Nekromanti Léaram - Thism - Ghor i samma äventyr

Aralion

Veteran
Joined
28 Sep 2001
Messages
99
Location
Örebro, Sverige
Ja vet... det var dumt å inte kolla upp vilka som passar ihop men gjort är gjort...

Någon som vet hur man ska få en Thismalv, en Léaramalv, en Ghordvärg och på köpet en Smugglare och en djupt religiös krigarpräst av cirzatemplet att fungera ihop i ett äventyr... vilket äventyr passar bäst att köra iså fall???


Med vänliga hälsningar //Aralion Yani sìol Néayana t'un Léarama t'an Elasaid t'an Alean t'an Shoni
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Oseriöst?

"Gör nya karaktärer eller spela oseriöst och skit i motsättningar."

Eller kringgå motsättningarna och ljug ihop en historia om varför de skulle samarbeta trots motsättningarna.

Vid ett tillfälle, i Star Wars, så hade två spelare en prisjägare respektive en ung jedi. Jedin var efterlyst och hade hur stor prissumma som helst på sitt huvud. Så hur får man dem att samarbeta? Skitsimpelt: prisjägaren jagade jedin genom en stad, i full fart i airspeeders. Det sköts och sprängdes åt båda hållen, och efter en halvtimmes speltid fick prisjägaren äntligen tag på jedin - för att upptäcka att han och jedin plötsligt var hårt efterlysta av Imperiet. Imperiet hade beslutat sig för att statuera exempel - man spränger inte städer ens om man är i hälarna på en efterlyst terrorist.

Så efter ännu en våldsam shootout - denna gång gemensamt mot Imperiet - så slog de båda forna fienderna samman sina påsar och gick gemensamt med i Rebellalliansen. Och jävlar vad de käbblade om den andres moral och etik hela tiden! Prisjägaren var pragmatiker och jedin var idealist, och båda vägrade att erkänna den andres ståndpunkt!

Det är inte omöjligt eller oseriöst att få ihop personer med motsättningar emellan dem. Det kräver bara lite uppfinningsrikedom.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Aralion

Veteran
Joined
28 Sep 2001
Messages
99
Location
Örebro, Sverige
Gemensamma fiender:) Utmärkt lösning [NT]

[NT]

Med vänliga hälsningar //Aralion Yani sìol Néayana t'un Léarama t'an Elasaid t'an Alean t'an Shoni
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
Re: Gemensamma fiender:) Utmärkt lösning [NT]

precis... men man kan nästan aldrig undgå lite motsättningar i gruppen...
Ghor-dvärg - Vi går vänster
Thism-alv - Nää... högere
också vidare... ett stort problem är dvärgars och alvers heder... om man ahr med en människa som är lite tjuvaktig!

"Grisar har mer heder än människor" /Axmir klan Ghor

Arjna Sokkrat, Schaman
(www.spelaroll.net/naug)
 

JohanB_UBBT

Veteran
Joined
20 Mar 2001
Messages
19
Location
Göteborg
Att ha motsättningar i en grupp är ju ett klassiskt koncept att skapa dynamik i en story. Kolla bara in alla amerikanska snutfilmer som ofta har detta koncept. För att få det att funka gäller det bara att äventyret byggs upp så att det blir intressantare att lösa det för karakterna än att gnabbas inbördes. Se bara till att inte karaktärerna på förhand är så fundamenatlistiska och har sådana fördomar att det är kört från början. Om du dessutom bygger upp äventyret så att det kräver allas medverkan och samarbete för att lyckas tror jag det kan bli både roligt och intressant.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Ovanliga grupper...
Den värsta gruppen ur ovanliga typer var den som bestod av...

1 Trukh ( Bazirik )
1 Dvärg
1 Alv Thim
1 en människa. ( magiker )
1 Gurdh ( Bazirik )
Kampanjen började så att Alven + Dvärgen var jagad av Henea Alver som tänkte döda dom mycket och ofta. så de sprang som galna då deras liv berodde på att de rörde sig fortare än Henea Alverna kunde ladda om.
Så i sista minuten såg de på floden ett litet skepp som seglade förbi snappt som en blixt upptäckte både alven och Dvärgen som ännu inte hade presenterat sig (de var för upptagna av Pilregnet för att säga Hej )
Att kaptenen och resten av gruppen på skeppet bestod av Tiraker som förvånad undrade VAD skulle de göra när en blöt och trött Alv och lika blöt och trött Dvärg steg ombord.
Som tur var så kunde kaptenen ( en av spelarna ) komma på en lösning VI TAR BETALT och MYCKET men låter dom leva och åka med i gengäld.
Så fattiga men trygga och i varma filtar så forsatte resen uppströms ( Dvärgen och Alven beslöt att stanna ombord tills de var ute ur Henea alvernas område )
Men då upptäckte de att andra Dvärgar höll på att försöka belägra Khiaz genom att hindra flodhandeln mellan Baziriks tiraker och Khiaz Frakk Tiraker. Dessa Roghan dvärgar var lika flitiga med pilarna som Henea alverna var och betydligt träffsäkrare när de upptäckte en Alv ombord. Endast genom Dvärgens närvaro lyckades Tirakerna och Alven samt skeppet att fly nerströms Dvärgen följde med.
Så de vart "Bekanta" genom tacksamhets skulld till varandra.
Tyvär bytte spelaren som spelade en Dvärg till Gurdh senare så Dvärgen försvan..



<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 
Top