Nekromanti Låt oss skapa ett rollspel tillsammans

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Jag är kreativ, har en massa inspiration och sitter dessvärre på jobbet. Nu tänkte jag att ni kan hjälpa mig.

I denna tråd skapar vi ett rollspel (komplett med regler och värld) tillsammans.

Har du idéer kring ett stridssystem? ett samtalssystem? Mekaniker för grottutforskning? levels? Ödepoäng? Har du uppslag till en världsdel? en by? ett hotell? Jag är säker på att alla forumiter kan bidra med någonting till det här rollspelet.

Regler för tråden
1. Ingen får ändra något som någon annan har skrivit. Bygg istället vidare på vad andra har skrivit. Undvik därför ord som alla, ingen, alltid och aldrig.
2. Om din mekanik eller världsinfo går att förena med tidigare skribenter så är det önskvärt att detta görs.
3. Projektet får mer än gärna balla ur, men gå inte in för att balla ur det. Det är slutprodukten jag vill kunna skratta åt (eller använda mig av om det blir bra).
4. Det är ett lapptäcke, konsekvens är inte en nödvändighet.
5. Låt kreativitet flöda.
6. Jag kommer sammanställa projektet allteftersom för att ni och nytillkomna enkelt ska kunna hjälpa till.
7. Var tydlig med vad du vill lägga till. Använd gärna rubriker. Gör regeln hellre lite för smal än för bred så att samarbetet och uppföljningen blir lättare.
8. Det finns ingen gräns för hur många poster en enskild användare får bidra med.
9. Håll dig till en värld (parallella univers får förekomma om de anknyter till den tidigare världen och det finns en poäng med dem. Jag vill se en värld, inte flera).
10. Namnet på rollspelet hittar vi på först när vi känner oss nöjda med produkten. Men arbetsnamnet är EXSARCIO.

Kör så att det ryker nu!

Arbetsnamnet på rollspelet är Exsarcio så att vi har något att referera till.

VÄRLDEN - Planeten Dava
Planetens inre består av flytande guld. Åtminstone är det vad vanligt folk tror. Flera alkemister och forskare har försökt att borra sig till planetens inre för att finna både evigt liv, lycka och välstånd. Få är de som hört talas om ett lyckat projekt, men det ryktas om att planeten läcker ut floder av rinnande guld på avlägsna platser.

REGLER - Egenskaper
Fysik - Denna egenskap värderas antingen högt, lågt eller medel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Mucus said:
REGLER - Egenskaper
Fysik - Denna egenskap värderas antingen högt, lågt eller medel.
Kemi - Denna egenskap värderas antingen högt, lågt eller medel.
Geologi - Denna egenskap värderas antingen högt, lågt eller medel.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Konfliktresolution

Slå en tärning när du vill åstadkomma något svårt. Du har ett värde som går från Lågt via Medel till Högt. Det värdet jämför du med motståndet (som SL känner till/hittar på) och läser av på tabellen nedan.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Code:</div><div class="ubbcode-body ubbcode-pre" ><pre> Lågt Medel Högt
Lågt 4+ 5+ 6+
Medel 3+ 4+ 5+
Högt 2+ 3+ 4+
</pre></div></div>
Slår du en etta ska du slå om och SL får en förevändning att lägga till en negativ omständighet till ditt utförande oavsett om du sedan lyckas eller inte. Slår du en sexa lägger SL till en positiv omständighet oavsett om du sedan lyckas eller ej. När du slår omslaget räknas du alltid som en kategori bättre. Låg blir Medel och Medel blir Hög. (Detta så att framgångsfrekvensen totalt blir högre än 50%).

Exempel: Du utsätts för en smitta och har Fysik Medel. För att motstå smittan som är Högt smittsam behöver du slå 5 eller bättre på en vanlig tärning.
Säg att du slår 6 följt av en 2:a. -Du misslyckas med en positiv omständighet. SL bestämmer att du är immun men fortfarande är smittsam för andra.

Medel mot Hög ger 5+. 6:an tvingar dig att slå om men nu räknas du som Hög mot Hög. 4+ räcker för framgång.

Retconn: Smitta byts mot Underlig Gas.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Mucus said:
VÄRLDEN - Planeten Dava
Planetens inre består av flytande guld. Åtminstone är det vad vanligt folk tror. Flera alkemister och forskare har försökt att borra sig till planetens inre för att finna både evigt liv, lycka och välstånd.
Problemet är att innan man kommit ned till de djup på vilket guldet finns tenderar man att stöta på både trollgastar, grottklyvare och underliga gaser.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns andra planeter som påstås innehålla andra saker som silver, platina, koppar,...

Förutom Dava finns det 11 andra kända planeter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
anth said:
Det finns andra planeter som påstås innehålla andra saker som silver, platina, koppar,...

