Låta trycka enstaka exemplar för eget bruk

zo0ok

Rollspelsamatör
Nu för tiden köper jag ofta (rollspels-)böcker i PDF-format.
Ibland vill jag hellre ha en bok, men det alternativet finns inte (eller är orimligt dyrt) från USA.

Jag har skrivit ut böcker på skrivare och bundit/limmat själv. Det är både roligt och pyssligt och blir inte så dåligt.

Jag har en gång låtit skriva ut PDFer på peecho.com
Det gick bra (jag hade gjort dem själv).

En gång skrev jag ut en PDF jag köpt på DriveThroughRPG via en online tjänst ... kommer inte ihåg namnet... men fick hem ett "spiralblock". Det var inte riktigt det jag vill ha.

Igår försökte jag låta print24.se göra en bok av en PDF jag köpt online.
Det verkade ok först, men idag fick jag ett mail med massa "fel" och de ombad mig tillhandahålla ett nytt omredigerat original, vilket jag inte kan så jag fick annulera ordern till en liten kostnad.

Har ni några tips på online-tjänster eller små tryckerier i Sverige som printar PDF till bok, enstaka exemplar, utan att krångla med detaljer i PDFen?
Det gör liksom inte mig något ifall Letter blir automat-justerat till A4, så länge den inte beskär bort faktiskt innehåll. Eller om typsnittet inte är 100% rätt.

Mogger

Hipsteranka
Oavsett hur du gör måste du ha någon form av underlag till tryckeriet. PDF funkar, men jag tror inte något tryckeri justerar storlek eller byter typsnitt.

För eget bruk kan detta göras på typ alla online-tryckerier. Själv har jag gjorde det på lulu men det är inte svenskt (och efter Brexit nog krångligt).

Men kolla Publit.

kloptok

Pensionerad astrolog
Lulu trycker normalt sett inom EU (möjligen undantaget något enstaka format) så Brexit är inte något problem.

Jag har använt Lulu för sånt här, vilket funkat bra och är billigt. Men ja, det kräver lite jobb att se till att tryck-pdfen funkar. Ibland nästan inget alls dock. Byta typsnitt låter dock lite komplicerat.