Nekromanti Läxa i skolan

Jag har fått som läxa att skriva en novell. Den får handla om precis vad som helst så jag tänkte skriva den i klassisk Eon-anda. Den ska bara vara ett par sidor så det tar lite för mycket plats att skriva någonting som är över hela mundana. Därför tänkte jag fokusera mig på något roligt ställe. Någon som har någon idé?

Mvh Victor Palm

I'll be back

Mouja

Hero
Tja... själv skulle jag skrivt om Damarien och om Helmslakten ... kanske om någon forskare som snubblar över någonting som han inte borde och hamnar i trubbel med någon slags kult som vill återuppväcka Helm gastarna och sprida kaos över Mundana....nu börjar det låta som en av mina rollpersoner här.... jaja, det är i alla fall vad jag hade skrivit om

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Vad har du för lärare? Det kan inte tänkas att en gammal grå, tråkig svenskalärare vill ha nån köttig zombienovell (Helmslakten), exempelvis.

Känn din lärare, känn ditt betyg /images/icons/wink.gif - för det är väl det skolan handlar om, att fiska betyg? Precis som politiken, lova, fjäska, ljuga och få saker att låta så bra som möjligt, = fiska röster. Så gör jag, och jag har hyfsade betyg.

Det hade varit lättare att hjälpa dig om man visste vilken "nivå" det var på, d.v.s. vilken klass du går i.

Men skriv om något som (du tycker) är kul och samtidigt tillfredsställer din lärare, då har du nog chans för högst betyg. (så brukar jag tänka i alla fall)

Få se... Jag prata med en kille som gjort det här. Fast han fuskade förståss... Lämnade in inledningsstoryn från reglboken....

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Lämnade in inledningsstoryn från reglboken...."

Vilken bra idé! /images/icons/laugh.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Ja /images/icons/wink.gif, fast så får man ju inte göra... i längden är det nog smartare att skriva om något som du själv tycker är kul. Så lär du dig nåt också!

Azdeus

Veteran
Eller gör som jag. Var den du är fjäskar inte men arbetar som man skall på lektionerna och gör alla läxor. Jag hade rätt bra betyg när jag gick från högstadiet, hade dock ett IG i Idrott men va faan.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Läxa i skolan [OT]

[Off-Topic]

Men om du hade fjäskat så hade du haft högre betyg /images/icons/wink.gif. Trust me, jag går tredje året nu så jag borde veta. Hur skulle jag annars kunna få 16 i medelbetyg? /images/icons/wink.gif

DAKRilla

Hero
Re: Läxa i skolan [OT]

16 i medelbetyg? Har vi samma betygsskala?
IG = 0, G = 10, VG = 15, MVG = 20 (tror att detta ska multipliceras med det antal poäng som kursen är "värd")? Om vi har det, hur fasiken kommer man fram till det där värdet då?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Hur man räknar fram ett medelvärde [OT]

[Off-Topic]

Jo, för att man har ett gäng VG värda 15, ett gäng MVG värda 20 som höjer medelvärdet, samt några G värda 10 som drar ned medelvärdet. (i min värd är G och IG samma sak, VG är värt ungefär G och MVG- står både för VG och MVG står för MVG, men det är en annan sak...)

Så om någon har 9 MVG, 7 VG och 3 G, så har denna person ett medelvärde på 15,526316 (addera alla tal och dividera summan på antalet tal som du adderadde, i detta fall (9 · 20 + 7 · 15 + 3 · 10) / 19 = ~15,5.

Jag har ingen aning om hur man multiplicerar det med hur mycket kursen är värd, men jag räknade på ett ungefär (och är väldigt glad för MVG i företagsekonomi B på 150 poäng och VG i A-kursen värd bara 50 poäng /images/icons/laugh.gif). Så jag räknade bara på rena betyg.

Eller så missförstod jag en eventuell sarkasm betydande att jag är skitkorkad och omöjligt kan nå upp till 16, men jag kanske bara är paranoid...

DAKRilla

Hero
Re: Hur man räknar fram ett medelvärde [OT]

Du missförstog inte. Tack! (Var dock så logiskt att jag fan känner mej riktigt dum)

Angående om man ska multiplicera in kursens poängen eller inte har jag egentligen ingen aning om. Jag är dock rätt så säker på att jag hörde det i samband med någon form av metod för att räkna ut ett snitt eller åtminstone ett jämförelsevärde. Men jag är inte riktigt säker.

Arvid

Warrior

"Jag har ingen aning om hur man multiplicerar det med hur mycket kursen är värd, men jag räknade på ett ungefär (och är väldigt glad för MVG i företagsekonomi B på 150 poäng och VG i A-kursen värd bara 50 poäng ). Så jag räknade bara på rena betyg."

Om du har VG i en 100 poängskurs multiplicerar du 15 med 100 = 1500p. MVG i en 50poängskurs ger det alltså 20 gånger 50 = 1000p.
Man gör på samma sätt med alla ämnen och dividerar sedan med totala antalet poäng (tror det är 7500) och så får du ditt medelbetyg.

Ännu mera OT:
Rolig kuriosa är att poäng inte är samma sak som skoltimmar. Naturare och samhällare har minst skoltimmar av alla, teknikare har t.ex. mycket mer.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

"Du missförstog inte. Tack! (Var dock så logiskt att jag fan känner mej riktigt dum)"

Varsågod. Jag har gjort och sagt dummare saker (även här), så oroa dig inte - det är mig man hånar i första hand /images/icons/wink.gif.

Det där med kursens poäng låter inte bra. Tänk om de räknar timmarna man har varit där i betyget? För är det inte så att 1 poäng = 1 timme?

*svettas floder och tänker på min frånvaro*

*ser betyget sjunka från 16 till 9*

Fast det låter ju logiskt om kursens poäng påverkar betyget i alla fall, vad vore det annars för vits med att ha olika antal poäng på olika kurser? (och kom inte och säg att man är i skolan för något annat än betyget /images/icons/wink.gif)

Kan tänka mig något i stil med att man tar kursens poäng och multiplicerar den med betygsvärdet, exempelvis 150 · 20 för en 150-poängskurs som man har MVG i, och sedan lägger ihop alla betyg + poäng och sedan dividerar det man får fram med antalet poäng man har läst totalt. Då får man typ "mer" betyg om man har bra betyg i "stora" kurser, och lägre betyg om man har dåligt betyg i stora kurser och bra betyg i små kurser. Eller nåt. Äh, nu fattar jag ingenting längre.

Ska fråga en lärare imorgon, skicka mig ett mess om du bryr dig om hur det funkar och inte orkar fråga själv så förtäljer jag vad läraren eventuellt svarar, för att inte skriva allt för mycket om den hemska (och för att inte tala om onda) skolan på detta Eon-forum /images/icons/smile.gif.

Kunskap = Makt

Makt = Korruption

Plugga hårt, bli ond.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Tack för upplysningen! /images/icons/smile.gif Tänkte gå och fråga en lärare imorgon men nu slipper jag prata med dem mer än nödvändigt.

Vet du hur man gör med frånvaro förresten? Räknar man betyget efter poäng eller timmars närvaro?

Fasen, jag är ju yngst här verkar det som....

Och mitt genomsnitt ligger på 15 i högstadiet.....