Exempel på saker man fraktar: 1-6
1: Svanar. Svankött anses vara fruktansvärt gott, men inte sällan är det förbihållet adeln att jaga dem; att däremot köpa dem är tillåtet för alla, och till fester är det ett måste. En stor del av karavanen fraktar denna gång levande svanar, vilka måste hållas ifrån att hacka på varandra och därför är ett gigantiskt aber. Dessutom håller de aldrig tyst, utan utgör ens tändig kakafoni. Svanarna är tänkta att säljas i en närliggande stad, till en större festlighet i denna.
2: Marmor. Någon har beställt 1d100 manshöga marmorblock, nyss hugga i den närmaste större bergskedjan med för ändamålet bra sten. De väger ett ton, och dammar oerhört mycket. Dessutom blir de snabbt obalanserade, och får ibland vagnar (eller båtar) att kantra. Eftersom varje stenblock är väldigt väldigt värdefullt, innebär detta att karavanen reser långsamt och värdigt, och dessutom är oerhört defensiv mot personer som vill undersöka den. Detta leder ofrånkomligen till konfrontationer med nyfikna lokalbor.
3: Barnslavar. I den närmaste större krigszonen har 1d10 köpmän i karavanen gemensamt plockat upp 1d100 d100 barnslavar, de flesta i nedre tonåren. Slavtransporter är i allmänhet svåra - dels kräver det oerhört mycket mer resurser, dels finns alltid risken för rymningar. Barnslavarna måste dessutom tränas för sina respektive värv, allt eftersom de fraktas; detta ökar deras värde. Slå nedan för funktion, med tillhörande krav:
1 Guldsmeder. Barnen är tänkta att säljas till industrier, där de skall utföra filligriarbeten eller putsning av detaljer på insidorna av gevärspipor. Det innebär att barnen måste bli stabila på handen, noggranna och orädda - alltså föder man dem väl, och tränar dem i balansövningar någon gång per dag, och ser till att de aldrig blir illa behandlade.
2 Husslavar. Barnen är tänkta att säljas som pager till rikemän i karavanens fjärran slutdestination; dessa kan tänkas betala bra för formbara förtonåringar, men ställer å andra sidan höga krav. Barnen måste se exotiska ut, vara vackra, belevade och skickliga i att lyda snabbt och tyst. Detta innebär att köpmännen har plockat upp en före detta kurtisan som nu tränar barnen. Hen är en synnerligen intressant individ, som har upplevt väldigt mycket, och har 1d6+2 classlevels, eller motsvarande. Anledningen till att hen tog ett så enkelt jobb, är att hen har refuserat en väldigt mäktig, men oborstad, klient. All kontakt med barnen går genom kurtisanen, som dock säljer tid med enskilda barn till hugade medresenärer, oavsett dessas intentioner.
3 Grovarbetare. Barnen är tänkta att säljas till gruvor, där deras små koppar kan hacka sig in på ställen dit vuxna inte kommer åt. Detta kräver att man bryter deras vilja, men inte deras kroppar. Barnen omväxlande svälts och får en blandning av fet och näringsrik mat med tillhörande hård fysträning. De torteras löpande, på sätt som stör till och med hårdhudade rollpersoner.
4 Barnsoldater. Barnen är tänkta att bli milis, alternativt gladiatorer. De får marschera i led medan karavanen förflyttar sig, tränas i militär disciplin, i att springa med tunga saker, och slåss med replikor av diverse relevanta vapen. Barnen tränas av handelsmännen personligen, samman med gardisterna som följer med karavanen.
5 Sexslavar. Barnen skall säljas till bordeller, längre fram på resan. Alltså måste de vara vackra, undergivna, synbarligen oskyldiga och vältränade i så många konster som möjligt. De mindre vackra skall dessutom bli sexuellt vältränade. Av denna anledning får barnen husera hos olika medlemmar av karavanen, vilka uppmanas undervisa barnen i det de behöver kunna. Vad gäller de vars viljor skall krossas, så blir de istället en allmän angelägenhet, och ett extra "pro bono nöje" för karavanen som helhet.
6 Arvingar. Barnen skall säljas som arvingar eller hjälpredor till hantverkare och adelsmän utan egna barn. Av den anledningen måste de vara vältränade och undergivna, men också psykologiskt starka, och vana vid att tänka själva. En präst, en fattig kronofficer och en tunnbindare har anlitats att följa med, och undervisar barnen löpande, för att uppnå detta.
7 -->? lägg till eventuella andra användningar för barnslavar.
4: Preventivmedel. I vissa delar av den undersökta världen finns det örter som är abortiva/preventiva, utan att riskera moderns liv eller hälsa. Dessa inbringar enorma summor, och fraktas torkade, hängandes på linor, för att vara fritt hängande. Vagnarna som tar hand om dessa är stora, och höga, men vanligen alldeles för lätta för sina dimensioner. Effekten är en försiktig karavan, som annars fortsätter som vanligt.
5: Tyg. Välgjorda färgade tyger är en stapelvara som alltid inbringar mycket pengar. Därför är det också en vara som karavanerna alltid kan ta med sig. Tygerna förvaras på rullar, vilka i sin tur förvaras i förseglade säckar, för att inte fukt eller råttor skall kunna ta sig in bland dem. Vagnarna med detta blir tungt lastade, och är väldigt värdefulla; inte sällan låtsas därför köpmännen frakta något annat, mindre värdefullt. Slå en gång till för att se vad det är man låtsas frakta; är det något ännu värdefullare, räkna istället med ett extrakompliment vakter.
6. Avelstjurar. Karavanen fraktar avelsdjur inom 1d6 arter - omkring 1d10 stycken inom vardera arten. Det kan röra sig om sävliga men muskulösa baggar, eldiga och intensiva hingstar, aggressiva och storvuxna hundar, eller till och med tama och kärleksfulla ligrar. Oavsett vad, så är karavanen strukturerad för att hantera djurens behov, men på ett sätt som fortfarande håller dem i mitten. Slå en d10 varje resdag; är resultatet 0, så har något hänt med ett av djuren - det kan ha rymt, brutit en tand, fått kramp eller helt enkelt ha tröttnat på ett annat djur och givit sig in i strid. Oavsett vad så låser det karavanen till dess problemet är löst.