- Varför ska jag ha en läsplatta?
Låt oss anta att din plan är att läsa e-böcker på den (låt bli annars).
Det finns en uppsättning rätt specifika fördelar:
- Evighetslång batteritid
- Mjukare för ögonen att läsa än på tablet, och mer naturligt ljus
- Funkar utmärkt i direkt solljus, vilket inte LCD gör
- Mycket svagare bakgrundsbelysning gör att man inte behöver oroa sig över att få mycket ljus i ögonen strax innan man ska lägga sig
Bryr man sig inte om dem ska man nöja sig med tablet.
Nackdelarna är:
- Monotasker - den är inte bra för något annat
- Svartvit
- Bara bra på eboksformat - till och med många PDF:er är inget vidare
Hur fan ska jag veta det!
Jag använder min, men mindre än jag trodde att jag skulle.
- Vilken läsplatta ska jag ha?
- Ska den ha en egen shop?
- Går det på något sätt läsa e-böcker som lånas genom bibiloteket (dvs Libby som är göteborgs stadsbiblioteks app)?
- Var köper man bäst e-böcker i epub format?
Jag säger Kobo, men det stora valet är om du vill vara i Amazons ekosystem eller ej. Vill du det ska du ha en Kindle, annars inte. Det är inte viktigt att den har en egen shop (även om det ofta finns i vilket fall). Bibliotekslån ska fungera, bäst jag vet. Epub-format säljs av alla som inte är Amazon, så det finns överallt, och public domain kan ofta hittas gratis.
- Är upplevelsen närmare papper än skärm?
- Går det läsa in rollspels-pdfer?
- Hur stor skärm?
- Borde jag ställa mig någon mer fråga?
Närmre papper, ja. PDF:er beror på - bättre läsare har bättre PDF-inläsning, men PDF:er funkar bäst när de är enkla och i svartvitt. Ju mer färger, nyanser och komplexitet, desto sämre. En del PDF:er buggar ut på min (jag kan inte läsa den utgåva av Pendragon jag har i PDF, till exempel - något går fel). Notera att vissa tillverkare - mest Pelgrane Press? - faktiskt skickar med alla tre formaten (PDF, ePud, Mobi).
Så stor som fortfarande passar i handen, skulle jag säga.
Bra batteritid och skärm med backlight känns viktigt. Men det tror jag alla har. I övrigt ska den vara funktionsduglig såklart. Några andra viktiga saker är:
- Enkelt att få tillgång till ett stort utbud svenska och engelska titlar
- Enkelt att läsa in epub-filer
- Inget hackande eller moddande för att klara kraven
Då ska du låta bli Kindle. Man kan få in ePub på Kindle, men inte utan hackande. Jag tycker också om de som har litet mer inställningar, som att kunna välja typsnitt, teckenstorlek, radavstånd och marginaler.