Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Jag har funderat en del över hur man får drama och spänning i långsamma förlopp.
Oftast så bygger man dramatiken på snabba förlopp, strid, biljakter, akut risk av något slag. Vad som är en större utmaning är den långsamma dramatiken. Exempel:
-Spelarna är i öknen. Någon närmar sig på långt håll. De kan inte se vem. Vän eller fiende?
-Skeppsbrutna utan vatten och mat. Hungern växer.
-De måste söka skydd i skyddsrum och sitter där i timtal medan bomberna faller utanför.
Denna typ av dramatik är väldigt svår att få fram i spelet. I exempel ovan skulle genomsnittspelargruppen reagera med "Vi väntar och ser vad som händer".
Är det över huvud taget möjligt att spela en kampanj baserad på denna långsamma dramatik? Har någon konkreta tips på hur man kan bygga upp en sådan krypande obehagskänsla?
Min ide (som är ganska så obearbetad än så länge) är att låta spelarna spela vanligt folk under en ockupation (tex tysk ockupation under WW2 eller palestinier under israelisk ockupation idag). Spelarna skulle alltså inte vara stridande eller motståndsrörelse (i alla fall inte från början) utan vanligt folk vars problem består i att skaffa mat för dagen, söka skydd när det är strider, undvika att "försvinna" som misstänkta moståndsrörelsemedlemmar, hoppas att deras värdesaker inte blir plundrade, skaffa medicin till sina barn, försöka fira högtider trots elendet och allmänt undvika att hamna i vägen för stridigheterna. Man kan sätta dem i svåra situationer (exempelvis att goda vänner "försvinner" och man måste avgöra om man ska ta hand om deras barn fast man inte har mat åt sina egna).
Jag vill helt enkelt göra ett spel som hyllar de små hjältarna, de som försöker överleva en svår situation med sin mänsklighet i behåll. De som hjälper sina medmänniskor, stöttar de som förlorat nära osv.
Även om spelarna skulle bli inblandade i någon form av motstånd så skulle det troligen inte vara väpnat. Det skulle snarare vara att sprida flygblad, eller som Barney Hughes (som körde sin brödbil varje dag med bröd till irländarna under Thatcher-väldets värsta dagar, oavsett vägspärrar eller skottlossning) eller att försöka hålla fungerande sjukvård och skolor trotsa att den ockuperande makten lägger beslag på alla läkemedel och motsätter sig försöken.
Vid närmare eftertanke skulle jag nog inte lägga det i tysk-ockuperat europa. Misstänker att skuren av 'Allo 'allo-klicheer skulle döda stämningen rätt fort. Risken finns i och för sig i andra sammanhang också ("Oh no, it's Herr Schlomo of the Mossad!"), men den är mindre.
Men problemet är fortfarande: hur fixar man stämningen? Spelarna kommer troligen på traditionellt rollspelsmaner att vilja kapa ett militärförråd och storma fiendens högkvarter all guns blazing. Är det över huvud taget möjligt?
Oftast så bygger man dramatiken på snabba förlopp, strid, biljakter, akut risk av något slag. Vad som är en större utmaning är den långsamma dramatiken. Exempel:
-Spelarna är i öknen. Någon närmar sig på långt håll. De kan inte se vem. Vän eller fiende?
-Skeppsbrutna utan vatten och mat. Hungern växer.
-De måste söka skydd i skyddsrum och sitter där i timtal medan bomberna faller utanför.
Denna typ av dramatik är väldigt svår att få fram i spelet. I exempel ovan skulle genomsnittspelargruppen reagera med "Vi väntar och ser vad som händer".
Är det över huvud taget möjligt att spela en kampanj baserad på denna långsamma dramatik? Har någon konkreta tips på hur man kan bygga upp en sådan krypande obehagskänsla?
Min ide (som är ganska så obearbetad än så länge) är att låta spelarna spela vanligt folk under en ockupation (tex tysk ockupation under WW2 eller palestinier under israelisk ockupation idag). Spelarna skulle alltså inte vara stridande eller motståndsrörelse (i alla fall inte från början) utan vanligt folk vars problem består i att skaffa mat för dagen, söka skydd när det är strider, undvika att "försvinna" som misstänkta moståndsrörelsemedlemmar, hoppas att deras värdesaker inte blir plundrade, skaffa medicin till sina barn, försöka fira högtider trots elendet och allmänt undvika att hamna i vägen för stridigheterna. Man kan sätta dem i svåra situationer (exempelvis att goda vänner "försvinner" och man måste avgöra om man ska ta hand om deras barn fast man inte har mat åt sina egna).
Jag vill helt enkelt göra ett spel som hyllar de små hjältarna, de som försöker överleva en svår situation med sin mänsklighet i behåll. De som hjälper sina medmänniskor, stöttar de som förlorat nära osv.
Även om spelarna skulle bli inblandade i någon form av motstånd så skulle det troligen inte vara väpnat. Det skulle snarare vara att sprida flygblad, eller som Barney Hughes (som körde sin brödbil varje dag med bröd till irländarna under Thatcher-väldets värsta dagar, oavsett vägspärrar eller skottlossning) eller att försöka hålla fungerande sjukvård och skolor trotsa att den ockuperande makten lägger beslag på alla läkemedel och motsätter sig försöken.
Vid närmare eftertanke skulle jag nog inte lägga det i tysk-ockuperat europa. Misstänker att skuren av 'Allo 'allo-klicheer skulle döda stämningen rätt fort. Risken finns i och för sig i andra sammanhang också ("Oh no, it's Herr Schlomo of the Mossad!"), men den är mindre.
Men problemet är fortfarande: hur fixar man stämningen? Spelarna kommer troligen på traditionellt rollspelsmaner att vilja kapa ett militärförråd och storma fiendens högkvarter all guns blazing. Är det över huvud taget möjligt?