Jag antar att du frågar efter "Vad som kan göra ett äventyr svårt för SL att hantera"?
1 - Många bollar i luften
Om ett scenario har en mängd saker beskrivna som spelarna kan upptäcka.. Nu talar jag inte övergripande utan på en gång.. Ett äventyr till
Deadlands innehåller en liten by där alla invånare var beskrivna och där 20-30% av de alla hade små hemligheter.. Dessutom så fanns det mängder utav rykten i samhället.. Gissa om det var svårt att försöka sammanfatta och strukturera upp det äventyret.. Normalt så brukar jag sammanfatta ett skrivet äventyr på en halv eller en A4-sida, men om jag hade gjort det i detta äventyr korrekt, för att få med allt, så hade det nog krävt 2-3 sidor till.. Jag var tvungen att skippa ungefär hälften av det som stod och bara poängtera de ballare delarna, som vilka i byn som var svenskättlingar och sådant..
2 - Spelarna förväntas göra saker
Ett äventyr som är välskrivet, tar upp en massa aspekter men som förväntar att spelarna ska göra på ett visst sätt kan vagga en SL i en falsk säkerhet.. Det är oftast de äventyren som kan ställa en SL som mest.. Man tror att man vet allt och är förberedd men så gör spelarna något eller ställer en fråga som gör att man har noll aning om resultatet.. Ibland kan det bli såpass att man ibland måste ta en paus för att fundera..
3 - Massor av ny information
Om SL måste plugga in otroligt mycket information, som vilka seder och lagar det är i en stad för att scenariet ska fungera, eller om man, som SL, måste tvinga i
spelarna att lära sig en himla massa nya saker så får scenariot direkt stämpeln "Svårspelat™" av mig..
4 - Ge rätta intryck
Vissa saker kan man inte åstadkomma som spelledare.. Om det är viktigt för scenariot att en RP blir kär i en SLP eller att spelarna ska exempelvis bli skrämda och hålla sig borta från ett område så är det skitviktigt att SL får lämpliga verktyg för att kunna hantera det.. Annars kan allt faljera..
5 - Förlita sig på en sak
Något jag kom på när jag skrev punkten ovan och är egentligen samma sak, fast mer förekommande.. Ett scenario ska inte kräva att spelarna ska lösa Gåtan eller att de eller ett föremål de har ska befinna sig på en viss plats på en viss tidpunkt.. Det är ju urdumt och låser både SL som spelare..
Om man ändå vill ha det, så ha en backup-plan
om det inte skulle hända..
6 - Inte passar spelstilen
Givetvis.. Den uppenbaraste punkten.. Alla spelgrupper spelar inte på samma sätt.. Om jag måste ändra min spelledarstil eller, än värre, få hela min grupp att anta en ny rollspelarstil eller få de att "äventyra" på ett nytt sätt så kommer det kräva rätt mycket förarbete och arbete under spelomgången, enbart på att ställa om mig/spelarna..
Sedan finns det saker som "fel" stats, konstiga namn, felaktiga kartor eller geografi som kräver omarbetning, men det är egentligen inget svårt för SL.. Bara krävande..
Vad är då ett lätt scenario? Oj.. Svår fråga.. Jag antar det blir det när scenariomakaren har förmågan att förmedla sina tankar om sitt scenario till sin läsare, snarare än har välskriven information som tillhandahåller alla vinklar.. Scenarioförfattaren ska även kunna kittla fantasin hos den som ska spelleda allting, så att denne lätt kan sätta sig in i olika händelser och improvisera utifrån den givna mall SL:n har fått från scenariomakaren.. Jag har faktiskt haft lättare att spelleda ett scenario jag fått beskrivet för mig med kanske 200 ord, än ett scenario som jag läst och som varit på över 5000 ord, just för att det första gav mig friheten att kunna improvisera..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har skitsvårt att skriva scenarion (både för att han saknar förmågan att föra sig i skrift och förmågan att hitta på balla scenarion) men som har ett ihopskrivet
här