Nekromanti lättlärdhet.....

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Hej hej.

har suttit och funderat lite kring bakrundslaget lättlärd/självlärd.

tycker att man kanske borde ha en viss subventionering av erfarenhets poäng vid skapandet vilket skulla komma symbolisera att man faktiskt har lättare att lära sig färdigheten. och således bör ha ett något högre färdighets värde.

säg vad ni tycker och säg det mycket!!
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
tycker att man kanske borde ha en viss subventionering av erfarenhets poäng vid skapandet vilket skulla komma symbolisera att man faktiskt har lättare att lära sig färdigheten. och således bör ha ett något högre färdighets värde.
det låter rimligt om någon kum med ett fungerande regelförslag skulle jag nog använda det.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Well, bara för att man är lättlärd betyder inte att man måste vara intresserad av färdigheten.
Och det krävs ju i alla fall något av ett intresse för att man ska bry sig om den.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Regelförslag

Jag har en viss erfarenhet av lättlärda färdigheter i Eon/Neotech-systemet och har haft samma tankegångar som du har haft. Mina spelare i Neotech blev formligen överrösta av lättlärda färdigheter när deras genetiska modifieringar blommade ut vilket var till stor glädje för både spelare som rollpersoner :gremwink:

Jag pillade dock på ett regelförslag som jag aldrig kom att använda då det var anpassat till utdelandet av enheter istället för förbättringsslag (vilket var RPnas huvudsaklige medel att höja färdigheter med).


Regelförslag vid användandet av enheter för att höja färdigheter:
Höjning från 0 till 5 sker som vanligt
Höjning från 5 till 10 sker som vanligt
Höjning från 10 till 15 sker med följande modifierade metod. Man får höja två steg för en kostnad av 3 enheter istället för att ett steg två gånger för 2 enheter vardera. Vill man höja ett udda antal steg (t.ex. från 10 till 15) så får man betala som normalt för det sista steget.
Höjning från 16 - 20 kostar 6 enheter per steg istället för åtta.
Höjning från 20 och uppåt kostar 15 enheter per steg istället för 20.

Alltså, så fort man höjer över 10 så gör man det till 75% av kostnaden undantaget när man köper enstaka steg i skalan 10 till 15.


Vad tycks?


/Naug, ger regelförslag
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Motförslag

Hejsan hoppsan!

Jag skulle nog gå steget längre än GTNaug och helt enkelt halvera EP-kostnaden när man ska köpa upp den lättlärda färdigheten. Överblivna bråkdelar av poäng trunkeras enligt gängse Eon-standard, men ofta kan man ju använda dessa för att köpa roliga specialiseringar istället.

Enligt min erfarenhet är det mest slöseri med EP att köpa över FV 15 när man gör en ny RP. En halvering av kostnaden från 8 till 4 per poäng över 15 gör detta attraktivt för spelare med lite EP över. Särskilt kul är det om man annars har en misslyckad karriär - här finns då en chans att ändå kunna få en eller ett fåtal färdigheter med FV 15 utan att behöva vara urusel på allt annat.

En restriktion som kan vara vettig att köra med är dock att slopa regeln på s. 42 i grundboken, där det står att färdigheter som är lättlärda automatiskt får grundchans 5 om grundchans annars saknas. Med den föreslagna regelmodden kostar det ju bara 1 EP att köpa grundchans och det ska man väl ha råd med, tycker jag.


/Rax, reglerar :gremsmirk:
 

Xenon

Veteran
Joined
2 Dec 2003
Messages
64
Location
Halmstad
Well, bara för att man är lättlärd betyder inte att man måste vara intresserad av färdigheten.
Och det krävs ju i alla fall något av ett intresse för att man ska bry sig om den.
tja men vad som hör till saken är om du har lätt för något resulterar det oftast i att du tycker et är roligt/intresant.
och det är ju faktiskt så att om du har lätt för det så kommer du antagligen ha en hyfsad kunskap i det eller?
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Men en bondpojke som har språköra, och skulle lära sig språk hur fort som helst, men inte gör det, för han arbetar istället?
Nej, det kan ju också hända att man aldrig får chansen att inse att man har lätt för någonting.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Knepigt och konstigt...

För en gångs skull så håller jag och The_Gorger med varandra.
Ta kostnad 1 för att köpa baschans och halvera kostnaden för 6-10... två steg kostar 1. (En lättlärd färdighet borde man ha lite skills i helt enkelt, den kommer ju naturligt) Vill man köpa till 10 kostar det 3 (2*1+1*1).
Vill man köpa till 11 kostar det 4 (2*1(6-9)+1*1(9-10)+1*1(10-11)) Efter detta kostar 11-15 ett per steg. Över 15 blir det svårare att tillgodogöra sig den lättlärdheten så 6/steg låter bra...
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Men det är ju helt enkelt något som är en karaktärsfråga. Däremot så tycker jag att det skall finnas regelsystem som säger att "om du har en lättlärd färdighet kostar det så och så mycket för dig att lära dig den"...
är fallet så att man inte vet att en färdighet är lättlärd är kanske för två anledningar:
1. Ens läromästare är så fruktansvärt bra på den färdigheten och denna är den enda man kan jämföra med. Därför vet man inte att man lyckas lära sig dubbelt av vad andra lär sig på samma tid (typ som Arn i klostret när han lär sig svärdsfäktning)
2. Att man inte kommit i kontakt med språk i allmänhet (spinner vidare på Railin av Zolods tankar), och därför vet man inte om detta. (Något för SL att spela på kanske?)
 
Top