Nekromanti Långkörare?

Mutanten

Hero
Läste om skitig realism i Western i en annan tråd. Det slog mig hur roligt jag tycker att det är med rollspel som har en levande produktlinje. Tex Mutant och Western. Särskilt Western. De har utvecklat spelet (till och från?) i 25 år nu! Western är rollspelssveriges svar på TV-serien Dallas. Det tar aldrig slut.

Vad har vi mer för långkörare bland svenska rollspel?

Drakar och Demoner?
Mutant UA (för Äventyrsspels Mutant var väl ingen långkörare?)

Mutanten

Hero
Rymdhamster;n69967 said:
Det är väl inte MUA heller? Det är ju nedlagt nu.
Ja. Men det var en svensk långkörare tycker jag. Jag vet inte om jag tycker att Äventyrsspels Mutant var det för det kom trots allt ut ganska få saker till det under åren om man inte räknar med Nya Mutant och Mutant Chronicles som jag tycker är andra spel än gamla Mutant.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n69975 said:
Ja. Men det var en svensk långkörare tycker jag. Jag vet inte om jag tycker att Äventyrsspels Mutant var det för det kom trots allt ut ganska få saker till det under åren om man inte räknar med Nya Mutant och Mutant Chronicles som jag tycker är andra spel än gamla Mutant.
Ah, de måste inte vara igång längre för att kvala in. Ja då får väl MUA ta sin värdiga plats på listan. Jag skulle nog kanske hävda att det kom ganska så mycket även till Äventyrsspels mutant dock.

Drakar och Demoner borde väl definitivt kvala in på listan?

kloptok

Pensionerad astrolog
Vad är kriteriet för att ett rollspel ska anses vara "levande"? Att det ges ut produkter som säljs i handeln?

Den största, och kanske egentligen enda, långköraren som fortfarande är levande i den bemärkelsen är nog Eon.

Drakar och Demoner ställer jag mig tveksam till. Möjligen kan Trudvang börja på att räknas som en långkörare med sina ungefär femton år på nacken. Men steget mellan Chronopia och/eller Ereb Altor till Trudvang tycker jag är för stort för att det ska kunna räknas ihop i det här avseendet. Ereb Altor har det väl inte getts ut någon produkt till på åtminstone tjugo år (om man inte räknar med Chronopia)?

MUA kan inte kallas för en långkörare, Järnringen höll väl liv i det i sju-åtta år (?) innan de lade ner?

Räcker det med att ett rollspel spelas för att det ska vara "levande"? I så fall är det någon gammal DoD-variant som är den äldsta långköraren, folk sitter ju fortfarande i stugorna och spelar på gamla och nya kampanjer vad jag förstår.

Mutanten

Hero
Vad är kriteriet för att ett rollspel ska anses vara "levande"? Att det ges ut produkter som säljs i handeln?
Jag har ingen exakt definition för "levande" men jag menar rollspel som spelutvecklarna har utkommit med nya saker till under lång tid. Att spelgrupper har spelat spelet räknar jag inte som långkörare i det här sammanhanget.

Räcker det med att ett rollspel spelas för att det ska vara "levande"?
Nej. Inte i min värld.

MUA kan inte kallas för en långkörare, Järnringen höll väl liv i det i sju-åtta år (?) innan de lade ner?
Jag tycker det kvalar in som långkörare. 7-8 är inte så illa tycker jag. Dessutom var de väldigt produktiva. Produktiviteten och tiden tycker jag gör att MUA platsar som en långkörare.

Drakar och Demoner ställer jag mig tveksam till.
Jag håller med dig av samma anledningar som du angav. Det räcker inte att namnet lever vidare. Det ska vara samma spel. Därför är tex inte gamla Mutant och Mutant Chronicles två delar av samma långkörare.

Mundo

Myrmidon
Eon och Western också och en lite mindre känd variant måste vara En Gardé?
Första utgåvan kom på sent 80-tal och de släppte En Garde III 2010.

Mutanten

Hero
Mundo;n70068 said:
Eon och Western också och en lite mindre känd variant måste vara En Gardé?
Första utgåvan kom på sent 80-tal och de släppte En Garde III 2010.
Men har det kommit ut äventyr eller supplement till En Garde under åren då? Jag känner bara till ursprungliga En Garde och något enstaka äventyr till det.

Mundo

Myrmidon
Mutanten;n70073 said:
Men har det kommit ut äventyr eller supplement till En Garde under åren då? Jag känner bara till ursprungliga En Garde och något enstaka äventyr till det.
Jo det är iofs sant. Det har släppts lite supplement till En Garde III och de håller på med det där brädspelet också, men det kanske inte räknas...

Mutanten

Hero
Mundo;n70078 said:
Jo det är iofs sant. Det har släppts lite supplement till En Garde III och de håller på med det där brädspelet också, men det kanske inte räknas...
En Garde kanske hör hemma bland långkörarna. Det trodde jag inte. En Garde I kom och försvann under tiden jag spelade rollspel. Jag har inte haft en tanke på att det har funnits ett En Garde II och III under mitt långa rollspelsuppehåll.