Nekromanti Lättviktigt kampanjäventyrsspel sökes

Basho

Veteran
Jag söker ett enkelt och lättviktigt rollspel.
  • Lämpar sig för äventyr, mysterier, intriger och längre kampanjer.
  • Minimalt med obligatoriska tabeller.
  • En typ av egenskaper. Inte t ex grundegenskaper och färdigheter eller attributes och abilities. Kanske 15 till 30 fördefinierade egenskaper alternativt endast exempel och spelarna hittar på sina egna egenskaper.
  • Låg skala på RPnas egenskapsvärden, t ex styrka 4 och inte styrka 27.
  • RPna kan förbättras efterhand t ex med erfarenhetspoäng. Inga levels.
  • Snabb strid med ett eller fåtal tärningsslag. Inte initiativslag, anfall, försvar och skadeslag. Inga långa vapen-, rustnings- och träfftabeller.
  • En typ av tärning, t ex t6 (flera av samma sort går bra).
  • Om det finns yrken, raser eller klasser så utan regelmässiga begränsningar och mer som förslag (som jag tolkar att Symbaroum tangerar).
  • Gärna en öppen och fri värld/setting som inte kräver att hela världen läses in innan spel. Jag vill kunna plocka godbitar efterhand. Som ett smörgåsbord.
  • Gärna fantasy. Dock inget krav.
Tips emottages tacksamt!

Rangertheman

Myrmidon
Ja Symbaroum tangerar på mer än ett sätt. Om man vill går det utmärkt att bara spela med karaktärsdragen och skippa förmågorna. T20 används då för allt utom skador/skydd. Eftersom spelarna slår alla slag blir det inte särskilt mycket tärningsrullande i strid. De tre delar av Törnetronenkampanjen som är släppta plus alla kortare äventyr ger en rejäl verktygslåda att ösa ur. Del 4 ger ytterligare mer info om Davokar. Eller så kan man köra med Fate-regler och verkligen få ner tärningsmängden till en sort.

Caligo

Swashbuckler
Questcore fixar allt utom att det finns grundegenskaper (stark, tålig etc), färdigheter (vapen, smyga etc) och förmågor (vingar, fireball etc).

Rickard

Urverk speldesign
Låter som Höstdimma kan vara något för dig. 1700-tals postapoc.

Annars passar Unknown Armies in bra på din beskrivning. Dock urban fantasy och rätt annorlunda fraktioner.

Khan

Kondottiär
Hjältarnas Tid! Det enda som inte stämmer in är att det kräver både T6+T100, dvs inte bara en enda sorts tärning.

ceruleanfive

Bläckfisk
Asch att jag inte är färdig med Vindsjäl än. Nästan full pott, med undantaget att det är en ganska specifik och alternativ värld, som i det avseendet inte gör den helt fri att slänga in vad som helst i.

McAber

Varulv
Jag sägar som vanligt Savage Worlds.
Fem grundegeskaper, skala T4, T6, T8, T10, T12
Breda och inte så många skills. Skala T4, T6, T8, T10, T12
Kan köra fantasy direkt från grundboken (10 dollars för PDF). Dessutom finns en massa olika settings om man inte vill köra generisk fantasy.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag tänker någon slags FATE Core. Oktoberlandet eller Svavelvinter RPG?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Rangertheman;n329427 said:
Eller så kan man köra med Fate-regler och verkligen få ner tärningsmängden till en sort.
Missade detta i ditt inlägg. Ditt "Fate of Ambria" känns ju väldigt passande?

Basho

Veteran
Tack för alla guldkorn! Jag ska kolla upp alla nämnda spel kanske återkommer jag med reflektioner.

Jag har läst Symbaroum Quick Guide. Att spela endast med de 8 attributen (som jag antar är samma sak som karaktärsdragen?) och skippa förmågorna tror jag blir lite för platt för mig. Reglerna verkar ha mer fokus på detaljerad strid än jag är ute efter. Så jag tror Symbaroums regler går bort för mig. Däremot kan världen/setting vara intressant!

Fate ska jag ta en titt på igen. Fate/fudge dice verkar bra!

QuestCore (och Svensk utgåva) verkar lovande. Jag ska titta mer på det och kanske finns det åtminstone delar av det jag vill använda.

Någon som kan ge eller länka en beskrivning av Höstdimmas system?

Trevligt material till Hjältarnas Tid! Var läser jag för att få en uppfattning om systemet?

Jag ser fram emot Vindsjäl! Har du teasers att ge?

Henke;n329462 said:
Missade detta i ditt inlägg. Ditt "Fate of Ambria" känns ju väldigt passande?
Vad är Fate of Ambria?

Tipsa gärna vidare även med spel som redan är nämnda i tråden och skriv varför ni tror att det passar!

Rangertheman

Myrmidon
Basho;n329486 said:
Vad är Fate of Ambria?
Ett "hack" som jag gjort som använder settingen från Symbaroum och i stort sett regelsystemet från Fate Core och Fate Accelerated.

Staffan

Myrmidon
Basho;n329486 said:
Trevligt material till Hjältarnas Tid! Var läser jag för att få en uppfattning om systemet?
Här finns ett par demopaket att ladda ner.

Det matchar inte riktigt din kravlista, men kommer ganska nära.
  • Spelet har både färdigheter och förmågor (samt besvärjelser för magiker). I grundreglerna har de flesta dock bara två förmågor, en från sitt folkslag och en från sitt värv. Expanderar man med reglerna från Hjältarnas Väg så kan man i spel skaffa sig fler förmågor.
  • Färdigheterna är på en procentskala.
  • Strid använder både initiativ (en gång per strid, inte per runda), anfallsslag, försvarsslag, skadeslag, och rustningsslag. Men det går snabbare än i t ex gamla Drakar och Demoner då motsatta slag använder så kallade "Pendragonslag", alltså att den som slår högst men under sitt värde lyckas. Det minskar risken att två kämpar står och vevar mot varandra och parerar i evighet.
  • Två sorters tärningar, T100 och T6. Eventuellt används T10 någonstans på egen hand också, men jag tror inte det - i så fall är det inte för något spelmekaniskt, utan av typen "där finns 2T10 silvermynt".
  • Spelet har både folkslag (raser) och värv (yrken), men de genererar främst ingångsvärden till resten av systemet. Det finns hyggliga möjligheter att skaffa sig i alla fall någon färdighet utanför de som normalt tillhör värvet. Den främsta effekten på sikt av ens värv är att man får en förmåga från det, oftast får man välja en av tre förmågor.