Med "pitch" i den här tråden menar jag det man säger när det är dags att börja spela ett rollspel som inte alla inblandade har spelat förut. Alltså inte en pitch där man förklarar för sin kompis ett rollspel man skulle vilja spela någon gång. När ni säger "pitch" i den här tråden menar ni också "vid-bordet-pitch".
Så vi sitter ned vid bordet och jag ska förklara det här spelet vi ska spela. Vad ska jag säga? Vad bör jag få med? Jag ser ett par olika saker en bra pitch bör åstadkomma:
1: Synka förväntningarna runt bordet.
Förväntningar är skitviktigt. Om spelare har olika förväntningar på vilken typ av spel vi ska spela kan det bli splittrat och man kan börja störa sig på att andra sabbar spelet. Om spelare inte har några förväntningar alls blir det svårare för dem att vara kreativa eftersom de inte vet vilka "fack" de skall hämta sina idéer från i huvudet. Det är därför det funkar så bra att säga "fransk film" när man ska spela Psychodrame, eftersom det ger en klar och tydlig inspirationskälla.
1a: Teknologiska förväntningar
Alla runt bordet bör ha samma förväntningar på vad för typ av saker som existerar i spelvärlden. Här lägger jag in inte bara huruvida det finns skjutvapen eller svärd, utan även om det finns magi, om det kan finnas spöken eller utomjordingar, etc. Helt enkelt "Vad existerar eller skulle kunna existera i spelvärlden?". Om jag tänker att vi spelar spökjägare och någon slänger in utomjordingar så är det ett tecken på att vi har olika teknologiska förväntningar.
1b: Dramaturgiska förväntningar
Vilken typ av berättelse är det vi berättar? Är den tragisk, komisk, fylld av förväxlingar? Kommer vi att knyta ihop alla lösa trådar mot slutet eller ska vi lämna en massa obesvarat? Finns det sann kärlek och objektiv ondska eller lirar vi i gråzoner där ingen har rent mjöl i påsen utan alla är mer eller mindre förtappade? Har vi enkla, stereotypa roller eller försöker vi ha subtila och komplexa människoskildringar?
2: Sätta stämningen
En bra pitch kan sätta stämningen runt bordet och visa på mönster om hur vi pratar i spelet. Det här är något jag börjat titta mer på på senare tid. När jag kör Nerver av stål börjar jag med att läsa upp en introtext för att visa vilken berättarstil vi siktar på. För ett spel som Drakar och bananer försöker jag bygga upp lite energi genom att vifta lite på armarna och skrika, typ. Man kan jobba en del här genom exempel. Man säger: "Så till exempel kanske jag måste beskriva hur jag besegrar demonen med hjälp av mina färgglada strumpbyxor, och då säger jag något i stil med ...".
---
Finns det fler saker en pitch kan göra? Hur åstadkommer man dessa saker bäst och effektivast? Jag har nämnt ett par tekniker ovan, men det finns säkert många fler.
Så vi sitter ned vid bordet och jag ska förklara det här spelet vi ska spela. Vad ska jag säga? Vad bör jag få med? Jag ser ett par olika saker en bra pitch bör åstadkomma:
1: Synka förväntningarna runt bordet.
Förväntningar är skitviktigt. Om spelare har olika förväntningar på vilken typ av spel vi ska spela kan det bli splittrat och man kan börja störa sig på att andra sabbar spelet. Om spelare inte har några förväntningar alls blir det svårare för dem att vara kreativa eftersom de inte vet vilka "fack" de skall hämta sina idéer från i huvudet. Det är därför det funkar så bra att säga "fransk film" när man ska spela Psychodrame, eftersom det ger en klar och tydlig inspirationskälla.
1a: Teknologiska förväntningar
Alla runt bordet bör ha samma förväntningar på vad för typ av saker som existerar i spelvärlden. Här lägger jag in inte bara huruvida det finns skjutvapen eller svärd, utan även om det finns magi, om det kan finnas spöken eller utomjordingar, etc. Helt enkelt "Vad existerar eller skulle kunna existera i spelvärlden?". Om jag tänker att vi spelar spökjägare och någon slänger in utomjordingar så är det ett tecken på att vi har olika teknologiska förväntningar.
1b: Dramaturgiska förväntningar
Vilken typ av berättelse är det vi berättar? Är den tragisk, komisk, fylld av förväxlingar? Kommer vi att knyta ihop alla lösa trådar mot slutet eller ska vi lämna en massa obesvarat? Finns det sann kärlek och objektiv ondska eller lirar vi i gråzoner där ingen har rent mjöl i påsen utan alla är mer eller mindre förtappade? Har vi enkla, stereotypa roller eller försöker vi ha subtila och komplexa människoskildringar?
2: Sätta stämningen
En bra pitch kan sätta stämningen runt bordet och visa på mönster om hur vi pratar i spelet. Det här är något jag börjat titta mer på på senare tid. När jag kör Nerver av stål börjar jag med att läsa upp en introtext för att visa vilken berättarstil vi siktar på. För ett spel som Drakar och bananer försöker jag bygga upp lite energi genom att vifta lite på armarna och skrika, typ. Man kan jobba en del här genom exempel. Man säger: "Så till exempel kanske jag måste beskriva hur jag besegrar demonen med hjälp av mina färgglada strumpbyxor, och då säger jag något i stil med ...".
---
Finns det fler saker en pitch kan göra? Hur åstadkommer man dessa saker bäst och effektivast? Jag har nämnt ett par tekniker ovan, men det finns säkert många fler.