Varför ska jag ha en läsplatta?
Jag skaffade läsplatta för några olika anledningar:
- kunna läsa i sängen utan att behöva ha lampan tänd och störa fru/döttrar
- alla böcker tillgängligt utan att behöva beställa
- många böcker gratis (exv äldre klassiker) utan att behöva beställa via bibliotek
- för många böcker i hyllan
- slippa distraktioner från att läsa böcker på telefon eller dator
- skönare för ögonen än att läsa på telefon eller dator
oklart! jag var själv osäker, men mitt läsande har gått upp efter att jag köpte den.
Vilken läsplatta ska jag ha?
som alla andra säger jag "den som jag har är bäst!". Jag har en kobo libra h20. En grej med den är att den är vattentät. Inte en superviktig funktion för alla, men för mig är det guld att kunna läsa i badkaret.
spelar ingen roll. kobo har sin egen shop, men det är enkelt att köpa/konvertera böcker från andra ställen också. jag har köpt och konverterat från google (vilket förvisso kräver ett mellansteg via datorn) och laddat ned en massa böcker gratis från project gutenberg och litteraturbanken (gratis och helt öppna eböcker på engelska och svenska).
Går det på något sätt läsa e-böcker som lånas genom bibiloteket (dvs Libby som är göteborgs stadsbiblioteks app)?
kobo har någon sorts integration mot ett visst system för bibliotek. jag tror att mitt bibliotek inte stödjer det systemet, så jag har inte riktigt orkat bråka med det för att få det att fungera. vissa bibliotek i sverige stödjer det (exv malmö, om jag inte minns fel).
när jag funderar på det slår det mig att jag tror att jag kan få in lånade böcker från biblioteket via samma "omväg" som jag går för att få böcker inköpta från google till plattan. osäker.
Var köper man bäst e-böcker i epub format?
de billigaste jag hittat är kobo eller google books. kobo är ju skönt, för då går det att köpa direkt i plattan. köper jag via googel krävs en (väldigt kort) steg via datorn.
Är upplevelsen närmare papper än skärm?
ja, jag tycker det. skönare för ögonen med eink (som är tekniken många läsplattor använder).
Går det läsa in rollspels-pdfer?
det går att läsa PDF:er på plattan, men den är långsam och lite för liten för det. Vissa rollspels PDF-er tenderar, av någon anledning, att vara väldigt tunga att öppna (stora filer) och då kan det ta flera sekunder att bläddra en sida. inte så användbart, tyvärr..
min (kobo libra h20) har en skärm på 7 tum. Känns lagom, inte för liten, inte för stor och tung.
Borde jag ställa mig någon mer fråga?
vet ej
. en sak som är trevlig med plattan jag har är att "pocket" är integrerat automatiskt. Pocket är, om du inte känner till den, en app/plugin från mozilla som låter dig spara websidor och läsa dem senare (utan att behöva vara uppkopplad). jag kan alltså, exempelvis, klicka på "save to pocket" på en wikipediasida och då kommer den att poppa upp automatiskt i min läsplatta, formaterad för att vara läsbar och snabb att bläddra i (utan att jag då behöver gå via plattans slöa och sega webläsare för att få upp samma sida).
Enkelt att få tillgång till ett stort utbud svenska och engelska titlar
det tror jag att du har med nästan alla plattor.
Enkelt att läsa in epub-filer
på min platta finns det olika sätt att få in epub-filer:
- köp via kobos butik i plattan, på mobilen eller datorn. filen synkas automagiskt in på plattan.
- köp via annan butik. då behöver jag lägga in filen i ett program på datorn, och sedan synka genom att plugga in en USB-kabel mellan datorn och plattan.
- ladda in öppna epub-filer (från exv project gutenberg eller litteraturbanken). går att ladda ned direkt från webläsaren i plattan (men det är lite segt), eller ladda ned till en dator och kopiera över till plattan via USB-kabel. drag-drop, det behövs inte någon konvertering eller så. plattan poppar upp som en extern hårddisk.