Förutom Dava finns det 11 andra kända planeter.
Coolt! Färdas mellan olika planeter och borra sig ned i dem för att utvinna ädelmetall och annat gott.

Vidja
Vidja är täckt av snö och lummig djungel. Växt- och djurlivet frodas i de låga temperaturerna och snön, och de frusna djungelvyerna med floder av glykolfyllt vatten är bland det vackraste i solsystemet.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Underlig Gas

Underliga gaser är inte intelligenta och självmedvetna. Det vet man med bestämdhet. Underliga gaser är bara underliga. Så underliga att man kan träna upp dem till att utföra uppgifter och dessutom så underliga att de tycks hysa hämndbegär mot folk som behandlat dem illa (till exempel stängt in dem i en dåligt designad flaska i något billigt material).
Underliga gaser kan ha färg, avvikande temperatur, samt motvilligt gå mot vindens riktning. Underliga gaser har en mängd olika egenskaper och dessa egenskaper skiftar dels vad gällande en viss mängd underlig gas men också emellan olika mängder underlig gas.
Det sägs att underliga gaser sprider sjukdomar, botar benstelhet och uppfyller uttalade önskningar. Om man andas in underlig gas kan man få gäll röst, berusning inte olikt alkohols effekt på människor eller till och med levitera en kort stund.
Underlig gas är farligt att hantera men rätt gas på rätt humör är värd en förmögenhet.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Genesis said:
Mucus said:
VÄRLDEN - Planeten Dava
Planetens inre består av flytande guld. Åtminstone är det vad vanligt folk tror. Flera alkemister och forskare har försökt att borra sig till planetens inre för att finna både evigt liv, lycka och välstånd.
Problemet är att innan man kommit ned till de djup på vilket guldet finns tenderar man att stöta på både trollgastar, grottklyvare och underliga gaser.
Dava härstammar från grottklyvarnas språk och betyder fritt översatt "glänsande". Grottklyvarna refererar till den guldfärgade ädelmetall som flyter i bergsådrorna. Uttrycket fastnade någon gång under Devokia - den tidsperiod då det sägs att uppvaknandet ägde rum.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
rjonas said:
Underlig Gas

Underliga gaser är inte intelligenta och självmedvetna. Det vet man med bestämdhet. Underliga gaser är bara underliga. Så underliga att man kan träna upp dem till att utföra uppgifter och dessutom så underliga att de tycks hysa hämndbegär mot folk som behandlat dem illa (till exempel stängt in dem i en dåligt designad flaska i något billigt material).
Underliga gaser kan ha färg, avvikande temperatur, samt motvilligt gå mot vindens riktning. Underliga gaser har en mängd olika egenskaper och dessa egenskaper skiftar dels vad gällande en viss mängd underlig gas men också emellan olika mängder underlig gas.
Det sägs att underliga gaser sprider sjukdomar, botar benstelhet och uppfyller uttalade önskningar. Om man andas in underlig gas kan man få gäll röst, berusning inte olikt alkohols effekt på människor eller till och med levitera en kort stund.
Underlig gas är farligt att hantera men rätt gas på rätt humör är värd en förmögenhet.
Vissa mekaniker på planeten Dava utvinner en form av underlig gas som fungerar som bränsle för stora klockverksliknande maskiner. Många trollbundna har valt att se på de underliga gaserna som förlorade själar som sipprar ut ur Davas inre. Mekanikerna, eller urverkarna som de också kallas har en hög status i många samhällen runtom på Dava.

Regler - Själagas
Om en spelare vill använda sig av en själagas slår spelaren ett slag för Egenskapen Själaformning på lågt-medel-högt-tabellen. Vid ett lyckat slag får spelaren beskriva hur gasen beter sig, hur den formar sig efter rollpersonens önskemål. Vid ett misslyckat slag beskriver spelaren till vänster om dig vad som händer. Det måste innehålla minst en komplikation. Se Regler - Komplikation.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Rollfigurerna är av olika själsliga humör som baseras på de fyra vätskorna. Detta kan med fördel rollspelas ut men även användas som egenskaper om så passar.

