Nekromanti löjligt men störande

Netfeed

Swashbuckler
kan ni fixa så att det där lilla mellanslaget på "svara" försvinner?
det är väldigt störande ibland... men det är ju iofs inget jätte viktigt

Insignia

Swashbuckler
Va?

"kan ni fixa så att det där lilla mellanslaget på "svara" försvinner?"

Är det bara jag som inte förstår vad som menas? :gremcrazy:

UnConnected

Veteran
Re: Va?

Gissar att han menar att när man ska trycka på "Svara" länken så är det ett litet mellanslag framför S:et..men jag kan ha fel.

Azagthoth

Myrmidon

Jag har också problem med att veta exakt vad det är han menar. Eftersom jag har ytterligare en knapp bredvid svara så kan jag berätta att det ser likadant ut på den, så det borde inte vara där.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Är det det han menar så är ju "Innehåll" och "Nästa" likadana förutom Azagthoth specialknappar... :gremwink:

Skuggvarg

Hero
Hittade en annan sak

Vet inte om det hör hit, men när det nu talas om mellanslag så...
De UBB-koder som finns till höger infogar automatiskt ett mellanslag framför ordet och efter ordet man skriver, vilket är ganska irriterande, då man automatiskt gör ett mellanslag, sedan klickar på t.ex. Fet, och skriver ett ord, varpå man gör ett mellanslag till, och därför får dubbla mellanslag framför och bakom ordet.

här ser det ut.

Fult? Ja.
Irriterande? Som fan.

/Skuggvarg - som tror att det kanske var just det här som Netfeed menade

PS. Jag såg nu att det dubbla mellanslaget inte syns i texten, när inlägget är färdigt...men det syns när man skriver, och då irriterar åtminstone jag mig på att det finns...men det kanske är en vanesak. DS.

Krille

Super Moderator
Re: Hittade en annan sak

"Jag såg nu att det dubbla mellanslaget inte syns i texten, när inlägget är färdigt...men det syns när man skriver, och då irriterar åtminstone jag mig på att det finns..."

Webbläsare skippar alla extra mellanslag som explicit inte ska vara där (dvs sådana som skrivs eller som sätts inom pre-taggar). Så det är därför det inte syns.

Troberg

Sinister eater

Webbläsare skippar alla extra mellanslag som explicit inte ska vara där (dvs sådana som skrivs eller som sätts inom pre-taggar). Så det är därför det inte syns.
Jo, jag märkte det när jag gjorde en plugin till min webserver för att kunna köra DOS-kommandon via ett webgränssnitt (lösenordsskyddat så klart!!!) och behövde få mellanslagen bevarade för att få en begriplig presentation.

Jag var tvungen att använda , vilket är fem onödiga bytes per mellanslag, dvs 500% overhead! Och så undrar folk varför jag hatar HTML! Jag är därför nyfiken på kommentaren om pre-taggar, finns det något jag kan använda effektivare där (speciellt med tanke på att det oftast är långa sekvensera av mellanslag)?

Skuggvarg

Hero

Men när vi ändå är inne på ämnet...hur sjutton ska man göra om man vill ha extra mellanslag? Typ, skjuta in en text lite åt höger?

/Skuggvarg

Krille

Super Moderator

"Jag var tvungen att använda , vilket är fem onödiga bytes per mellanslag, dvs 500% overhead! Och så undrar folk varför jag hatar HTML! Jag är därför nyfiken på kommentaren om pre-taggar, finns det något jag kan använda effektivare där (speciellt med tanke på att det oftast är långa sekvensera av mellanslag)? "

Jag gör ett exempel:

<pre>
===========================================================
Hela det här stycket är skrivet inom pre-taggar.
Som du ser så skrivs all text med ett monospace-
typsnitt, och alla vita tecken (inklusive mellanslag,
vagnreturer etc) bevaras.

Taggen "pre" står för "pre-formatted", och används
lämpligen för att visa kodsnuttar, kommandoprompt-
sekvenser och liknande.
===========================================================
</pre>

Svårare än så var det inte.

Krille

Super Moderator

"Men när vi ändå är inne på ämnet...hur sjutton ska man göra om man vill ha extra mellanslag? Typ, skjuta in en text lite åt höger?"

På forumet? Tja, du kan fuska, trixa, luras och hitta på olika sätt att få in det. En variant skulle kunna vara att använda img-taggen (istället för UBB-koden "bild") och lägga in en genomskinlig gif av lagom storlek.

I HTML i övrigt? Använd kodsekvensen . Det funkar dock inte här på forumet, eftersom forumet filtrerar tecken som kan användas för intrång och ersätter dem med deras teckenkod. Tecknet & ersätts således med &, vilket gör att om man skriver "" så blir det med " ", vilket inte är samma sak.

Orsaken är att man kan hitta på elaka saker med databaser om man kan sina trick och kan mata in vilka tecken som helst, speciellt om databasfrågorna konstrueras i php/asp-scriptet.

Här tänkte jag skriva in en lång text om hur man bryter sig in i osäkra webbplatsers databaser, men jag låter bli. Mer information om hur man säkrar webbplatser finns på www.cert.org .

Troberg

Sinister eater

Svårare än så var det inte.
Coolt! Varför talade du inte om det för mig för ett år sedan?

Här har jag suttit och lidit när jag fjärradministrerat min server över en kass modemlina från Jordanien och så kunde jag snabbat upp det så enkelt. :gremmad:

Krille

Super Moderator

"Coolt! Varför talade du inte om det för mig för ett år sedan?"

...du frågade inte? :gremwink:

Helmgast
PRE-taggar och courier

Använder man pre-taggar så kan det se ut så här:
<PRE> T e xt m e d en ma s s a on ö d ig a me ll an

s l a g!</PRE>

En bieffekt blir att typsnittet blir courier. Men det är väl bara bra? :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

...du frågade inte?
Och hade jag varit kvinna så skulle svaret varit: "Det borde du känt på dig!", men det är jag inte så jag får väl skylla mig själv.

Legioth

Swordsman
Re: PRE-taggar och vilken font som helst

<pre><font face="arial">Ingenting som inte g å r att fixa med att sätta en font tag innanför pre taggen</font></pre>

Skuggvarg

Hero
Re: PRE-taggar och courier

You´ve completely lost me. Jag förstår vad du menar, men jag känner inte till något om pre-taggar.

/Skuggvarg

Johan K

Gammal & dryg
Hmmmm....
För min del så har jag inte tänkt på det överhuvudtaget.. Så mig stör det inte alls faktiskt..