Nekromanti Låt den rätte komma in (länk)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Synd bara att den handlar om barn; annars hade jag kunnat se den.

Genesis

Ni dés ni maître
Huga, ja. Skräckfilm är i grund oftast ganska fjamsigt. Skräckfilm på svenska kan jag omöjligen tro är bra, på grund av de associationer jag har med svenska språket. Skräckfilm på svenska med barnskådisar ... Jag tror att jag skulle fnissa mig igenom halva filmen och sova igenom den andra halvan.

Marukusu

Hero
Regi: Tomas Alfredson??

För det första är jag skeptisk till att man kommer att leva upp till boken som helt klart satte sina spår...

För det andra... Tomas Alfredson som regissör? Är det verkligen rätt man till en rysare (eller rättare sagt: en bra rysare?)?

För det tredje: svensk film. Kommentarer är överflödiga.

Som sagt, jag är skeptisk.

Yay! Har velat se trailern ett tag och har längtat efter filmen sedan jag läste boken och sedan hörde talas om filmen.

Mina förutsägelser/reaktioner:

Kommer jag att se filmen: Ja, definitivt.
Kommer den att kunna leva upp till boken: Nej. Men och andra sidan så gör filmer aldrig riktigt det.
Kommer den vara läskig?: Troligtvis inte. Men man kan hoppas.
Kommer den att vara bra?: Kanske. Det är inte långt ifrån omöjligt.

Pilzefrau

hon/henne
Åt vilket håll menar du med inte långt ifrån omöjligt? Att det är precis, precis möjligt eller att det är så omöjligt att det är en bit omöjligare än vad "omöjligt" beskriver?
Och ska det vara positivt "..., men jag tror att den har en chans" eller negativt "..., men den har ju inte en chans"?

Sodivra

Champion
Tvåparagrafersrecension (Lätta spoilers)

Jag såg den på Göteborgs Filmfestival.

Leverar den? Ja.

Det är svårt att bedömma den med boken i bakhuvudet, men jag satt aldrig och störde mig på hur det var en dålig filmatisering, vilket är ganska starkt jobbat med tanke på att trots allt är en filmatiserad svensk vampyrbok. Det enda som jag var lite missnöjd med är att Elis pedo-gubbe har inte ångest och är inte pedofil, men förutom det så är filmen rättvis mot boken och riktigt bra. Det elakaste jag kan säga om den är att den var lite långsam emellanåt, men det hade nog mer att göra med att jag satt och oroade mig för om den skulle hinna ha med mina favoritscener. En del är bortklippt förstås, hela tråden med limsniffargrabbarna och när pedogubben (Förlåt, jag kommer inte ihåg hans namn :gremsmile:) kommer tillbaka.

Jag var också tveksam till barnskådisarna, men låt mig säga: Wow! Kåre Hedebrant och Lina Leandersson som spelar huvudrollerna är det bästa med filmen. Riktiga stjärnskott. Och så är ju Ika i rutan med.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag var också tveksam till barnskådisarna, men låt mig säga: Wow! Kåre Hedebrant och Lina Leandersson som spelar huvudrollerna är det bästa med filmen.
Jag tänker dock anta att man behöver står ut med barn överhuvudtaget för att gilla dem. Det är inte att barnskådespelare är kassa jag har problem med, det är barn överhuvudtaget.

Och så är ju Ika i rutan med.
Det däremot är ett argument jag begriper mig på; nästan tillräckligt för att jag ska kunna ha överseende med barnen förutsatt att någon annan betalar för att jag ska få se filmen.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Tvåparagrafersrecension (Lätta spoilers)

Det enda som jag var lite missnöjd med är att Elis pedo-gubbe har inte ångest och är inte pedofil
Meh, va synd! :gremfrown: Han (Håkan? Göran?) var ju den klart mest intressanta figuren i hela boken. Sorglig, otäck och medlidandeframkallande, allt på en gång. Dessutom älskar jag av någon anledning det faktum att han ska vara före detta högstadielärare. Jag satt hela boken igenom och ville veta hur det kom sig att han blev insyltad med Eli.

Visst stämmer det förresten att Alfredsson även har rättigheterna till Hanteringen av odöda? Nån som vet?

/Anders