Sangvinisk
Melankolisk
Flegmatisk
Kolerisk

Fysiskt har rollpersonerna olika kroppsform:

Ektomorf
Mesomorf
Endomorf

En rollfigur kan därför beskrivas som en sangvinisk ektomorf. Det vill säga en karismatisk nöjespersonlighet med en fäbless för umgänge med en långsmal, mager kropp. Googla begreppen för mer information. Hög Karisma och Låg Styrka, för att prata traditionella BRP-egenskaper.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Genesis said:
Mucus said:
REGLER - Egenskaper
Fysik - Denna egenskap värderas antingen högt, lågt eller medel.
Kemi - Denna egenskap värderas antingen högt, lågt eller medel.
Geologi - Denna egenskap värderas antingen högt, lågt eller medel.
Dräkter

Egenskaper för fysiska handlingar såsom att hoppa, springa, lyfta har inte spelarkaraktärer eftersom i denna tidsepok är människor klädda/sitter i Dräkter som sköter allt detta åt dem. Dräkter är som ett mellanting mellan rymddräkter och robotar man sitter som styrs av ens vilja. De behövs eftersom utanför dem skulle människor dö av syrebrist, främmande trycknivåer etc.+ de fungerar som farkoster. Ofta har de inbyggda vapen.
Dräkter har Dräktegenskaper som inte värderas lågt-medel-högt utan med en typ av tärning, t3, t4, t5 ,t6, t8, t10, t12, t12+2, t20:

KRAFT: används till sådant som styrkeprövningar, exploderande/basookaliknande(ursäkta stavningen) anfall och relaterade förmågor(se nedan på Förmågor).
RÖRLIGHET: som dexterity, prickskytte, sniperliknande attacker
HÅRDHET: som constitution; uthållighet och stryktålighet.

Man ska slå över SL:s bestämda svårighetsgrad för att lyckas använda sin Dräktegenskap.
Många Dräkter har även FÖRMÅGOR, såsom att smyga, inte bli hittade av radar etc.
En karaktär med högt i Egenskapen MEKANIK (OBS! Vanlig Egenskap) kan bygga till nya förmågor och förbättra Dräktegenskapernaom de har rätt delar (Tabell för detta?). Man kan även köpa förmågor och förbättringar dyrt.

En spelarkaraktär börjar med en Dräkt för x pengar.
Man kan köpa flera dräkter och därmed ha olika Dräkt olika äventyr.

Dräktens HP: maxvärdet på tärningen av Hårdhet x 2+ det av Rörlighet?
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Genesis said:
anth said:
Det finns andra planeter som påstås innehålla andra saker som silver, platina, koppar,...

Förutom Dava finns det 11 andra kända planeter.
Coolt! Färdas mellan olika planeter och borra sig ned i dem för att utvinna ädelmetall och annat gott.
Rymden mellan planeterna a fylld av en rosa skimrande vätska, Avarium. Om vätskan kommer in närheten av en stark gravitations källa så som en planet eller likande så bryts den ner till luft.

Enklare farkoster och varelser kan ta sig fram genom vätskan genom att dyka och simma igenom vätskan.
Men det bekvämast och snabbaste sättet att färdas genom vätska är att med hjälp av en kraftig gravitations källa segla genom vätskan i en luftbubbla.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Tomatalven said:
Genesis said:
Mucus said:
REGLER - Egenskaper
Fysik - Denna egenskap värderas antingen högt, lågt eller medel.
Kemi - Denna egenskap värderas antingen högt, lågt eller medel.
Geologi - Denna egenskap värderas antingen högt, lågt eller medel.
Dräkter

Egenskaper för fysiska handlingar såsom att hoppa, springa, lyfta har inte spelarkaraktärer eftersom i denna tidsepok är människor klädda/sitter i Dräkter som sköter allt detta åt dem. Dräkter är som ett mellanting mellan rymddräkter och robotar man sitter som styrs av ens vilja. De behövs eftersom utanför dem skulle människor dö av syrebrist, främmande trycknivåer etc.+ de fungerar som farkoster. Ofta har de inbyggda vapen.
Dräkter har Dräktegenskaper som inte värderas lågt-medel-högt utan med en typ av tärning, t3, t4, t5 ,t6, t8, t10, t12, t12+2, t20:

KRAFT: används till sådant som styrkeprövningar, exploderande/basookaliknande(ursäkta stavningen) anfall och relaterade förmågor(se nedan på Förmågor).
RÖRLIGHET: som dexterity, prickskytte, sniperliknande attacker
HÅRDHET: som constitution; uthållighet och stryktålighet.

Man ska slå över SL:s bestämda svårighetsgrad för att lyckas använda sin Dräktegenskap.
Många Dräkter har även FÖRMÅGOR, såsom att smyga, inte bli hittade av radar etc.
En karaktär med högt i Egenskapen MEKANIK (OBS! Vanlig Egenskap) kan bygga till nya förmågor och förbättra Dräktegenskapernaom de har rätt delar (Tabell för detta?). Man kan även köpa förmågor och förbättringar dyrt.

En spelarkaraktär börjar med en Dräkt för x pengar.
Man kan köpa flera dräkter och därmed ha olika Dräkt olika äventyr.

Dräktens HP: maxvärdet på tärningen av Hårdhet x 2+ det av Rörlighet?
Varje enskild dräkt är unik och har ett koolt namn. Namnen på dräkterna går enligt temat [Gift]+[Fågel] i bestämd form singularis.

