena är skräp på att göra den andres jobb, oavsett vad du hör i reklamen.

krank

CapnZapp said:
Du kan inte få båda. (Nej, lita inte på dem som säger annorlunda.)
Finns det de som säger att man både kan ha som papper och ha "allt som en datorskärm kan"?

Det finns däremot de som tycker att en "bra" skärm inte behöver vara som papper =)

CapnZapp said:
Cybooken ÄR SOM PAPPER. Du kan läsa på stranden i solljus. Batteritiden är två veckor. Väger knappt någonting.
Det finns tablets med bra display som funkar även i solljus. Jag har läst på min Nook Color en hel del under framför allt andra halvan av sommaren. Mycket på balkongen också. Funkar asbra.

CapnZapp said:
Flyern ÄR SKIT. Dvs kul grej med video, ljud, spel och massor med appar. MEN SKIT ATT LÄSA MED/PÅ. Suger batteri om den används. Klart tung i handen.
Låter som en dålig display. Köp en tablet med bra display istället; en med ordentlig bakbelysning, vettig ljusstyrka och så. Så slipper man vara beroende av ljuset omkring (man slipper papperseffekten) dessutom =)

Att det skulle behöva vara E-ink för att man ska kunna läsa är nonsens. Eller ja, det är högst subjektivt, hur man uppfattar och uppskattar att läsa på skärm. Hatar man att sitta framför datorn och får ont i ögonen av en vanlig LCD-skärm ska man nog passa sig för att skaffa en surfplatta. Om man däremot inte har några problem med det så funkar en surfplatta utmärkt att läsa på.

Simon

Swashbuckler
Vimes said:
krank said:
När du testar att läsa på ipad eller motsvarande, glöm inte att hitta ljusjusteringen så att du kan testa att sänka ljuset till vad som blir bekvämt (på ipad dubbelklickar man på knappen och sveper det där fältet som dyker upp åt höger för att hitta en genväg till ljusjusteringen, tex).

Jag läser rätt mycket, både jobb och rollspel, och föredrar min bakgrundsbelysta platta any day framför papper. Anpassar man ljuset så känner jag inte igen att det skulle vara mer utmattande, och i gengäld är jag inte beroende av yttre ljuskällor.

Men så har jag också läst mycket mycket på skärm sedan min första palm pilot för tio år sen, så det vore ju inte konstigt om det är till stor del en vanesak. Så, som sagts tidigare, det är väl bara att testa. Men kom som sagt ihåg sånt där som att man vänjer sig för en del och att man kan anpassa inställningarna vilket gör en del det också.

OK. Allt det här bra snacket har övertygat mig att skaffa en padda. Jag är ju numera Mackultist så det blir en iPad helt klart. Trots att det inte var jag som ställde frågorna så vill jag tacka för svaren. Nu blir det att spara pengar!