Nekromanti Léaram Smide

Aeon

Warrior
Léaram smider väl Cerwelan också utöver Cinneach eller?

Ifall de gör de så undrar jag:

?) Använder de samma smidesteknik som för Cinneach?
För i så fall är väl svärden stävda...

Hur är det egentligen Krille?

/Aeon

Aeon

Warrior
Vänta nu... jag tror du missuppfattade min fråga!

Låt mig formulera om den:

Är det tänkbart att Alarinn alver smider stävda Carwelan svärd eller är de strikta på traditionen att de måste vara spikraka och dubbeleggade (bara eneggade svärd kan väl vara stävda?)

/Martin

Krille

Super Moderator
"Är det tänkbart att Alarinn alver smider stävda Carwelan svärd eller är de strikta på traditionen att de måste vara spikraka och dubbeleggade"

Då vore det inte en carwelan. Frågan är lite som "är det tänkbart att MacDonalds skulle kunna byta ut de båda hamburgerskivorna i en Big Mac mot en bit friterad torsk". En carwelan är per definition rak, tveeggad och med tyngdpunkten nära eller i parerstången. Om den inte är rak eller tveeggad så är det ingen carwelan.

Krille

Super Moderator
"Men det är tänkbart att det finns "vanliga" svärd som är stävda... ?"

Det är tänkbart. Det finns några exempel på tidiga japanska svärd (före slutet på 700-talet), s k kogarasumaru som är tvåeggade och böjda, i alla fall till yttre delen (den inre delen är fortfarande eneggad).

Däremot har jag, trots åratal av intensiv vapen- och militärhistorisk forskning i Alarinn, inte hittat något tvåeggat böjt vapen.

Aeon

Warrior
Det var intressant! Men fortfarande var det inte det jag undrade...

Smider de svärd motsvariga till Katanan?

/Martin

volador

Veteran
Niamh har ju visserligen vissa likheter med wakizashi eller möjligtvis ninjato, men nu var det ju inte det som du undrade över /images/icons/crazy.gif