Exempel: Arsenikörnen, Kurarestaren, Nikotinskatan, Stormhattsviggen eller Poloniumpingvinen.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Dräkterna drivs av ett bränsle som man måste vara ekonomisk med. Att använda förmågor och attacker tar mer bränsle ju kraftfullare de är.

Ännu en stat till Dräkterna: TANKSTORLEK, hur mkt bränsle de får rum med. Det är durare med bränslesnåla men kraftfulla Dräkter.
STORLEK: varierar asmkt. En rougeaktig kan vara mkt mindre än en krigare t.ex.

En rp med hög Mekanik är bättre på att laga Dräkter => Mekaniker = Gruppens helare.


PLANETEN TELLUS
En stor radioaktiv klump översållad med kackerlackor av alla storlekar. Vissa kontroversiella forskare menar att vi härstammar därifrån, men det tycker de flesta är dumheter.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Förädlade metaller
Att förädla en metall kräver stora kunskaper i kemi och stora mängder av metallen ifråga. En förädlad metall upptar bråkdelar av volymen som ursprungsämnet upptog. Det här är en anledning till att man kan göra sig rik om man lyckas hämta upp metall från en planets inre.

En förädlad metall får egenskaper ur metallens inneboende essens. Guldets essens är värde, och förädlat guld är därmed otroligt eftertraktat, vilket är anledningen till att Davas gyllene blod fortsätter att locka expeditioner trots att det är så farligt. Innehavaren av förädlat guld kan ofta byta det mot otroligt dyra saker.

Blyets essens är tyngd. Det används därför till att bygga gravitationsfarkoster som kan ta sig mellan planeterna i luftbubblor. Blyet flödar i planeten Plobos inre.

Dava: guld
Vidja:
Plobos: bly
Tellus: järn
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Vidja: kol.

Kolets essens är liv. Utan kol ingen mat, utan kol inga kolbaserade livsformer.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Några (vilka?) förädlade metaller kan karaktärer med hög nivå i Kemi blanda till Dräktbränsle. Det är billigare än att köpa, men farligare. Blandar man fel( misslyckas med Kemi-slaget) får man slå på en tabell för farliga effekter av kemiska misstag.

Grejer till tabellen (Fyll jättegärna i mer!):

•En Underlig Gas skapas. SL slår på en tabell för att se vad gasens egenskaper är och vilket humör den är på.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
rjonas said:
Vidja: kol.

Kolets essens är liv. Utan kol ingen mat, utan kol inga kolbaserade livsformer.
Förädlat kol kan därmed användas för att skapa levande och självmedvetna maskiner. Innehavaren av förädlat kol tenderar att uppfyllas av känslor av glädje, livslust och vitalitet, och kan dessutom uppnå extremt hög ålder utan att tyna bort och dö.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Dräkters förflyttning
Under en stridsrunda kan Dräkter röra sig maxvärdet på tärningarna för Kraft+Rörlighet antal (meter, 5 feet, rutor? ) utan att behöva betala extra Bränsle. Det dubbla om de skippar sin attack/standard action.

Man kan omvandla bränsle till ammo om det är slut.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Så här får man reda på vilka egenskaper man har:

Sangvinisk ger Mekanik och Fysik
Kolerisk ger Kemi och Fysik
Melankolisk ger Mekanik och Geologi
Flegmatisk ger Kemi och Geologi

Mesomorf ger Mekanik och Fysik
Ektomorf ger Kemi och Fysik
Endomorf ger Mekanik och Geologi

Om man får en egenskap två gånger är den Hög. Om man får den en gång är den Medel. Annars är den Låg.

En melankolisk endomorf har Hög Mekanik och Hög Geologi. Kemi och Fysik är låga.
En kolerisk mesomorf (som Conan ungefär) har Medel Kemi, Hög Fysik, och Medel Mekanik. Geologi är låg.

Parentes:
Nu tycker ju jag att grundegenskaperna är trams men jag accepterar reglerna för tråden. Jag vill bara lägga till detta som eventuell inspiration för andra projekt.

Använder vi istället Styrka, Smidighet, Kraft och Karisma som grundegenskaper kan vi få en array som ser ut så här:

Sangvinisk: Smidighet + Karisma
Kolerisk: Styrka + Kraft
Flegmatisk: Smidighet + Styrka
Melankolisk: Kraft + Karisma

Ektomorf: Smidighet + Karisma
Endomorf: Styrka + Kraft
Mesomorf: Smidighet + Styrka

Smidighet är att styra din kropp. Styrka är att ramma med din kropp. Karisma är att styra din personlighet. Kraft är att ramma med din personlighet.
 
Top