Nekromanti Löpande karaktärsbeskrivning (Sim)

RasmusL

Champion
Jag fortsätter mitt lilla gästspel i simulationsspelens förtrollade värld med lite frågor kring hur ni forummänniskor hanterar beskrivningar av karaktärer i era spel och framför allt då era egna karaktärer udner tiden ni spelar dem.

När jag spelar högtempo story-spel har jag märkt att karaktärsbeskrivningarna ofta hoppas över utan att jag eller någon annan reagerar negativt på det (ja, jag har frågat upprepade gånger), de blir ofta och av olika skäl överflödiga (jag vill tänka mig att det centrala inte är att utforska, se och känna "världen" utan snarare en Premise och därför går det bort när tiden är kort). När jag spelar sim-spel stör jag mig mer på när jag inte har en bra mental bild av mina medspelares karaktärer, något som jag upplever är särskilt vanligt i längre kampanjer där karaktärerna efter ett tag är så "välkända" att man inte plockar upp beskrivningarna av dem längre vilket leder till att vissa drag och utseenden "glöms bort" (det här gränsar även lite till frågan om huruvida jaget och karaktären flyter ihop mer och mer under längre kampanjer, det kommer i en senare tråd).

Är det här ett problem som någon annan upplevt?
Hur löser ni det?

Jag brukar försöka förespråka att handlingsbeskrivningar i så stor utsträckning som möjligt ska beskriva utseende och drag hos den egna karaktären men det sker även på bekostnad av tid och inte passar i situationer och spelstilar där "längre monologer" kring handlingar inte är normen. Ett annat alternativ jag funderat på och som vi till viss del ägnar oss åt är att som ritual börja varje möte med att färska upp minnet på karaktärerna, deras personlighet och utseende lika väl som att dra igenom den rådande situationen i fiktionen men även detta tar tid och kan bli plågsamt när alla är sugna på att bara komma igång.

Ovan föreslagna lösningar är strukturella, finns det några mekaniska mortsvarigheter som kan användas?

God45

#PrayersForBahakan
En lösning jag gillar är att casta karaktärerna, se till att alla spelarkaraktärerna har en bild som de andra spelarna kan se. Vill du som gm göra lite extra kan du dessutom casta npc:er vilket ger extra kännsla.

Se till att det inte är för kända personer på bilderna bara. Det skadar inlevelsen när gruppen är Anthony Hopkins, The Rock och Emily Deschanel. :gremwink:

RasmusL

Champion
Kör du på det som ett krav eller en rekommendation? Jag kan tänka mig tillfällen när det är svårt att hitta passande porträtt, har det varit ett problem för er? Känns det som att det hjälper den aktiva spelaren själv att hålla sig inom ramarna för sin karaktär?

quisling

Warrior
Inte en mekanisk motsvarighet, men en väl fungerande.

Mellan spelmötena, en gång i veckan, brukar det trilla in texter ur karaktärernas förflutna eller ur deras inre monolog. Vi använder en whatsap-grupp där alla kan läsa och skriva. Det fungerar utmärkt. Det håller karaktärerna levande - utanför storyn - och man får tillfälle att som spelare fundera över vilka trådar ens karaktär kan plocka upp in-game.

God45

#PrayersForBahakan
Har aldrig haft svårighet för folk att hitta bra bilder. Ibland kör folk med teckningsr eller liknande men det stör inte.

Jag tror att det hjälper folk att hålla sig i karaktären. Det är samma annledning som jag vill att alla väljer en theme song till sina karaktärer, det skapar extra inlevelse.

Jag har casting som ett krav i vissa spel men inte i alla.

RasmusL

Champion
Finns det inte en risk att karkatärerna styrs av bilderna snarare än tvärt om?

God45 said:
Jag har casting som ett krav i vissa spel men inte i alla.
Vill du ge lite exempel? Är det spelet som sådant eller kampanjen/äventyret som styr?

God45

#PrayersForBahakan
Det finns förstås faktorn att en karaktär "spelad" av Sean Connery färgas av det. För att komma runt det brukar jag låta folk göra karaktärer först och sedan casta dem. Det är också viktgt att som gm säga nej till olämpliga bilder.

Jag finner att castingen hjälper mer i politiska spel där det är många karaktärer att hålla koll på och då hjälper en visuell påminelse mer.

Kolla här i tråden till mitt Vampire skype spel så får du först se npc:erna och sedan spelarnas casting :gremsmile:

https://www.rollspel.nu/threads/575238.html

RasmusL

Champion
Quisling said:

Mellan spelmötena, en gång i veckan, brukar det trilla in texter ur karaktärernas förflutna eller ur deras inre monolog. Vi använder en whatsap-grupp där alla kan läsa och skriva. Det fungerar utmärkt. Det håller karaktärerna levande - utanför storyn - och man får tillfälle att som spelare fundera över vilka trådar ens karaktär kan plocka upp in-game.
Coolt! Har det funnits någon problematik kring att lösa det på det här sättet?

quisling

Warrior
Elmrig said:
Quisling said:

Coolt! Har det funnits någon problematik kring att lösa det på det här sättet?
Det växte fram av sig självt, att spelarna skrev om sina karaktärer, kan man säga. Problemet, om det nu kan sägas ha funnits ett, är att spelarna har producerat väldigt olika mängder text. Det gör att karaktärer som producerar mycket text lätt kan upplevas som mer centrala. Nu tycker i.o.f.s. inte någon av oss att det har varit ett problem, men i teorin kan det vara så, kanske särskilt i en spelgrupp där man inte känner varandra så bra eller där man spelar mer sällan (än en gång i veckan).

Cissi

Up to no good.
Quisling said:

Det här verkar vara ett jättekul sätt att lära känna sin karaktär på. Som spelare växer man ju in i rollen allt eftersom man spelar sin RP. Jag brukar försöka, om så bara för min egen skull, att skriva små korta grejer från min RPs bakgrund, eller egna iakktagelser för att lära känna henne bättre. Det gör det också lättare för mig att veta hur jag ska agera i vissa situationer.
Plus att det ger en annan möjlighet till karaktärstutveckling, iaf för mig. Nu har jag ju dessutom ett helt forum att skriva på så jag kan dela med mig till er. :gremwink:

%20Prague%20by%20night%20enligt%20G.html#Post825782]Lou